#1 Skrevet Oktober 4, 2009 Har en A6 - 2.0 TDI - 2006 sedan... Skal ha meg noen GODE (de beste?) vinterdekkene på denne bilen, da jeg pendler på riksveier fra Vestfold til Skien. (dere som er kjent: Holmestrand-Hvittingfoss-Svarstad-Siljan-Skien) Da opplever jeg både is, snø og bare veier med andre ord... Hva vil dere anbefale? Jeg har mest lyst på 17"..men da er jeg vel oppe i 225/50 og det blir kanskje litt bredt? Eller... ? Kan jo velge 16".. men... små felger da Pigg eller piggfritt ? Jeg gir blaffen i miljøet akkurat her.. Om å holde seg på veien, gode bremseegenskaper og godt feste ER viktigst! På IS er det selvsagt pigg som er best.. på snø er det 50/50 og på bar vei er det best m piggfritt.. Klarer ikke bestemme meg. Første vinter med A6... Første vinter som pendler.. Jeg har kjørt piggfritt m A3 (8L) i mange år.. før dét pigg på MB i Oslo.. Dernest er det snakk om dekk merke: Etter å ha studert fjorårets NAF/Motor vinterdekk-test, står det vel mellom : Piggfritt: Michelin X-Ice Xi2 Continental ContiVikingContact 5 (visstnok dårligere enn Michelin på våt/bar vei) http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2008/Piggfrie-dekk/ Pigg: Nokian Hakkapeliitta 5 Michelin X-Ice North Vredestein Arctrac Continental Conti WinterViking 2 http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2008/Piggdekkene/ Noen tanker om disse? Erfaringer? Priser, erfaringer og anbefalinger rundt dekk og leverandører? Vurderer disse i replica på 17" : Er det eventuelt noen som har gode vinterdekk på felg, er det bare å komme med et tilbud til meg .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2009 Uten noen andre hensyn, Nokian pigg... Har det ikke kommet en Hakka 7 i år da? Denne skal vel være bedre enn Hakka 5. Det hadde jeg valgt. Om jeg skulle valgt piggfritt er det for å unngå piggstøy, hadde valgt Nokain da også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2009 Jeg forventer ikke en så snørik vinter som 08/09 vinteren.. Piggdekk er jo dårligere på bar vei.. mye dårligere ? Ser i testen fra NAF at det er Michelin som scorer høyest på bar/våt vei, og da i piggfritt.. Mens de er bare "litt dårligere" på snø og is enn Conti og jevn m Nokian.. Trooor jeg går for piggfritt.. Noen spess grunn til at du liker Nokian bedre enn de andre 2? Ser at Sharif hadde svært god pris på 205/55R16 Nokian i fjor. Klart det frister å spare noen tusenlapper.. men ikke dersom f.eks Michelin ER bedre... Har fått en "god pris" på felger og Michelin dekk fra Dekkskift.. men shopper litt rundt.. til jeg bestemmer meg for HVA jeg skal ha.. Noen tanker rundt 205/60-16 , 215/60-16 eller 225/50-17 på A6'en ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2009 ville gått for enten nokian 7 med pigg eller nokinan r piggfritt blir nesten en smak sak hva du velger hvis org dim på bilen din er 195/65-15 så blir 205/55-16 og 205/50-17 event 225/45-17 mest riktig dekk dim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 4, 2009 (endret) ville gått for enten nokian 7 med pigg eller nokinan r piggfritt blir nesten en smak sak hva du velger hvis org dim på bilen din er 195/65-15 så blir 205/55-16 og 205/50-17 event 225/45-17 mest riktig dekk dim Org dim på sommer er 225/50-17 Vinter har jeg ikke peil på, men mener det er 16" som er original vinter. Det er en 2006 modell, kanskje forskjellig fra pre 2005 ? Edit: Sharif pris og dim var bare et priseksempel jeg fant.. uaktuell størrelse for min bil tror jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2009 Jeg forventer ikke en så snørik vinter som 08/09 vinteren.. Piggdekk er jo dårligere på bar vei.. mye dårligere ? Ser i testen fra NAF at det er Michelin som scorer høyest på bar/våt vei, og da i piggfritt.. Mens de er bare "litt dårligere" på snø og is enn Conti og jevn m Nokian.. Trooor jeg går for piggfritt.. Noen spess grunn til at du liker Nokian bedre enn de andre 2? Ganske enkelt at Nokian har gitt meg best feste i alle omstendigheter av alle de dekk jeg har forsøkt. Unntaket er på bar vei, men synes ikke det er for dårlig der heller. Man kan nødvendigvis ikke kjøre som på sommerføre om man skal være skodd for vinteren. Jeg mener man absolutt bør være skodd for å håndtere vinterføret, ikke skodd for å håndtere bar vei, så får resten gå litt på halv 