#1 Skrevet Oktober 7, 2009 Hei, jeg har en håndbrekkslampe som lyser. Bremsevæske og bremsevæskenivå er det ikke noe galt med, leverte derfor bilen på verksted for en feilsøking. Det finnes to kontaktpunkter for denne lampen på disse bilene, det er bremsevæskebeholderen og under håndbrekket. Så vidt jeg forstår er det ikke noe galt her. Verkstedet mener at feilen må ligge enten langs ledningsnettet, eller mest sannsynlig i instrumentpanelet. Derfor vil de feilsøke instrumentpanelet, og bytte dette. Det sier seg selv at jobben kan bli farlig dyr, og det er ikke noe jeg har spesielt lyst til å koste på en 12 år gammel bil. Er det noen her som har erfaring med lignende problemer? Kan det være en enklere løsning enn verkstedet mener? Det har aldri vært tuklet med verken ledningsnett eller instrumentpanel på denne bilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 7, 2009 Har samme problemet med min golf 1997. Kom og gikk litt i starten, men nå lyser det konstant. Det er en styreenhet i instrumentpanelet som kan være gåen. Jeg har bytta brytern på håndbrekket uten at det hjalp noe, men jeg får vel skjekke bremsevæskebeholdern jeg også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2009 Problemet ditt virker veldig likt mitt. Det kom og gikk litt i starten hos meg også, og nå lyser det konstant. Denne styreenheten, har du peiling på om det er komplisert å bytte den? Jeg tenker jo at det kanskje er det når verkstedet anslår at reparasjon vil koste tusenvis av kroner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 7, 2009 Den styreenheten sitter inne i Instrumenthuset og aner ikke om det er lett å bytte den. Aldri hatt opp ett slik instrumenthus. Jeg har byttet instrumenthus en gang før, og skal gjøre det igjen i morra pga defekt igjen. Sist jeg byttet så hjalp det ingenting med å få lampa til å slukke. Jeg får lete litt når jeg får tid og se om jeg finner syndern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 8, 2009 Interessant med tanke på at verkstedet mitt ville bytte instrumentpanelet. Kanskje greit at det ikke ble noe av det, dersom det ikke hjalp for din del. Setter pris på om du poster her dersom du skulle finne noe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 8, 2009 Det hjalp ingenting å bytte nytt panel i min bil i dag på dette. Alt annet funker derimot nå Når det gjelder å bytte instrumentpanel for å slukke lampa så ville jeg funnet en kompis eller bekjent for å prøvebytte der. Fungerer det så kan du jo kjøpe nytt, men å kjøpe nytt for å prøve kan jo bli dyrt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 8, 2009 Hvis det ikke fungerer hos deg, fungerer det nok ikke hos meg heller. Instrumentpanelet fungerer, enn så lenge... Hehe Ble den styreenheten du prata om byttet i samme slengen, dvs var den inkludert i panelet når det ble byttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 8, 2009 Styreenheten er vel en del av panelet vil jeg tro. Ut i fra koblingskjemaet så er det instrumentpanelet på venstre side der. Og styreenheten sitter inne i instrumentpanelet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 8, 2009 Nå er ikke jeg verdensmester på å lese koblingsskjema, men jeg er enig med deg, den må sitte i panelet. Med andre ord kan vi vel utelukke den styreenheten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 8, 2009 Nå er ikke jeg verdensmester på å lese koblingsskjema, men jeg er enig med deg, den må sitte i panelet. Med andre ord kan vi vel utelukke den styreenheten. Den sitter i instrumentpanelet. Utelukkes kan den nok ikke, meg jeg ville nok gått for å prøve de andre alternativene først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 8, 2009 Den sitter i instrumentpanelet. Utelukkes kan den nok ikke, meg jeg ville nok gått for å prøve de andre alternativene først. Kanskje dumt å si "utelukke" ja, men sannsynligheten er at feilen sitter en annen plass. Da gjenstår det bare å finne den andre plassen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 14, 2009 Dytter denne opp litt i håp om at noen har gode tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 8, 2010 Drar denne fram igjen ettersom problemet først bare forsvant, men nå er det dessverre tilbake. Jeg kjørte på meget ujevn vei i Bergen sentrum da lampen plutselig begynte å lyse igjen. Dette gjorde at jeg mistenker dårlig kontakt, og hadde derfor oppe midtkonsoll og sjekket bryteren i går. Denne ser ut til å fungere. Det virker også som om koblingen på bremsevæskebeholderen fungerer. Både i går og i dag kunne jeg starte bilen og kjøre et stykke før lampen tente. Tipper ca 10-15 min. