Allroad 2,5 Tdi - For og imot å kjøpe...

Anbefalte innlegg

Er i tenkeboksen for å kjøpe ny, brukt bil.... Og Allroad er en av de som jeg har virkelig lyst på.

 

Vurderer å kjøpe 2002-2003 2,5 TDi med Recaro-seter, og finne en som har Webasto.

 

Men har jo hørt veldig mye negativt om både 2,5 TDi og luftfjøring på Allroad, og har i tillegg blitt frarådet selgere på Møller fra å kjøpe denne modellen før 2004-modellen..

 

Er det noe som har gode innspill på hva som er reelle problemer med disse og hva som er positivt med de, og hva jeg bør sjekke ekstra nøye før et evt. kjøp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med kammene er jo ikke et problem dersom selger kan dokumentere at disse er byttet/fikset..

 

Ang luftfjærene så er dette dyre deler og bare kompressoren trur jeg koster ca 20-30.000 inkl del og jobb.. rett meg dersom jeg tar feil..

 

Men ellers så synes jeg de er hakket finere enn A6 og blir alle plast detaljene lakkert så har du en nydelig og kjekk bill med tanke på høyderegulering osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For: Utseendet.

Imot: Motoren, automatkassen, turboen, dieselpumpen, luftfjæringen, at du på generelt grunnlag må ha sugerør ned i oljefondet for å vedlikeholdet en... need I go on further?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For: Deilig bil å kjøre, oftest godt utstyrt, ser bra ut og går godt

Imot: Svake kammer, svak dieselpumpe (ryker ofte rundt 200k), svak girkasse, luftfjæringen (både kompressor og belger)

 

Dersom noe eller alt av dette er byttet, og servicer med oljeskift på girkasse er fulgt, ser jeg ingen problemer i å kjøpe en. :)

 

På min 00 180hk fikk jeg byttet kammer, og luftfjæring og girkasse fungerte helt prikkfritt. Girkassa var faktisk helt nydelig, i motsetning til mange andre biler med tiptronic jeg har kjørt. Der var alle service fulgt på merkeverksted, også med oljeskift på girkasse.

 

Driver og vurderer en Passat 2,8 tiptronic som en kompis av meg trolig skal selge. Dersom jeg ikke hadde visst at girkassa fungerer 100% idag, og at den fikk ny girolje senest i år, ville jeg ikke vurdert den engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kjappe tilbakemeldinger ;)

 

Dette med kammene er jo et dilemma, en bileier bytter jo ikke disse hvis de ikke viser tegn til slitasje ved sjekk hos merkeverksted.....

Eller? -> dvs. vil disse ryke før eller senere på de 2,5 TDi'ene som har disse "dårlige" kammene?

Slik at en jevnlig sjekk er ikke noen garanti for at de vil holde. Og hvor mye har oljeskiftsintervall å si for holdbarheten? Longlife-intervaller ser jeg for meg er "døden" for disse motorene, men med 15' intervall, vil ikke dette hjelpe på?

Og, da vil det jo også si at sannsynligheten for disse problemene generelt på 2,5 TDi motorene er tilstede (Allroad / A6 / A4 / Passat..)??

 

Når det gjelder vedlikeholdsutgiftene på Allroad'ene, så er nok dette det som taler mest imot å kjøpe en slik bil, og utseende veier vel ikke opp for alt dette....

Dog synes jeg at det har begynt å vært endel utgifter å spore på generelt de fleste nyere VAG TDI'er (LMM, turbo og tildels toppakning på spesielt 115 PD (og 130??) ), og forstillinger på tidlig '00-modeller...

 

Så kanskje man må vurdere annet merke?:confused:: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg også lurer på hva kan være feilkilden til (hvis det er en feil):

 

Har prøvd 2 stk. Allroad 2,5 TDI m/tiptronic... Og på begge bilene høres det ut som om jeg har politiet i hælene, dvs. en "sirene-lyd" som er mer eller mindre framtredene, variabel med turtall. Er dette mest sannsynlig tiptronic eller turbo?

Noen som har vært borti eller har en formening om at dette er "normalt"?

For min del så har det vel vært faktor for å styre unna disse bilene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man absolutt ha en Allroad, bør man nok vurdere en 2,7 biturbo med manuell eller en 4,2 med automat, da 4,2 har en annen girkasse. Da er man litt sikrere stilt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde riktignok en vanlig A6 2,5TDi quattro, men jeg kan vel bidra litt her likevel :)

 

Det som har vært sagt tidligere her på forumet er: du hører alltid om bilene som har problemer men aldri om de som går knirkefritt.

