R5 2,5 tdi - umulig å starte etter motorbytte - feilkoder - med løsning

Anbefalte innlegg

Har hatt motoren ute og montert inn igjen på A6 2,5 tdi ca 95 modell. Motoren ville ikke starte, ikke antydning til tenning.

Dieselrør/dyser/rør/slanger har vært demontert, og da er disse motorene svært tungstartede. For å motvirke dette gjorde jeg følgende:

- blåste luft ca 2 bar inn i dieselreturrøret mot tanken slik at diesel i tilførselsrøret kom frem.

- skiftet filter, fylte det opp, og etterfylte det helt opp gjennom skruen på toppen

- tok av tilførselsrøret på pumpa og fylte opp det gjennomsiktige røret og selve pumpa

- dro litt på starter og gjentok punktet over, gjentatte ganger.

- ingen antydning til fyring.

Tok diagnose med følgende feilkoder:

4 Faults Found:

00542 - Needle lift Sensor (G80)

05-10 - Input Open - Intermittent

00552 - Potentiometer for Air Flow Meter (G19)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

35-00 - -

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-00 - -

Etter litt : klø : og : bh : så fant jeg ut at tiltross for grundig spraying av alle kontakter så hadde jeg ikke satt inn koblingen til dieselpumpa skikkelig, den gikk an å trykke inn ytterligere 2 mm.

Motor startet fortsatt ikke. Ny diagnose etter sletting av koder:

1 Fault Found:

00765 - Modulating Piston Movement Sensor (G149)

35-00 - -

Deretter ennå mer : klø :: klø :: klø :

Tok til slutt av gummimansjettene til koblingen til pumpa, oppdaget da at den ene stikken stod ca 1 mm lengre ut enn de andre, trykket denne inn med en mikro-skrutrekker.

Bilen startet tvert, omtrent uten hosting, og gikk silkemykt etter 3-4 sekunder : smil :

Denne tråden er linket til i samletråden om R5 2,5tdi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.