#1 Skrevet Oktober 5, 2009 Min svigerinne har problemer med sin Golf 4, 98-modell 1,6 bensin og hennes faste (ikke VW) verksted har sagt hun må bytte clutch. Men er det nå det? Problemet er at bilen "hopper" ved oppstart. Hun bruker uttrykket "kenguru" og at det var ille sist vinter. Bilen har av ulike grunner vært lite brukt i sommer; men nå vil hun fikse problemet. Jeg stusset over symptomene, tok en kjøretur og merket ikke tegn til clutchfeil. Ingen tegn til slipp på noe gir i fart, ingen ulyder, ingen viberasjon. Men flere ganger merket jeg at bilen "hoppet" ved igangkjøring i kryss. Bilen ble kjørt slik som en annen Golf 4 1,6 i familien, men opplevdes å miste kraft uten å stoppe helt. Løsningen var litt økt turtall og litt mer forsiktig igangkjøring, men noe må være feil. Har noen vært borte i lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 6, 2009 Hadde det samme på en gammel civic jeg hadde.. da viste det seg at katalysatoren var helt smeltet innvendig og eksosen var i realitet nesten helt tett! I ditt tilfelle kan det for meg også høres ut som motoren har for stor motstand! Begynn i den billigste enden på feilsøking..evt snakk med en møller-tekninker som har kjennskap til modellen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2009 Hadde det samme på en gammel civic jeg hadde.. da viste det seg at katalysatoren var helt smeltet innvendig og eksosen var i realitet nesten helt tett! I ditt tilfelle kan det for meg også høres ut som motoren har for stor motstand! Begynn i den billigste enden på feilsøking..evt snakk med en møller-tekninker som har kjennskap til modellen. Interessant, men bilen går helt greit på høyt turtall og da kan vel ikke eksosen være tett. Hun bør nok ta en tur innom Møller for en diagnose, jeg tiper det er noe med motorstyringen men det hadde vært fint om noen med lignende problem hadde funnet årsaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 8, 2009 Ligner mistenkelig på feilene kjerringa har hatt på sin firer. Bytta først plugger og luftfilter så ble det noe bedre... Bytta Lambda og alt i skjønneste orden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 8, 2009 Fruen har samme problem på sin A4 med samme motor. Jeg har byttet alt av tenningsdeler, kom seg noe da, men er fortsatt litt "kenguru". Spesielt når motoren er kald. Men kanskje jeg skulle ha byttet lambda`en jeg også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 8, 2009 Bytta Lambda og alt i skjønneste orden Det var interessant! Vil ikke feil på lambda vises på en VAG-com? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2009 Det var interessant! Vil ikke feil på lambda vises på en VAG-com? Det stemmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2009 Prøv også å grunninstille og rengjøre gasspjeld hos en møller forhandler. Det kan gjøre igangkjøring litt problematisk visst dette tuller seg til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 12, 2009 Takk for gode råd. Da blir det råd til svigerinne Sissel om å bestille verkstedtime for 1) å sjekke om Lambda-sonden er i orden, evt 2) å rengjøre/grunninnstille gasspjeldet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...