#26 Skrevet Oktober 6, 2009 Standard es program, ingenting galt med motor eller chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Oktober 6, 2009 Merkelig.. Jeg har iallefall ikke klart å ha en i orginal tilstand, såpass vet jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Oktober 6, 2009 Å chippe en 2,5 TDI med automat bør man vel være særdeles forsiktig med, da automatkassen er spesifisert til 400 nm, og dermed i utgangspunktet ikke akkurat overdimensjonert. Girkassen på en motor som har 350-380 nm burde IMHO være spesifisert for 5-550 nm, slik at man har nok å gå på, men her skulle det spares. Når VAG i tillegg har spesifisert null oljeskift, er det jo ikke rart det ryker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Oktober 6, 2009 Har chippet flere slike motorer med tip. som har gått i flere år nå, uten et feilkakk.. Har nok litt med vedlikehold og bruk og gjøre også.. Enkelte tror det kun er motoren som ikke tåler full gass når den er kald.. Redd en automatkasse har det minst like vondt gitt, å hos noen får den aldri bytta olja engang! Har også sett manuell kasser blåst til fillebiter på en orginal 1.8 sugemotor.. Det er nok desverre litt tilfeldigheter også, men det merkes/vises/høres mer tydelig når regningene passerer 40-50k slik de ofte gjør på en tiptronic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Oktober 6, 2009 Har selv en 2001 Allroad ABT 2.5 TDI med automat.Dyre deler er et av mange minus.Et annet problem på min modell er at girkassa er vanvittig treg.Akkurat som om den ligger et gir for høyt hele tiden,SLITSOMT og tungkjørt.Har hatt den hos Flissundet for et år siden,og senest for 1 mnd siden hos Audisentrum (Vidar) for test og diagnose.Ingen feil med den sier de,men fram til 2003(mener jeg å huske vidar sa)har girkassa 240 program mot 4 program på de nyere modellen.Har kjørt en 2004 modell og den var mye kvikkere og virket ikke så tung.Kjøp i såfall en av de siste modellene som er fullutstyrt og ferdig påkostet,men mitt råd er STYR UNNA "AUDA" allroad dessverre!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Oktober 7, 2009 Å chippe en 2,5 TDI med automat bør man vel være særdeles forsiktig med, da automatkassen er spesifisert til 400 nm, og dermed i utgangspunktet ikke akkurat overdimensjonert. Kassen på 180hk utgaven er noe høyere spesifisert, nemlig 420nm. Og chippen begrenset momentet slik at det ikke oversteg den verdien. Og jeg "skylder" egentlig på at det er derfor den føltes såpass slapp chippet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Oktober 27, 2009 No har eg hatt to slike motorer, ein i A6 2001 med manuell og i Allroaden 04 eg har no med Tip. Den med manuell chippa eg, Allroaden er org. Har til dags dato ikkje hatt spesielle utlegg med noken av de (bank i bordet) utenom godt og hyppig vedlikehold. Har også If Superforsikring som skulle dekke havari på turbo, dynamo, dieselpumpe, gearkasse osv.... Så hadde ikkje vert betenkelig med å kjøpe Allroad. Du kan foreks. kjøpe min. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Oktober 27, 2009 Kassen på 180hk utgaven er noe høyere spesifisert, nemlig 420nm. Og chippen begrenset momentet slik at det ikke oversteg den verdien. Og jeg "skylder" egentlig på at det er derfor den føltes såpass slapp chippet. Å kjøre en automatkasse helt på grensen av hva den er spesifisert til er jo ikke akkurat en oppskrift for holdbarhet. Yter motoren 420 nm, burde automatkassen være spesifisert til minst 100 nm mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Oktober 27, 2009 Å kjøre en automatkasse helt på grensen av hva den er spesifisert til er jo ikke akkurat en oppskrift for holdbarhet. Yter motoren 420 nm, burde automatkassen være spesifisert til minst 100 nm mer. 180HK versjonen er på 370 Nm Til dere over her, vet dere med 100% sikkerhet at kassen tåler maks 420 Nm?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Oktober 27, 2009 Til dere over her, vet dere med 100% sikkerhet at kassen tåler maks 420 Nm?? Ifølge hiddenblad fra ZF; ja. Max nm innenfor normale verdier er 420nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...