 

Motoren er en drøm å kjøre, den har nok krefter til det meste (litt vel mye traktor lyd kanskje??)

 

Girkassen er kanskje svak, men de fleste girkasse havari jeg har hørt om er de som enten har chippa bilen, eller aldri har bytta olje på kassen.

 

Jeg måtte riktignok bytte dieselpumpe på min bil iløpet av det 1,5 året jeg hadde den, men jeg kjøpte en overhalt pumpe (med 2 års garanti) å gjorde jobbe selv.

Da kom det på 12-15 000,- i forhold til prisen på 32 000,- jeg fikk hos møller så kan jeg leve med det.

 

Dette var også det eneste uforutsette problemet jeg hadde på min, å da mener jeg at 12-15 000 kroner ikke er så mye iløpet av 1,5 år. Vet om mange som har mye høyere regninger på sine biler.....

 

Bytt olje ofte å ta en titt på kammene underveis så går nok dette fint.

 

Håper du finner deg ett godt eksemplar å ikke lar alle som IKKE har hatt 2,5TDi selv skremme deg.

Hvis folk bare sitter her og advarer ut ifra hva de har lest på forumet, så synes ikke jeg det er relevante svar.

 

Jone

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips vil vel også å sjekke forsikring. Jeg fikk opplyst i fjor at Allroad med denne motoren var noe fler forsikringsselskap ikke ville ha, dermed ble premien høy.

 

Ser ikke helt hvorfor det er slik da slike havari ikke dekkes av forsikringen (så lenge man ikke har spesialforsikring på driverk osv.)

 

En slik Allroad er en bil jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg, men er redd for høye driftskostnader.

Jo mer utstyr, desto mer som kan ryke. (automaten, luftbelgene, motoren)

 

Litt OT, klimakompressoren på 2005 Passaten til kona røyk for en stund siden, verkstedet skulle ha 10 000kr for delene og 10 000kr for jobben. Heldigvis fikk vi tatt det på garantien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange fornuftige og nyttige innlegg gitt, takker.:)

 

Det som har vært sagt tidligere her på forumet er: du hører alltid om bilene som har problemer men aldri om de som går knirkefritt.

Dette er nok et problem også, ja.. Spørsmålet er bare hvor stor prosentandel som dette skjer med, og om man blir en av de selv. Synes jo 2,5 TDI motorene er dravillig og sterk, og har krefter nok, men må innrømme at jeg er litt betenkt på de feilene som kan oppstå, spesielt mtp. at innkjøpsprisen på disse bilene som brukte og som regel forholdsvis " gamle" er høy, og skulle det komme på rep.ugifter på en eller flere av de komponenetene som er nevt i tråden her, så kan det vel muligens bli endel dyrere enn hva jeg har råd til. Og øsnker meg.

 

Et tips vil vel også å sjekke forsikring. Jeg fikk opplyst i fjor at Allroad med denne motoren var noe fler forsikringsselskap ikke ville ha, dermed ble premien høy.

 

Litt OT, klimakompressoren på 2005 Passaten til kona røyk for en stund siden, verkstedet skulle ha 10 000kr for delene og 10 000kr for jobben. Heldigvis fikk vi tatt det på garantien :)

 

Forsikring er vel kanskje kjekt å sjekke ja, spesielt hvis denne er høy pga de feilene som er nevnt, men kan vel egentlig ikke skjønne hvorfor jeg heller..

 

Og så er det jo slik at biler som brukes, må jo vedlikeholdes, men på enkelte (VAG) modeller, så har det vært ufoholdsmessige mange feil som har vært "dyre" å rette opp, men det er min subjektive mening..: rolleyes

Men allikevel, så har jeg store problemer med å gå over til et annet merke...: klø :;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting jeg også lurer på hva kan være feilkilden til (hvis det er en feil):

 

Har prøvd 2 stk. Allroad 2,5 TDI m/tiptronic... Og på begge bilene høres det ut som om jeg har politiet i hælene, dvs. en "sirene-lyd" som er mer eller mindre framtredene, variabel med turtall. Er dette mest sannsynlig tiptronic eller turbo?

Noen som har vært borti eller har en formening om at dette er "normalt"?

For min del så har det vel vært faktor for å styre unna disse bilene...

 

 

Denne lyden er helt normal :) er noe kraftigere lyd i 180 hesteren enn i 150..

