Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noe galt med motoren min, og tenkte jeg skulle høre om flere med femmeren har samme problem.

 

Når jeg kjører opp mye bakker med bilen, blir motoren svært varm, så vifta starter noen ganger (~98 grader). Dette er spesielt nå om vinteren når farten er liten (lite kjøling) oppover bakkene..

 

Så, når jeg kommer på toppen, og begynner nedover igjen, synker temperaturen.. Etter noen minutter med lite/ingen belastning ligger temperaturen på 50-55 grader.

 

Ved normal kjøring på "normale" (flatt/kupert) veier ligger temp på ca 60 grader.

 

Skal det være slik ? Hvordan oppfører deres femmere seg ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke si jeg har vært borti dette på min men.

Er ingen tempføler som påvirkes av at det heller så

mye at noe væske forflytter seg fremover/bakover

og lager trøbbel med dette?

 

Et lite skudd i mørket... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det tror jeg ikke for temperaturen på varmlufta i vifta forandrer seg også.. Hvilken temperatur har du på bilen din da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke vært borti det problemet jeg heller. Min holder seg stabil uansett forhold.

 

Litt offtopic men dere som har NG motorer (10v), har dere også 2 radiatorer. En hovedradiator + en i fronten??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har noe det samme problemet. Sjelden over 70 grader ved vanlig kjøring. I sommer lå den på ca 95grader, men det var under kjøring på "autobahn" i sør-sverige og 30 varmegrader i lufta. Ellers er det kun ved tomgang og langvarig køkjøring at den nærmer seg 85-88 grader på nåla. Da slår radiatoren inn som den skal, dog ca 5 grader for tidlig mener jeg. Jeg har også prøvd med et annet speedometer, det hjalp ikke. Men jeg tror det er den tempsensoren som sitter fremst på blokka/toppen, der kjølevannet kommer fra radiator og inn på blokka som er feilen. Denne har jeg ikke byttet. Det finnes 3 typer tror jeg, så det beste er å skru ut din og lese av delenr som står på den (litt skjult men leselig når du skrur den ut).

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har noe det samme problemet. Sjelden over 70 grader ved vanlig kjøring. I sommer lå den på ca 95grader, men det var under kjøring på "autobahn" i sør-sverige og 30 varmegrader i lufta. Ellers er det kun ved tomgang og langvarig køkjøring at den nærmer seg 85-88 grader på nåla. Da slår radiatoren inn som den skal, dog ca 5 grader for tidlig mener jeg. Jeg har også prøvd med et annet speedometer, det hjalp ikke. Men jeg tror det er den tempsensoren som sitter fremst på blokka/toppen, der kjølevannet kommer fra radiator og inn på blokka som er feilen. Denne har jeg ikke byttet. Det finnes 3 typer tror jeg, så det beste er å skru ut din og lese av delenr som står på den (litt skjult men leselig når du skrur den ut).

 

mvh

EW

 

Du mener returen til radiatoren, den korte slangen fra toppen ?

 

Der er det to sensorer, en oppå slangen og en under. Den under bytta jeg nå i høst når temp-måleren i dashen ikke virka hele tida.

 

Hvis man sammenligner med f.eks. A4 som er en nyere bil, så blir vel disse 90 grader, og så står de der mer eller mindre iallefall (to kompiser som har A4 under samme kjøre-forhold som meg). Mens min varierer fra 50-100 grader alt etter om jeg kjører har mye belastning/lite kjøling eller lite belastning.

 

Skal ikke termostaten stenge når temperaturen synker, slik at ikke temperaturen blir lavere ?

 

På tomgang eller ved sakte kø-kjøring stiger temperaturen fint til 98 grader og vifta starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke har byttet termostat er selvfølgelig dette første bud. Jeg har gjort det, og opplever fremdeles det samme.

 

Retur til radiator kan det være ja, i alle fall en relativt tjukk slange. Det går også en slange med samme dimensjon fra/til blokka som ligger under der termostatsensorene sitter, der sitter termostaten.

 

Temperaturen skal selvfølgelig ligge stabilt på rundt 90 grader på disse bilene også, selv om motorene begynner å få noen år på nakken.

 

Jeg kom forresten på at bestefar byttet en eller annen giver til termostaten/tempmåleren på foreldrene mine sin tidligere 2,3 AAR/NG. Den saken kosta visstnok ca 800, men husker ikke helt hvilken del det var nå.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kom forresten på at bestefar byttet en eller annen giver til termostaten/tempmåleren på foreldrene mine sin tidligere 2,3 AAR/NG. Den saken kosta visstnok ca 800, men husker ikke helt hvilken del det var nå.

 

mvh

EW

 

Da er det sikkert den samme som jeg bytta, betalte ca 900 inkl VACN rabatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det sikkert den samme som jeg bytta, betalte ca 900 inkl VACN rabatt..

