2.3 NG: Problemer med Turtall

Anbefalte innlegg

Hei!Lurer på om noen har vært borti lignende problem.bilen starter fint og går greit på tomgang,men får ikke opp turtall?får tyna den litt opp,så dør den ut og må startes på nytt.har prøvd og bytte pumpe uten hell:confused:

audi 90 88 mod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett bensinfilter? Tempføler i forkant på topp kan også være gåen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken på fordeler og filteret ja.men tempføler i forkant?kan den gjøre så mye med turtallet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel multitempføler på denne også som kan trøble mye om den er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er temp-føleren som er defekt så vil motoren gå fint når den er varm. Sjekk for falskluft, altså hull på belg mellom luftmengdefordeler og gasspjeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er temp-føleren som er defekt så vil motoren gå fint når den er varm. Sjekk for falskluft, altså hull på belg mellom luftmengdefordeler og gasspjeld.

 

Bilen ble bare værre og værre,og det var når den var varm,så kan utelukke multitempføler da tro?: klø :har sjekket belgen,og den er tett.skal prøve og bytte filter og fordeler nå,så får jeg se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordeler sikkert..

 

Bytta bensinfilter og fordeler idag,ble litt bedre,får litt mer turtall hvis jeg gir gass sakte.men ikke kjørbar: bh :noen flere forslag?:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pluggledninger:) slike ting som burde byttees i ny og ne:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pluggledninger:) slike ting som burde byttees i ny og ne:D

 

:)Sant nok.kan jo prøve det og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du burde få målt bensintrykket ditt, setter en knapp ved det jeg.

Hvis du har en sliten pumpe og har for lite trykk kan den oppføre seg slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har skjekka luftfilteret håper jeg? Så ikke det er potta tett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt lambda?

 

Min 2.3 NG var det styrestrøm som manglet. Vet ikke hvordan det hadde skjedd, men et bilelektro verksted sjekket det opp for meg og fikset det, men er det lambda kan du jo måle dette, evt nappe ut ledningen til den og se om det blir noe forskjell på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow, her var det mange forslag.... Hva med dette... siden bilen din går bedre av å få nytt bensinfilter.. mao. den får litt mer bensin, så betyr det at du trolig har ALTFOR mye luft... så sjekk etter falskluft.. gjerne under belgen.. og nei, det funker ikke bra nok med start gass... vær nøye.

Du kan også prøve å lese ut feilkoder

 

trolig ikke plugger eller ledninger, men det gjør ikke noe å sjekke disse.. skal vedde en sko for at de har gått intervallet go vel så det... :)

 

 

gl hf :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du burde få målt bensintrykket ditt, setter en knapp ved det jeg.

Hvis du har en sliten pumpe og har for lite trykk kan den oppføre seg slik.

 

Var det første som slo meg og.men bytta pumpe og problemet det samme: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har skjekka luftfilteret håper jeg? Så ikke det er potta tett..

 

Nytt filter og;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt lambda?

 

Min 2.3 NG var det styrestrøm som manglet. Vet ikke hvordan det hadde skjedd, men et bilelektro verksted sjekket det opp for meg og fikset det, men er det lambda kan du jo måle dette, evt nappe ut ledningen til den og se om det blir noe forskjell på den.

 

Skal prøves: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow, her var det mange forslag.... Hva med dette... siden bilen din går bedre av å få nytt bensinfilter.. mao. den får litt mer bensin, så betyr det at du trolig har ALTFOR mye luft... så sjekk etter falskluft.. gjerne under belgen.. og nei, det funker ikke bra nok med start gass... vær nøye.

Du kan også prøve å lese ut feilkoder

 

trolig ikke plugger eller ledninger, men det gjør ikke noe å sjekke disse.. skal vedde en sko for at de har gått intervallet go vel så det... :)

 

 

gl hf :P

 

Hei.veldig gla for forslaga: rock :skal gå igjennom grundig etter falskluft,har sjekket,men ikke plukka fra hverandre.(har testa med startgass: flau :)er en som skal komme og ta diagnose for meg,så er spent på om det dukker opp noe der?takk for alle forslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er temp.giveren til motorstyringen som ikke er som den skal og motoren får ikke nok bensin/kaldstartsdysa inaktiv. Sitter på undersiden av kjølevannsuttaket framme på toppen, altså på undersiden av multitemp.giveren. Mål denne varm og kald, giveren skal ha ca 270Ω ved 20 grader og ca 3kΩ ved 90 grader. Alternativt for lavt bensintrykk.