 

Kan være diverse vannlekasjer bak i bilen, grunnen til att kompressoren til luftfjæringene ryker er at dette rommet blir fylt med vann, (har skjedd med vertfall 3 stk da jeg jobba i Møller)

Luftfjæringene er jo slitasje del, men blir slitt fort, og er ganske dyrt, men veldig enkelt og skifte selv, og en kan bestille fra ebay/engelske sider der en kan kjøpe LandRover deler, disse luftbelgene passer over på Allroad, OG har livstidsgaranti på selve delen :)

Og så har vi jo standard A6 feilen med vindusheis : klø :

 

det med og sjekke kammene regelmessig bør en gjøre, vertfall hvis den ikke har skiftet kammer, men dette problemet er vel på biler før 2003/2004??

personlig mener jeg att å se ned i oljepåfyllningshullet ikke er nok, og en må ta av toppdekslene, som er en times jobb og litt kranglete. (koster over 3000 på Møller og få gjort)

En kan og høre det på en veldig hard dieselgange att det er noe galt, raslelyder og bilen kan og være tregstartet, da en ikke merker noe og kammene er så slitt at ventilløfterene hopper av gjerne bare på en sylinder og ventil ikke åpner og bil blir tregstartet, og en må lete veldig mye etter denne løfteren og diverse i oljerør, blokk bunnpanne, kan bli kostbart og,

 

girkassen er helt nydelig, når du finner en bil med bra kasse, problemet ligger generelt i kassen, men oljefilteret til kassen blir fort tett og prroblemer kan oppstå, og koster 2500 uten jobb :o og er ett hel#¤% og skifte :)

 

Har og lest att når en har denne Tiptronic, og skal dra henger, så er det vist drepen for kassen og ha den i automat, og for å ikke ta livet av kassen så bør en ha denne i "manuell"

 

finner du en med Manuell gir så er det jo bra, men synes skyvet i bilen ikke blir det samme da Tipen ligger på det området med mest moment, og med den manuelle så er den treg og slitsom og en må gire ofte

 

Dieselpumpen koster en go del på Møller, mener det var 24k for en overhalt en og 25k for en helt ny, tror jeg, og er ganske kostbar og skifte, og krever litt av mekaniker og gjøre, og en tar jo registerjobb i samme renne :)

 

ellers er bilen en flott bil, brede skjermer, kan få på feite hjul, senke den selv, (kan jo få grunninstilt kompressoren til den høyden du vil, mao, du kan få den veldig lav om du vil) :P

nydlige recaro elektrisk skinnseter,i de fleste farger og justeringer i hytt og pine, lett på rattet og en sitter høyt, (om en vil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med kammene er jo et dilemma, en bileier bytter jo ikke disse hvis de ikke viser tegn til slitasje ved sjekk hos merkeverksted.....

Kan sjekke enkelt ved å skru av oljepåfyllingslokket og se på kammene. Kan også tørke av kammen og kjenne etter slitasje et skrujern. Har gjort dette selv, og det er lett å se om det mangler stål.

 

Eller? -> dvs. vil disse ryke før eller senere på de 2,5 TDi'ene som har disse "dårlige" kammene?

Veldig vanskelig å si, det virker på meg som om det er litt russisk rulett på disse kammene. Enkelte påstår at bilene har gått både 200k og 300k med samme kamsett, andre må bytte på like over 100k. Min hadde gått 210k og der var kammene slitt, men enda ikke i nærheten av havari. Jeg byttet for sikkerhets skyld.

 

Slik at en jevnlig sjekk er ikke noen garanti for at de vil holde. Og hvor mye har oljeskiftsintervall å si for holdbarheten? Longlife-intervaller ser jeg for meg er "døden" for disse motorene, men med 15' intervall, vil ikke dette hjelpe på?

Se svar over. Enkelte mener at dette problemet er størst utbredt på motorer som har gått på Longlife, men unntak finnes også her. Min gikk på longlife fra 2000 til 2005.

 

Og, da vil det jo også si at sannsynligheten for disse problemene generelt på 2,5 TDi motorene er tilstede (Allroad / A6 / A4 / Passat..)??

Ja, 2,5tdi generelt fra 98/99 til ca 2004. Enkelte påstår at rullevippe-armene(?) som ble tatt i bruk på de siste 2,5tdi'ene skulle løse problemet, samt annen legering. Andre rapporterer om samme problem også på disse motorene.

 

Dog synes jeg at det har begynt å vært endel utgifter å spore på generelt de fleste nyere VAG TDI'er (LMM, turbo og tildels toppakning på spesielt 115 PD (og 130??) ), og forstillinger på tidlig '00-modeller...