12. Har sett nok av det. Men, type dekk som er best egnet er også avhengig av biltype. Tar likevel med noen erfaringer fra familie og venner, hvor det også er Nokian som er best likt, pga grep/sporing/støy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2009 Landet selv på 225/50/17 Nokian R piggfritt på vinterdekka. Har 16" liggende med det ser bare rart ut på A6'en spør du meg. Nå holder jeg til i Oslo regionen så det er som regel bar asfalt eller snøføre så dimensjonen bekymrer meg mindre. Som regel når jeg drar til Skien (over Siljan) er det saltet, strødd, bart eller sommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2009 Da har du nok helt sikkert gjort et bra valg. Skulle valgt 17" selv, om det ikke er for alle kjettingspor i veien, og den "noe" harde fjæringen på bilen. ser med gru om jeg skulle hatt 45 profil på vinteren med det Men ønsker meg 16 som et kompromiss da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2009 Piggdekk best på alle underlag http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 5, 2009 Var da voldsomt så gode erfaringer dere har med Nokian da Jon hos Jon's Dekk og Felg er nokså opptatt om dagen, så når han omsider fikk lest mail fra meg ringte han.. kl 22:00 på kvelden Dét er service ! Han også råder meg til Nokian.. Prisen blir så og si den samme.. så det er sikkerheten og komforten som avgjør... Leste på nettet nå at en av testkjørerne/biljournalister for "svenske NAF/Motor" sier at PIGG er best, uansett.. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054 God artikkel er det også : http://www.aftonbladet.se/bil/article5889257.ab Og der sier de: "Best av piggdekkene er Michelin X-Ice North XIN2 og Nokian Hakkapeliitta 7, med flere hakk i hel. Best av de piggfrie dekkene er Michelin X-Ice X12." Ikke vet jeg om man skal tro på dette.. det er jo mange rare tester på det ene og det andre.. men gjengs over er at Michelin og Nokian ligger på 1, 2 eller 3 plass.. Så det blir en av dem.. Men kanskje PIGG da.. (har ombestemt meg 3 ganger i mailene til Jon.. så han var lettere oppgitt.. hehe) 16" ser rart ut, men sporer minst og griper best.. så jeg beholder de teite gamle 16" felgene som fulgte med bilen (ser jo ræva ut m 16" uansett), og kliner til med 205/60-16... Hjelper meg lite m kule store felger og breie lisser..om jeg må vente på kranbilen... (eller ambulanse ) Jeg skal avgårde kl 07:00 for å komme meg til Skien, Jarand.. så det blir litt anderledes ja.. Har opplevd flere ganger (lekependlet litt m A3'en i fjor) at det har frosset på "rundt svingen".. så tror jeg går for pigger, og høyere volum på stereoen.. ....eller...........? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 5, 2009 Piggdekk best på alle underlag http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054 Hehe.. så dét ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2009 Er du usikker kjør pigg,enkelt å greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2009 Nokian... Hakka har vært på topp eller nært alle år. Finnene kjenner forholdene. God teknologi på å beholde piggene også, så du ikke kjører piggfritt med det første. Pigg er best, skal du ha mest mulig grep/sikkerhet, kjøpt pigg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2009 Testen ute på norske sider.. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573134 http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2009/ Jeg har nå bestilt meg Michelin X-Ice North XIN2 i 205/60-16 hos Jon's Dekk&Felg Så får det heller se teit ut.. men jeg får godt feste på is, snø og allright feste på asfalt.. ikke noe dårligere feste enn om jeg hadde valgt piggfritt.. Piggdekk : Piggfritt : Michelin vs. Nokian - pigg vs. piggfritt.. (Pigg står først) Ikke mye piggFRITT er best på.. og da er forskjellen minimal.. Så det ble pigg på meg. Takk for alle innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 6, 2009 Et trygt valg. Det rundt svingen mot siljan er ferist og glatt uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 6, 2009 Sant nok Vær obs i de svingene v ferista der! Det renner bl.a en liten bekk over veien, og denne fryser på når det er 0 grader.. Resten av veien kan være tørr og fin, men DER har jeg sett flere på tvers.. og én uti skauen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...