 

Jepp, det var det nok. tror jeg har bare en over jeg, og ikke under, men dette er ikke noe problem annet enn missvisning ved vanlig kjøring. varm blir motoren i alle fall, selv om nåla ikke viser helt rett alltid..

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta termostat idag (igjen) og satt inn en original 87graders.. Ligger på ca 75 grader ved kjøring, står den på tomgang går den opp til 80 og holder seg der ved kjøring igjen.

 

Bare for sikkerthets skyld; regner dere de tre første tette strekene som 50-60-70 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta termostat idag (igjen) og satt inn en original 87graders.. Ligger på ca 75 grader ved kjøring, står den på tomgang går den opp til 80 og holder seg der ved kjøring igjen.

 

Hvilken termostat har jeg da (tysk bil) med vifte som starter på 98 grader ?

 

Bare for sikkerthets skyld; regner dere de tre første tette strekene som 50-60-70 ?

Jepp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

>Vil nok tro det er termostaten som står lukket. De fleste temp sensorer på disse er enten til kaldstart\varmup-enrichment, eller til styring av vifte.

 

Har NG selv og opplevde det samme som nevnt over. Byttet termostat og alt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

>Vil nok tro det er termostaten som står lukket. De fleste temp sensorer på disse er enten til kaldstart\varmup-enrichment, eller til styring av vifte.

 

Har NG selv og opplevde det samme som nevnt over. Byttet termostat og alt ok.

 

Skal jeg kjøpe std. 87 graders da som Kristian gjorde ? Eller må jeg ha en annen ettersom vifta starter så høyt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At vifta stater på 98grader gjør egentlig ingenting. Frostvæska du har på tåler ca 120 grader før den koker. (om du har blandet 50/50)

 

Det Audi selger originalt er 87graders termostat, så vil tippe at det er det som skal være. Torshov selger bare 82 grader og det syns jeg ble merkbart for lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At vifta stater på 98grader gjør egentlig ingenting. Frostvæska du har på tåler ca 120 grader før den koker. (om du har blandet 50/50)

 

Det Audi selger originalt er 87graders termostat, så vil tippe at det er det som skal være. Torshov selger bare 82 grader og det syns jeg ble merkbart for lite.

 

Jeg kjøpte på torshov. Om det er en 82grader er det ikke rart motoren er kald nei, men mente det var 87 jeg kjøpte. Bør vel bytte igjen da, hva kosta den på møller?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hva den kosta, mener det var 250kr.. ikke over 300 vaffal.

Torshov kan bare skaffe 82 grader til NG, ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hva den kosta, mener det var 250kr.. ikke over 300 vaffal.

Torshov kan bare skaffe 82 grader til NG, ja

 

Ok, da bør jeg vel bytte igjen da :) $$$$$$$$$$$$$$$

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville anbefale det :)

 

Bilen blir mye fortere varm nå også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg på Møller å høre imorga jeg da.. Håpe at det er gåen termostat som er problemet..

 

Mye arbeid å skifte disse på Audi 80 B4 / NG forresten ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg på Møller å høre imorga jeg da.. Håpe at det er gåen termostat som er problemet..

 

Mye arbeid å skifte disse på Audi 80 B4 / NG forresten ?

 

Ganske grei affære. Pass derimot på at du skrur opp muttrene på den riktig "slangen"/flensen, altså ikke den helt øverst fremst, men den under. Jeg har gjort samme feil to ganger og begge gangene gikk ene bolthode rett av :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør først tappe kjølevæske også skru av braketten hvor tempgiverne står for å komme til. Er ikke det verste arbeidet ved å skru ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør først tappe kjølevæske også skru av braketten hvor tempgiverne står for å komme til. Er ikke det verste arbeidet ved å skru ;)

 

Braketten, den der returen til radiator går ? Øverst fremme på toppen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Braketten, den der returen til radiator går ? Øverst fremme på toppen ?

 

Om det er denne Kristian mener, så vil jeg sterkt fraråde deg til å skru den ut. Jeg har skrudd den ut/forsøkt 2 ganger og begge ganger har den øverste skruen/bolten gått rett av. Tapp av kjøleveske inn bunn av radiatoren, og skru ut kun der du må...bolter på "gamle" audi har en tendens til å være vriene, uansett hvor de sitter..

 

my 5 cent..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen si meg hvor på dette bildet termostaten ligger ? Hvis den ikke er UNDER ALT da ?

 

5571_91_big.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bildet, til venstre for vacuumpumpa, kommer en slange fra radiatoren. Under denne slangen, ca 10-20 cm lengre ned på blokka går det en slange med lik dimensjon. Denne løsner du fra blokka, dvs du skrur av den stålflensen som slangen er festet til med slangeklemme.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.