Vinterdekk 245/40-18 eller 225/45-18?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A5 2.0 TFSI - 2010 modell , men har ikke vinterdekk enda. Jeg har planer om å kjøpe nye 19" sommerhjul til neste år. Så derfor tenkte jeg kunne bruke sommerfelgene til å ha vinterdekk på. Jeg har nå 245/40-18 dekk på 18" (8,5") felger. Så jeg lurer på hva som er best av 245/40-18 eller 225/45-18 på de felgene? Eller skal jeg kjøpe noen billige 17" felger med vinterdekk?

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greiest å ha litt smalere hjul på vinteren... så 225/40-18 er jo en mulighet, kjører det selv på s3'n og fungerer helt greit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/40-18 har jeg også på mine vinterhjul. ikke ta 225/45-18, det er ballonghjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt 225/45*18 som blir smalt og riktig rulleomkrets til A5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke ta 225/45-18, det er ballonghjul
: klø :

 

Har heller ikke helt bestemt meg for dimensjon, men går nok for 225 fremfor 245.

Så er det litt avhengig av hvilket merke man velger. I piggfritt får man Michelin X-ice Xi2 og Yokohama IG30225/45-18 i 225/45-18 men skal man kjøre Nokian Hakkapeliitta R eller Continental ContVikingContact 5 finnes de bare i 225/40-18.

 

Kunne tenkt meg 45 profil med tanke på komfort men har samtidig så god erfaring med Hakka R at jeg egentlig hadde tenkt å gå for det igjen. X-ice er jo et alternativ da, de gjorde jo en bra test i år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for 225/45-18.

225/40-18 har for lav rulleomkrets og kommer til å se teit ut på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø :

 

Har heller ikke helt bestemt meg for dimensjon, men går nok for 225 fremfor 245.

Så er det litt avhengig av hvilket merke man velger. I piggfritt får man Michelin X-ice Xi2 og Yokohama IG30225/45-18 i 225/45-18 men skal man kjøre Nokian Hakkapeliitta R eller Continental ContVikingContact 5 finnes de bare i 225/40-18.

 

Kunne tenkt meg 45 profil med tanke på komfort men har samtidig så god erfaring med Hakka R at jeg egentlig hadde tenkt å gå for det igjen. X-ice er jo et alternativ da, de gjorde jo en bra test i år.

 

Jeg har også sett på disse, og faller nok på enten Michelin X-ice Xi2, Nokian Hakkapeliitta R eller Continental ContVikingContact 5. Det er de som har kommet best ut av piggfrie dekk i NAF testene. Og spesielt Michelin X-ice Xi2, som hadde litt bedre allround egenskaper enn de andre.

 

Tenker at man må tenke litt komfort og sikkerhet, før hva som ser kult ut eller ikke? 225/45-18 er smalere og nærmere den orginale rulleomkretsen. Men er det snakk om noen forskjell i kjøregenskaper på de forskjellige dimensjonene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skal gå for 245/40-18 i Nokian Hakka R på min B8 A4.

Hadde de samme dekkene på en BMW 5 serie forrige året, og var veldig fornøyd.

Nokian er ikke så brede i banen, tror de var 21,5 cm, så det funker helt fint.

de har også bra felgbeskyttelse på sidene.

på en 8,5" felg ser det bedre ut med 245 dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Audi A5 2.0 TFSI - 2010 modell , men har ikke vinterdekk enda. Jeg har planer om å kjøpe nye 19" sommerhjul til neste år. Så derfor tenkte jeg kunne bruke sommerfelgene til å ha vinterdekk på. Jeg har nå 245/40-18 dekk på 18" (8,5") felger. Så jeg lurer på hva som er best av 245/40-18 eller 225/45-18 på de felgene? Eller skal jeg kjøpe noen billige 17" felger med vinterdekk?