115PD er kjent for svak toppakning, den på 130PD er i stål og er noe helt annet. Men ellers har jeg samme inntrykk som deg, nemlig at det i denne modellperioden (98-04) har vært flere svakheter enn normalt hos våre kjære bilmerker.

 

Så kanskje man må vurdere annet merke?:confused:: klø :

Har selv hatt denne vurderingen, og har sett både på amerikanske pickuper og Bmw. Men man er jo litt kresen på hva man ønsker av trekk på hjul, utstyr og motor. Og da er det ikke så mange som leverer, etter min mening. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo en 2002-mod Allroad på hånda med mye av det utstyret jeg vil ha, Webasto og recaro som det viktigste, som har 2,5 Tdi motoren, alle servicer fulgt gått 192' km.

Denne har ikke byttet kammer / topper, men har vært inne til Møller og sjekket slitasje på kammene 2 ganger siste halvår, i tillegg ble dieselpumpen byttet akkurat nylig hos Møller. Girkassen virker meget fin i giring, usikker på om det var byttet olje og filter på kassen. Men det som jeg er skeptisk til, er at slangen inn på turbo har hoppet av 2 ganger på denne bilen, med påfølgende svart røyk og dårlig drag...

Den skal da ikke bare hoppe av sånn i "tide og utide" ? Sist gang var rett etter at dieselpumpen var byttet, vet ikke om man må av med noe i forbindelse med turbo for å bytte denne? Slik at det kunne vært medvirkende årsak til at dennhoppet av (f.eks. dårlig festet).

I tillegg så har eieren kjørt siste perioden på laveste trinn på luftfjæringen pga. bilen så penere ut da med 18" felger og dekk.

Vil ikke dette slite unødvendig mye på luftbelgene, at de er "komprimerte" stort sett hele tiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at man i Allroad, spesielt med 2.5TDI og tiptronic kombinerer tre uheldige faktorer:

 

* Mange komponenter som har vist seg å være godt over middels utsatt for feil.

* Særdeles arbeidskrevende reparasjoner.

* Særdeles dyre deler.

 

Disse tre tingene sammen slår ofte uheldig ut, for å si det mildt. Men når det er sagt - jeg hadde heller kjøpt en Allroad enn en A6 med samme drivverk. Allroaden kjører bedre, ser mye bedre ut og har "bare" luftfjæringen som en ekstra feilkilde. Motor og girkasse er like dårlig uansett om det er Allroad eller A6. ;)

 

Onkelen min kjøpte en Allroad 2.5TDi ny i 2003. Denne har nå rullet rundt 160000 km, og skifte av kammer er på trappene. Girkassen fungerer ennå bra, trolig p.g.a. regelmessig olje/filterskift og pen bruk. Det har gått to luftbelger, ellers har det vært et strammehjul på motoren som ga opp allerede etter 30000 km og lagde ulyd. Litt elektriske problemer (sikringer som ryker og alarm som lever sitt eget liv, verkstedet finner ikke feilen), men ellers har den holdt relativt bra. Allikevel, det er nok en tikkende kostnadsbombe sånn jeg ser det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At slangen hopper av skyldes trolig at noen har løsnet på den, og at den rett og slett ikke sitter godt nok.

Når det gjelder belgene er teorien at saltkorn/krystaller på vinterstid er største synderen på å gnage hull på de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At kvaliteten på belgene er for dårlig er det nok ingen tvil om. Det absolutte flertallet av busser og lastebiler kjører rundt med luftfjæring etter akkurat samme prinsipp, og belger med hull forekommer slett ikke ofte på disse kjøretøyene.. (nå er det også en litt dårlig konstruksjon at kompressoren på Allroad ikke tåler å gå så mye som den må med lekk i en belg - det lukter underdimensjonering, og kompressoren ryker fort før man merker noe spesielt til at en belg har sprukket..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg heller mot å ikke kjøpe en eldre Allroad, når jeg ikke ser for å ha råd til å koste på mye en slik bil mtp. de typiske delene som kan ryke.

 

Men ikke f"#/ om jeg klarer å finne ut hva jeg skal kjøpe i stedet for heller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke kjører skrekkelig mye, se på noe med bensinmotor. De er ofte rimeligere i innkjøp og vedlikehold, og totalkostnaden blir ofte lik eller lavere til tross for høyere forbruk så lenge man unngår de mest ekstreme motorene. :)

 

En halvgammel A8 er en klasse over A6, har god nok plass til barneseter og barnevogner, og med 2.8-literen koster den ikke spesielt mye å kjøre med. Vedlikehold bør være overkommelig også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte min 02 Allroad i 3 år fra 67000 til 129000 km. Ikke noe å utsette på den! Litt "mye" motorstøy kanskje! God å kjøre.

