#1 Skrevet September 30, 2009 hei....så var det dette med tuning og statens vegvesen....hva skjer hvis jeg drar til statens vegvesen og de oppdager at jeg har tunet bilen og lagt på en god del hester? har lest om dette her på forumet. fikk såvidt med meg at det var bot for sånt, og her var det snakk om store bøter da: eek :...så jeg lurer på om noen har svar på dette...evt tips og triks hvordan dette kan gjøres om til "lovlig":) takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 30, 2009 Det er lov å tune opp bilen din sålenge du godkjenner opptuningen. Viktig at resten av bilen også tåler de ekstra kreftene motoren produserer. Når du har godkjent dette så skal tollvesenet ha sin del av kaken. De skal ha avgifter for de nye kreftene du har fått i bilen og disse blir regnet ut prosentvis utfra hvor mange år bilen har gått på veien med norske skilter. Etter at bilen har vært registrert i norge i 10 år trenger du ikke lenger å betale avgift for effekten. Men godkjennes må den uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 1, 2009 aha....sånn ja. enkelt og greit. takker for det Knut:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 1, 2009 Nå finnes det vel en "uskreven" regel at man kan tune opp mot 10-15% - uten at jeg tør garantere for noen her. Blir du oppdaget med for mye effekt, kan du risikere å måtte betale engangsavgift for effekten du har + straffegebyr (som vel kan være opp mot 100% av engangsavgiften om saken er grov nok?). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 1, 2009 Får man bot om man blir stoppet da? Om bilen har vært i Norge i over ti år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 1, 2009 Du kan bli bøtelagt for alle forhold som ikke er iht regelverket, deriblant effektøkning, som skal godkjennes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 1, 2009 du har 15% regelen pga at produsenten ikke klarer å lage alle motorene 100% like...noen er sprekere enn de andre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 1, 2009 Du kan bli bøtelagt for alle forhold som ikke er iht regelverket, deriblant effektøkning, som skal godkjennes. Senking av bil skal og godkjennes,du får ikke bot for å kjøre senket bil som ikke er godkjent,blir ikke det noe av det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 1, 2009 Nei du får ikke bot men du får mangel lapp og må dra og godkjenne det. De kan gi deg bot hvis de vil men 99,9% av tilfellene så får du isteden muligheten til å dra å få det godkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 1, 2009 Jeg tror det er en del forvirring ute og går her... Dessverre ser det ut som de ansvarlige autoriteter har fått for seg at de kan 'bøtelegge' folk for å ha for mye hester. Det du betaler for her er såklart avgift for effektøkning. Det som jeg har sett i det siste med trallen i trøndelag har vært at autoriteten har fremmet krav om avgift pga effektøkning på biler som ikke er godkjent til å ha så stor effekt, eller som på andre måter har en ureglementert ombygging. Bør ikke dette i praksis bli møtt med en mangellapp framfor et stort avgiftskrav? Det virker som de bare er ute etter pengene dine, og ikke sørge for at biler er ombygd iht. gjeldende krav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 1, 2009 Jeg tror det er en del forvirring ute og går her... Dessverre ser det ut som de ansvarlige autoriteter har fått for seg at de kan 'bøtelegge' folk for å ha for mye hester. Det du betaler for her er såklart avgift for effektøkning. Forvirring ja, og du er her med på å forsterke det. Som jeg nevnte tidligere, i tillegg til avgift kan du få tilleggskrav; § 2. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i medhold av denne lov, straffes med bøter, ... § 3. Dersom den avgiftspliktige på straffbar måte har overtrådt bestemmelser gitt i medhold av denne lov, kan han av vedkommende departement pålegges å betale inntil det dobbelte av det avgiftsbeløp som er eller kunne vært unndratt statskassen. Hvis vedkommende tidligere er straffet for overtredelse av bestemmelser som nevnt eller pålagt forhøyet avgift etter første punktum, kan avgiftsbeløpet økes inntil det firedobbelte. Fra ENGANGSAVGIFT PÅ MOTORVOGNER MV. 2009 Rundskriv nr. 1/2009 Mo II 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 1, 2009 ok så jeg kan dra til statens vegvesen og si at jeg skal godkjenne tuning på bilen min....men hva hvis de oppdager at jeg har hatt dette lenge uten å ha meldt ifra tidligere, kan jeg få bot da? tror det går litt usikkerhet rundt om her i denne tråden, så jeg tror jeg tar meg en tur innom statens vegvesen i morgen og får oppklart dette her. skal nok ikke si jeg HAR tunet bilen, men heller hva HVIS jeg tuner hehe;) så får jeg se hva de sier om det.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 1, 2009 Beklager for mitt lite velformulerte innlegg! Bøtene og tilleggsavgiftene er jeg klar over, men det doble avgiftsbeløp her menes vel ikke som bot, men som en 'straffegebyr', stemmer ikke dette? Og det kan jo ikke faktureres for noe som ikke er fakturerbart, altså det kan ikke taes betalt for en ulovlig ombygging. En bot kan såklart foreligge.. men jeg har fått inntrykk av at om man er så uheldig og blir satt til å betale en slik avgift, så har man jo også rett på å skrive inn det man betaler for i vognkortet, ikke sant? Hvis det ikke er en mulighet.. så har man jo et dilemma? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 1, 2009 hvis det er tilfelle at du ikke skal måtte betale avgift hvis det ikke blir godkjent så er det jo ikke noe farlig lenger, man får det jo ikke godkjent MEN, det er nok ikke tilfelle, da man har brukt bilen på gate med denne effekten som man ikke har betalt for.. altså får du avgift og straffeavgift for det du HAR gjort, som er tollvesenet sin sak. Også er det opp til vegvesenet om de ser bilen forsvarlig for VIDERE bruk eller ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 1, 2009 En tanke på nyere biler... hva med Co2 avgiften? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 1, 2009 Sånn har jeg igrunn ikke tenkt på det! Takk for at du rettet på meg, levde visst litt i villfarelse der! Hvor mange tilfeller av denne straffeavgiften er det som er kjent egentlig? Føler meg ikke spesielt utsatt med den bilen jeg har nå da men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 2, 2009 Hvis jeg struper bilen til 75hk og hever den, er de like trangsynte da tro? Og får jeg igjen penger for avgiftene på hestene jeg ikke bruker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 2, 2009 Nei. *titegn* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...