 

Frode

 

Har en A6 4F og hadde akkurat samme dilemma for 3 år siden og bilene har vel ca samme hjulomkrets. 225/40 18 er HELT feil, så ja 225/45 18 eller 245/40 18 er valget. Valgte selv 225/45 og på 8x18 ser det helt ok ut. Ville ha smalt dekk for å øke fremkommeligheten. Ulempen kan være at dekket har for lav LI, men det spiller ingen rolle hvis man ikke skal vise bilen eller viser den på godkjente sommerhjul. Kommer til å velge 245/40, sannsynligvis fra Nokian, neste gang, for da har jeg de på EU-kontrollen neste år. 245/30 21 er ikkeno jeg ønsker å vise BT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det kansje greit å få frem for de som ikke vet det, men på nye A4, A5 og A6 er dimensjonen gått ett hakk opp. Så 225.40.18 (som A4 og A6 brukte før) er ikke lengre levert orginalt. Her skal det være 225.45.18.:) Altså 5 opp.

 

Jeg valgte 225.45.18 i Nokian Hakka 7. Side du skal ha piggfritt vet jeg ikke utvalget. Men 225 i stedet for 245 hadde nok jeg valgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjekk faktisk ned i 225/50-17 når eg handla vinterdekk til A5en. Køyrde med dette på den forrige A5en sist vinter og det fungerte utmerka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå for Nokian Hakapelita R i 245/40x18 ihvertfall på min A4 B8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

245 på A4 synes jeg høres skummelt ut. Kjører med 235 nå på min tunge doning, tenker å gå ned på 225 neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original S-line hjulene til A4 B8 kom jo standard med 245/40x18 dekk så det skulle ikke være noe galt med dette på vinteren heller vil jeg tro, spesielt ikke om du kjøper gode dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde 245/40-18 på vinterhjul i fjor, på A6 4F FWD og det var ikke spesielt vellykket for å si det mildt..

 

Nå var dette riktignok Michelin Pilot Alpin, et "ikke nordisk" dekk, men det pakket seg og var håpløst på snø.

Vil tro du opplever det samme med et like bredt dekk med selv om det har en annen gummiblanding.

Byttet til Nokian Hakka i 225/50-17 og forskjellen omtrent som FWD og 4WD..

 

Mitt råd er 225/45.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

245 på A4 synes jeg høres skummelt ut. Kjører med 235 nå på min tunge doning, tenker å gå ned på 225 neste gang.

 

Nå er A4, B8 i samme str som "gamle" A6. Verdt å huske på at den ikke er "liten" lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det.. Men hva veier din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At en bil normalt er levert med 245, er jo ikke det samme som at det er optimalt for vinterhjul i Norge...

 

I det hele er det ingen problem med 245 om dere har godt vedlikeholdt veier. Ulempen som kommer med brede hjul, er når du kjører i dyp snø, eller slaps. På is og stødig føre blir det nok minst like bra med 245 som 225. Jeg for min del hadde aldri kunnet kjøre på dette her hjemme, da hadde det gått i sneglefart ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, planing er jo det åpenbare problemet. Men dette med marktrykk, og at kontaktflata/pigger faktisk har vekt nok oppå seg til å hente grep, at det ikke blir som å gå med truger oppå snøen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som jeg lander på Michelin X-ice Xi2 225/45-18 piggfrie dekk.. Men hvordan passer disse på en 8,5" bred felg? Vil det bli mye strekk? Evt noen som har et bilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil få en antydning til strekk, men ikke noe alvorlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil få såpass med strekk at felgen ryker før dekket om du under-/overstyrer inn i noe. ;)

 

Det er minuset med å gå ned i dimensjon på dekket og ikke på felgbredde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, men treffer man en kantstein, hjelper det ikke med 245 på 8" heller... så lenge man har lav profil og har litt mer enn 2 km/t. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt..

 

205/50 piggfritt på 8,5x17" felg, vil det gå fint?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt..

 

205/50 piggfritt på 8,5x17" felg, vil det gå fint?

 

Det går på felgen, men du får mye strekk. Ser ikke smart ut. Går fint på 7,5 felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.