Multitemp.giveren har IKKE noe med dette å gjøre, den er for temp. visning og temp. varsel i instrumentpanel samt signal til AC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er temp.giveren til motorstyringen som ikke er som den skal og motoren får ikke nok bensin/kaldstartsdysa inaktiv. Sitter på undersiden av kjølevannsuttaket framme på toppen, altså på undersiden av multitemp.giveren. Mål denne varm og kald, giveren skal ha ca 270Ω ved 20 grader og ca 3kΩ ved 90 grader. Alternativt for lavt bensintrykk.

Multitemp.giveren har IKKE noe med dette å gjøre, den er for temp. visning og temp. varsel i instrumentpanel samt signal til AC.

 

Se her ja:)har sjekket div ting i dag,uten hell.:: oppgitt.men denna skal testes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er temp.giveren til motorstyringen som ikke er som den skal og motoren får ikke nok bensin/kaldstartsdysa inaktiv. Sitter på undersiden av kjølevannsuttaket framme på toppen, altså på undersiden av multitemp.giveren. Mål denne varm og kald, giveren skal ha ca 270Ω ved 20 grader og ca 3kΩ ved 90 grader. Alternativt for lavt bensintrykk.

Multitemp.giveren har IKKE noe med dette å gjøre, den er for temp. visning og temp. varsel i instrumentpanel samt signal til AC.

 

kan du forklare dette når kaldstartsdysa maks er åpen i 10 sekunder? (og dette er vel i ganske kalde tilfeller)

 

lavt bensintrykk kan det være siden det krever 3 bar for å i det hele tatt åpne dysene. Men multimalfunction gir også signal til hjernen og kan gjøre bilen tregstarta ja..

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du forklare dette når kaldstartsdysa maks er åpen i 10 sekunder? (og dette er vel i ganske kalde tilfeller)

 

Kaldstartsdysa er som du sier kun aktiv en liten stund etter oppstart, men det er temp.giveren til motorstyringen som doserer bensinmengden på resten av dysene, da etter kjølevannstemperatur.

 

lavt bensintrykk kan det være siden det krever 3 bar for å i det hele tatt åpne dysene. Men multimalfunction gir også signal til hjernen og kan gjøre bilen tregstarta ja..

 

Ja, aom tidligere antydet så kan lavt bensintrykk være problemet.

Multitemp.giveren har fire kontakter. En er felles inn, en er ut til temp. visning i instrumentpanel, en til varsellampe for høy temp. (også denne montert i instrumentpanel) og den siste er kun i bruk om man har AC. Hvor på denne mener du motorstyringen henter signal fra?

Motorstyringen har en egen separat giver, som sagt står denne rett under multitemp.giveren. Ta av pluggen på denne og motoren endrer gange umiddelbart, noe som ikke skjer om man napper pluggen på multitemp.giveren. Må presisere at dette gjelder KE3-Jetronic på en AAR-motor, går derfor ut i fra at det er likt på en NG-motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om sensoren skulle vært gåen så burde vel bilen gått A. dårligere ved varm motor, eller B. Bedre ved varm motor... pga blandinga hadde trolig blitt for feit eller for rik ettersom varmen forandra seg.

'Og om man leser ut feilkoder, noe som bør være påbudt for alle med 10v problemer her på forumet :P, så får man som regel om dette er tilfellet :

2312 (Blink Fault Code), 00522 VAG1551/2 Fault Code Number

Coolant sensor (G62)

Open or short circuit, Defective sensor or wiring, high resistance between sensor G62 and ECU J220

Symptom: Cold starting difficulties at low temperatures, Poor idle and acceleration during warm up

 

Mfts, sier vel i fra om motorn er for varm skulle man tro, dvs AC funksjonen som du snakka om. (den går ikke kun til ac, men muligens via ac) Noe som forklarer hvorfor motorn er tungstarta om den er gåen. Dette problemet opplevde jeg faktisk selv, selv om det er mange både på forumet her som sier at den ikke har noe å si :)

(jeg ble plutselig litt usikker, så jeg skal ikke sverge på det :D )

 

Men det nappe plug trikset ditt funker kun om du gjør det til rett tid på rett dings... Det er ikke alltid hjernen forventer seg brudd, men enkelte ganger kortsluttning for å gjøre no. Evt. kan den forvente seg et intervall... Derfor skader det ikke at trådstarter peller ut sensoren du snakker om, måler den ved 20 grader og 90 grader (bruk stekeplata :D), men må bare måle begge lederene i den da det er to sensorer i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke :Da går bilen bra igjen.jeg fjerna luftfilter,tetta en luftlekasje(t-ledd i bak-kant av motor,under gasspjeld.fra belg og ned på innsug og bort til en dings)og fikset et brudd på en kabel(til en dings som sitter ved siden av gasspjeld/arm/wire.som har en byter som slår inn ved full gass?)noen som vet hva den er til,så er jeg glad for info.

Aner ikke hvem av disse tingene som var feilen,men antar luftlekasjen?:o

Tusen takk for all hjelp:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.