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 8, 2010 Bare for å ha det klart, nå er jeg på usedvanlig tynn is. Mener jeg har hatt samme problem på gti'n min, og da mener jeg at jeg ble fortalt (Møller) at det er en sammenheng mellom varsel-lys for ABS og varsel-lys for bremser/håndbrekk (er det samme lys på bremser og brekk? Lenge siden jeg har kjørt gti'n..... ). Så om varsel-lys for abs ikke virker og det er problemer med abs system, da lyser det i instrumentene i stedet for. Ca noe sånn. Bare et tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 8, 2010 Vi har en 96-passat med samme problem. Men vet at 2 stk abs-følere er ødelagt iht VAG-Com, samt at abs ikke fungerer. Ellers er tegningene like med hensyn på brekk og bremsevæskenivå. Har sjekket disse - ingen feil med dette. Så muligens er det som Møller sier at også ABS-delene kan gi alarm på den pæra. Forresten - er det påbudt med abs som funker, når dette er orginalmontert? Skal på EU-kontroll i morgen, tenkte jeg skulle sette en svart tape-bit på speedometerglasset over denne lampa - så han halvblinde mekanikeren ikke så dette, og ble interresert.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 8, 2010 Vi har en 96-passat med samme problem. Men vet at 2 stk abs-følere er ødelagt iht VAG-Com, samt at abs ikke fungerer. Ellers er tegningene like med hensyn på brekk og bremsevæskenivå. Har sjekket disse - ingen feil med dette. Så muligens er det som Møller sier at også ABS-delene kan gi alarm på den pæra. Forresten - er det påbudt med abs som funker, når dette er orginalmontert? Skal på EU-kontroll i morgen, tenkte jeg skulle sette en svart tape-bit på speedometerglasset over denne lampa - så han halvblinde mekanikeren ikke så dette, og ble interresert.... ja det er påbudt- sett ett visittkort eller noe sånt der,kanskje det funker:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 8, 2010 Tror ikke det er noe med ABS-en, den er faktisk koblet ut på bilen ettersom den ikke gav meg noe annet enn store problemer. Følerne røk anmass, og til slutt tok styreenheten kvelden - latterlig dårlige greier. Freddy: ABS-en har en egen varslingslampe, rett over/under (husker ikke) lampen for kollisjonsputen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 8, 2010 Tror ikke det er noe med ABS-en, den er faktisk koblet ut på bilen ettersom den ikke gav meg noe annet enn store problemer. Følerne røk anmass, og til slutt tok styreenheten kvelden - latterlig dårlige greier. Freddy: ABS-en har en egen varslingslampe, rett over/under (husker ikke) lampen for kollisjonsputen. Ja, er jo klar over at abs har eget varsel-lys. Var det som var poenget mitt også. hvis det er trøbbel med abs varsel-lys, så får du varsel på bremsbrekk (da som feil på abs). Jeg klådde også på abs + abs varsel-lys og fikk opp varsel i instrumentene. Tor Erik; Du kan ringe meg på 41329476 hvis du lurer på noe mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 8, 2010 Ja, er jo klar over at abs har eget varsel-lys. Var det som var poenget mitt også. hvis det er trøbbel med abs varsel-lys, så får du varsel på bremsbrekk (da som feil på abs). Jeg klådde også på abs + abs varsel-lys og fikk opp varsel i instrumentene. Tor Erik; Du kan ringe meg på 41329476 hvis du lurer på noe mer. Ah, da er jeg med på hva du mente. Får ut og kikke litt mer i dagslys i morra, alt som har med ABS på den bilen har jo trøblet seg. Takk for telefonnummer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 30, 2010 Litt ny informasjon. Har nå funnet ut at brytere til håndbrekket fungerer som de skal, og det er heller ikke ABS-tull som nevnt over. En erfaren mekaniker hos Møller kunne derimot huske at noen av disse bilene hadde hatt trøbbel med at koblinger i sikringsboksen kunne forårsake denne feilen. Jeg vet ikke om jeg hang helt med på alt han sa, men kort fortalt kan to koblinger "smelte sammen" over tid og forårsake denne feilen når motoren blir varm. Det stemmer godt med min feilbeskrivelse, for feilen oppstår bare når motoren er gått seg varm eller har stått stille men likevel er varm. Noen som har lignende erfaringer? Ny sikringsboks koster dog 3500 kr, så det spørs om det ikke biler en svart teipbit til å kliste over merket når det blir for irriterende i stedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 31, 2010 Hmm kjørt vento i mange år aldri opplevd noen av problemene dere beskriver. Jeg vil nok tro at det er ABS som driver på her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 1, 2010 Sånn som jeg forstår dette er det da selve lyset i dashbordet som det er noe galt med, og derfor lyser brekklampa? Hvordan kan jeg gå fram for å teste dette? Og hvorfor lyser ikke da brekklampa hele veien? Da må feilen likevel ligge i sikringsboksen slik som han Møllerkaren jeg prata med antyda? Eller? Som sagt, ny sikringsboks koster 3500, så såpass gidder jeg ikke legge ut. Men det er vel ingen som har noe sånt liggende..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...