Trappeslitasje av dekk på A4

Anbefalte innlegg

Har kjørt 800 mil på nye dekk i sommer. Disse er av dim 225/40/18, felginnpress 35.

Fikk etter hvert masse hjulstøy i bilen, og så en tiltakende trappeslitasje på ytterkant av alle dekkene. Etter 4-hjulskontroll er det lite sannsynlig at spissing/camber har tatt dekkene. Noen mener at det er dekkene som ikke passer, det er dekk med tverrgående mønster på ytterkant, noen mener at det er feil innpress, men andre snakker om lufttrykk som er feil. Har kjørt på 2,4 bar i hele sommer. Atter noen mener at det kan være en dårlig felg, men da er det vel rart at alle dekkene slites likt og feil?

Originalt ble vel bilen levert med et 42 på 18''. Noen som har synspunkter for eller i mot noen av teoriene som nevnt? Har hørt om Michelin "quattro-tilpasset" dekk, men det er vel for drøyt - bilen må vel takle vanlige dekk i handelen - kom for øvrig på Conti SportContakt III fra Tyskland som ble ofret da jeg måtte ha felg til vinterdekkene. Disse er 225/55/17 et 42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell samme greiene som Finn Kristian her på forumet hadde på sin Golf 5. Dekkene han kjørte med var Vredestein Sessanta og ble slitt helt på samme måte pga mangel på 4.hjulskontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 800 mil på nye dekk i sommer. Disse er av dim 225/40/18, felginnpress 35. ... men andre snakker om lufttrykk som er feil. Har kjørt på 2,4 bar i hele sommer. Noen som har synspunkter for eller i mot noen av teoriene som nevnt?

 

2,4 bar kan være litt lite luft og derfor være en årsak til feil slitasje. Kan fint kjøre med 2,7-2,8 bar så man får "blåst ut" midten på dekkbanen og minske slitasjen på kantene spesielt om man kjører litt "aktivt" på svingete vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem tidligere. Etter konsultasjon med de høye herrer i Continental Norge, fikk jeg beskjed om at tung høyrefot(på begge pedalene) hadde resultert i trappeslitasje. Hvis jeg fortsatte å kjøre "aktivt" ville problemet bestå. Jeg kjenner meg selv godt nok til å være enig med svaret deres, spørsmålet er om du er like glad i fart som jeg var den gangen? Med fart mener jeg full gass-full brems, ikke høy fart i svinger. Problemet kan forsterkes om dekkene ikke ble innkjørt før du begynte å tråkke på. Jeg levde fint med problemet mitt, da jeg ikke fikk meg til å kjøre sakte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.