Skiftet kun en dørlås og en dieselpumpe i tanken. Pumpen var min egen feil. Tok litt i og fikk sprekker i tankarmaturet.

Men jeg var skeptisk og forventet at noe kom til å hende. Måtte alltid ha en pen slump penger i banken sånn i tilfelle :)

Ellers så har jo IF motor og drivlinjeforsikring. Men da må bilen ikke være eldre enn 7 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg noen synspunkter og erfaringer rundt allroad som jeg akkuratt har handlet.

Letet i ca 1år på å finne den perfekte allroad, min er en 01 mod og har el.skinn recaro,soltak, fjernbetjent webasto, Bose, navi osv....

 

Forrige eier byttet følgende:

 

Fabrikknye topper i 08 på 165000km samme type som sitter på 05 modellene.(90000kr)

Dieselpumpe

Fabrikkny Automatkasse 08(55000kr.(165000km)

 

Har akkuratt handlet er rullet 194500km nå.

 

Kjøpte den med defekt luftbelg venstre fremme. Bestilte 4 nye fra usa med livstidsgaranti sinnsykt mye bedre enn de originale kostet 12800kr for alle 4stk med moms og frakt.

 

Som følge av at den belgen har vært lekk lenge, må kompressoren byttes, dette koster 14700kr ferdig montert.

 

Har hatt mange bmw 530d og noen audi, men har aldri hatt en bil som er like god å kjøre som allroaden.

 

Hvis jeg skulle kjøpt meg en a6 allroad i dag med tilsvarende ustyr og motor hadde den kostet 870000kr.

Så sier seg sjøl at man får mye bil for pengene her! Min kommer på ca 250000kr ferdig reparert.

 

Er absolutt en fordel at kammene er byttet nylig eller at toppene er byttet til nyere type, sistnevnte er det beste da de som kom i 04 har rullevipper og løftere og andre kammer, da kan du eliminere fremtidige problemer knyttet til dette.

 

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe allroad dersom en eller flere av overnevnte ting er byttet.

Meget viktig og overholde olje service intervallene fra ZF på gearkasse hver 60000km og ikke følge audi sitt null olje program.

 

Bedre krysning av 4x4 finnes ikke, kjøregenskaper som en personbil, fremkommelighet og komfort i toppklasse, lavere tyngdepunkt en tilsvarende suv, er 20,8cm i øverste hakk.

 

Håper jeg oppklarte litt for deg:)

 

Mvh Bentein Brøvig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er absolutt en fordel at kammene er byttet nylig eller at toppene er byttet til nyere type, sistnevnte er det beste da de som kom i 04 har rullevipper og løftere og andre kammer, da kan du eliminere fremtidige problemer knyttet til dette.

 

Ser ingen grunn til å ikke kjøpe allroad dersom en eller flere av overnevnte ting er byttet.

Meget viktig og overholde olje service intervallene fra ZF på gearkasse hver 60000km og ikke følge audi sitt null olje program.

 

Det er nok her litt av problematikken ligger for meg, veldig mange av de som ligger ute nå har kanskje byttet en av de delene som du nevner her, men ikke alle:o

Og som du skriver, så koster det penger å bytte dette....

Komfort og framkommelighet er nok på topp, men så lenge jeg ikke finner en med riktig utstyr, som har byttet "det meste" eller har en overkommelig pris så man kan få byttet selv, så tror jeg at jeg styrer unna..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man absolutt ha en Allroad, bør man nok vurdere en 2,7 biturbo med manuell eller en 4,2 med automat, da 4,2 har en annen girkasse. Da er man litt sikrere stilt :)

 

Word : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om jeg får tilføye, 180hk`n uten chip, er desverre ikke spesielt inspirerende effektmessig :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns ikke den ble noe bedre etter chip på tiptronic heller jeg da. :)

Ville faktisk heller hatt den orginal, og brukt de penga på noe annet.

 

Så orginal syns jeg faktisk den dro helt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det ha vært en veldig imåteholden chip.. De jeg har gjort, våkner skikkelig.. Men selv da er det ikke skikkelig MORRO å kjøre, men det kommer jo av tiptronic igjen.. (og masse vekt såklart)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.