#1 Skrevet September 30, 2009 Hei. Har en Vw Golf 3 1.9td (aaz) 96mod. Har fått ett problem med denne. Problemet er at den henger på turtall når det er kaldt ute om morgenen å detter ikke ned på tomgang, ligger på ca mellom 1500-2000 omd. Den er ikke sånn når jeg starter den når den er kald, da er den helt fin, men så fort den blir litt varm så blir den sånn. hva kan dette være? som som har opplevd dette før? På forhånd takk!! Mvh marius 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2009 Trenger hjelp her folkens!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 2, 2009 bump... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 2, 2009 ta en feilsjekk med vagcom/ VAS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 3, 2009 ta en feilsjekk med vagcom/ VAS Ok, dette diagnose systemet har dem vel på merkeverksted bare? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 3, 2009 mange i klubben som har vagcom. Vas er på merkeverksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 3, 2009 mange i klubben som har vagcom. Vas er på merkeverksted. Stemmer. noen i drammens området som har vagcom til meg? Du har vel ingen formening om hva dette problemet kan skyldes vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 4, 2009 noen som kan hjelpe meg her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 4, 2009 Vag-Com på en AAZ? Hehe, morsomt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 4, 2009 Så dette skjer kun når det er kaldt ute og kun på varm motor? Når det er varmere ute og/eller med kald motor så oppfører den seg normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 4, 2009 Hadde det samme problemet på min 1.8 syncro, men der hang den på turtall når motoren var KALD. Sjekket med Vag-com programmet og fikk kun 1 feilmelding, måtte justere tenningen. etter eg gjorde d oppførte bilen seg normalt igjen. har ikke hengt på turtall etter dette, men kan egentlig ikke skjønne at tenningen har noe med at den henger på turtall, men problemet er løst veffal og har ikke giddet å bry meg så mye mer om det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2009 Så dette skjer kun når det er kaldt ute og kun på varm motor? Når det er varmere ute og/eller med kald motor så oppfører den seg normalt? Det stemmer. bilen drar fint. noen formening? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2009 Hadde det samme problemet på min 1.8 syncro, men der hang den på turtall når motoren var KALD. Sjekket med Vag-com programmet og fikk kun 1 feilmelding, måtte justere tenningen. etter eg gjorde d oppførte bilen seg normalt igjen. har ikke hengt på turtall etter dette, men kan egentlig ikke skjønne at tenningen har noe med at den henger på turtall, men problemet er løst veffal og har ikke giddet å bry meg så mye mer om det Du snakker vel om 1.8 bensin du? er noe stor forskjell ifra bensin til diesel. men takk får svar.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 5, 2009 Er kaldstarten mekanisk eller elektronisk? (må du dra i en spake?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 5, 2009 Er kaldstarten mekanisk eller elektronisk? (må du dra i en spake?) Er ikke manuell kaldstart. er en vakum sak som trekker i spaken til kaldstarten på dieselpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 5, 2009 Har du sjekka om kaldstarten er på når turtallet er for høyt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 6, 2009 Har du sjekka om kaldstarten er på når turtallet er for høyt? Selvfølgelig. det er den ikke. hmm:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 6, 2009 Selvfølgelig. det er den ikke. hmm:confused: Merkelig. Høyt turtall vil si at den får mer diesel enn den skal, og da er det pumpe eller dyser som er de eneste mulige synderene. Lite avanserte disse motorene At dysene lekker tviler jeg egentlig på, da det neppe er temperatur avhengig. Da gjenstår det pumpa. Det er ingenting som hindrer gass armens vandring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 6, 2009 Merkelig. Høyt turtall vil si at den får mer diesel enn den skal, og da er det pumpe eller dyser som er de eneste mulige synderene. Lite avanserte disse motorene At dysene lekker tviler jeg egentlig på, da det neppe er temperatur avhengig. Da gjenstår det pumpa. Det er ingenting som hindrer gass armens vandring? Enig. hvis noe hadde hindret gass armen e.l så hadde den vel ikke vært normal når motoren er kald. men skal se etter. er det vanlig at diesel pumpa på disse går fyken slik da? etter bare 180000 km? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 6, 2009 Er det vanlig at diesel pumpa på disse går fyken slik da? etter bare 180000 km? Nei, er solide pumper dette her, men klart, alt kan jo skje. Har mer troa på at det er en filleting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 6, 2009 Nei, er solide pumper dette her, men klart, alt kan jo skje. Har mer troa på at det er en filleting. Ja, sikkert bare en fillefeil. kan det være noe justeringer på pumpa som kan ha med dette å gjøre? kikka litt på den istad mens motor var igang, er en sånn arm på siden av pumpa ( ut mot front på bil) som jeg vippet på da stoppet den, prøvde igjen litt mer varsom å forsiktig å til mer jeg vridde på den til lavere gikk den på tomgang. er en justeringskrue til denne armen. hva kan denne armen være til mon tro? noen som har etka her eller veit dette som kan sjekke dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 6, 2009 Ja, sikkert bare en fillefeil. kan det være noe justeringer på pumpa som kan ha med dette å gjøre? kikka litt på den istad mens motor var igang, er en sånn arm på siden av pumpa ( ut mot front på bil) som jeg vippet på da stoppet den, prøvde igjen litt mer varsom å forsiktig å til mer jeg vridde på den til lavere gikk den på tomgang. er en justeringskrue til denne armen. hva kan denne armen være til mon tro? noen som har etka her eller veit dette som kan sjekke dette? På AAZ pumpa er det tomgangsjusteringa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 6, 2009 Er pumpa justert på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 6, 2009 Ups, va visst feil. den saken på framsida av pumpa er ikke tomgang, men påvirker tomgang. Prøv å skru den ut/opp 3-4 runder, og juster ned tomgang med å skru tilbake bolten som stopper gassarmen, slik at den kan vri seg litt lenger tilbake hvis du skjønner hva jeg mener. Tell runder på alt slik at du eventuellt kan justere tilbake igjen etterpå. Så prøver du bilen og ser om den fortsatt henger på turtallet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 6, 2009 På AAZ pumpa er det tomgangsjusteringa. aha. noen flere forslag til hva jeg kan gjøre? noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...