Velger piggfritt, Men hvor store felger?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg skal velge....

 

Hva velger dere?

Og hvorfor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg velger piggfritt fordi det er kun på våt is piggdekk har noen fordel, og for det første er det slikt føre uten at det er strødd uhyre sjelden, for det andre er også piggdekk helt elendig på det føret, det er så glatt at det egentlig er kun rallypigg eller kjetting som sitter, og det er jo ikke akkurat noe alternativ til vanlig.. ;)

 

Ellers synes jeg det er greit å kunne kjøre rundt uten at det knasler, rasler og durer, greit å slippe å betale noen avgift og igrunn også greit å ikke bidra noe særlig til å gjøre de elendige veiene i Norge enda dårligere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggdekk er best på is. Pggfritt er best på bar asfalt. De er ganske jevngode på snø.

 

Jeg kjører mye på bar asfalt, litt på snø og lite på is. Så jeg har piggfrie dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nødbrems bak en merce i fjor, som også nødbremset. Mercen hadde piggdekk, jeg hadde piggfritt. Jeg fikk et mercedes-hengerfeste-formet hull i fangeren min..

I år har jeg piggdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt på piggfritt nå i fem vintre, aldri hatt noen problemer. Piggdekk er totalt uaktuelt.

 

Før var jeg en av disse som sverget til piggdekk, men etter å ha kjøpt en bil til kr 5000 som hadde tre år gamle piggfrie dekk, så jeg lyset. Aldri mer piggdekk : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket dekk du velger, kommer helt an på din egen situasjon. Hva slags føre du normalt kjører på, evt. hva er det verste du kommer ut for? Har du hytte på fjellet eller ved sjøen, vil du ha et jevnt bra dekk, eller et som er optimalt på et spesielt føre? Ta kontakt med en dekkspesialist der du bor og legg frem problemstillingen så godt du kan. Er vedkommende dyktig, får du det dekket som passser best for deg. Det var slik jeg solgte dekk, og mine kunder var alltid fornøyde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kommet fram til at jeg vil ha Piggfritt. Av den enkle grunn av at det står 3 biler ute, og vi velger å kjøre 2 med piggfritt og 1 med pigg.

Og så kan jeg jo bytte tidligere.

En annen ting er jo at det går ann å ha et sett med piggdekk i reserve.

 

Men så er jo spm hvor store felger skal jeg ha?

14-15-16"?

Er vant med å gå ned en str på felgene når jeg bytter til vinterdekk, men er det noen forskjell?

Skal stå på en golf 3 cab:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv med 18" piggfritt, enkelt og greit fordi det er det minste bilen er godkjent med. Ikke er det fysisk mulig å få på en 17" felg heller, så saken er enkel.

 

I fjor kjørte jeg på 19" piggfritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

175/65-14" er en fin dekk dim på golf mk3 da vill du komme greit ut økonomisk samt at smalere dekk tar seg bedre fram på vinter føre ville gått får enten Nokian Hakkapeliitta R eller Continental Conti Viking Contact 5 event Michelin X-Ice X12 alle disse tre er av de beste piggfrie vinter dekka du får tak i

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører nå piggfritt, pga jeg har 4 motion på passaten. Hadde jeg hatt 2 hjulstrekk dadde jeg gått for piggdekk. men nedi oslo osv der du bor hadde jeg nok brukt piggfritt uansett, for der er det vel knapt minus og snø!?

 

Jo, større felger jo bedre spør du meg... kjører selv 225/45 17 piggfritt. Men om du kjører mye i dyp/løs snø så velg en litt mere lukket felg, ellers legger det seg snå inni felgen og du kan få vibrasjoner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterhjula bør være "ballong" for å fordele kreftene bra på glatt føre. Smale hjul gir understyring. Brede hjul gir overstyring. Bruk medium bredde for å få bra balanse i bilen.

 

Bruk 175/70-13 hvis du får dem på bilen. Eller 175/65-14 eller 185/60-14 hvis 13" ikke går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.