#1 Skrevet Oktober 8, 2009 Som tittel sier så har jeg en Golf 1 Gti som fusker noe skrekkelig under pådrag. Bilen har 5e gasspjeld og bensin regulator samt et grenrør av ymse merke. Motor sviver veldig fint på tomgang, har nettopp vært inne og jusert co og tenning slik at det skal være korrekt. Problemet oppstår når det store spjeldet åpnes, da starter en veldig fusking og motor vil ikke trekke videre opp i turtall. Så lenge det kunn er det lille spjeldet som åpnes går motor veldig rent og maks turtall kan uten problemer oppnås. Kan det være at fordeleren er gåen siden tenningspunktet endres som en følge av at vakumet blir større når det store gasspjeldet åpnes ? Har prøvd å bytte mendgefordelern uten at dette hadde noen virkning. Så innbiller meg at det er et tenningsproblem. Forslag mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 8, 2009 Er bensinpumpa frisk? Vakuumet blir lavere når du gir full gass. Skjer dette uten last også? Eller bare ved høy last? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 8, 2009 Skal ikke garantere for tilstanden til pumpa, den er godt brukt for å si det sånn, men har ikke merket noe spesifikt med den. Det oppstår kun under belastning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 8, 2009 Skal ikke garantere for tilstanden til pumpa, den er godt brukt for å si det sånn, men har ikke merket noe spesifikt med den. Det oppstår kun under belastning. Pumpa er jo gammel, så det kan jo hende den har mistet en del av fresen alså ikke greier å gi nok bensin når det stora spjeldet åpner: klø : har ikke peiling egentligt, men det kan jo virke litt logisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 8, 2009 6000rpm uten last = lite bensinforbruk 6000rpm med last = mye bensinforbruk.... Men vis det skjer akkurat når du tråkker inn storespjeldet så høres det litt merkelig ut. Har bilen vårt kjørt med 5er spjeld før? Er insuget portet sånn at det matcher spjeldet? Du skal vel få skarp tenning når høy last? Dvs lavt vakuum. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 8, 2009 Bilen har gått ca 1 år med spjeldet uten problemer. Kom plutselig under en liten tur tidligere i sommer. Innsuget skal være portet slik at det matcher spjeldet. Og ja, det skjer akkurat når det store spjeldet åpner, kjenner når det åpner på pedalen. Jeg trodde det var slik at med høyere turtall så sugde motoren mer luft og dermed ble vakumet, dvs sugeeffekten høyere (større) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 8, 2009 Høyt turtall og lav last = mer eller mindre stengt spjeld = høyt vakuum Optimalt sett skal en ha 0 vakuum i innsuget på høyt turtall og høy effekt og fult opent spjeld. Da yter motoren det den max kan. derfor en porter innsug og setter på større spjeld. Sjekka at store spjeldet ikke slarker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 8, 2009 Høyt turtall og lav last = mer eller mindre stengt spjeld = høyt vakuum Optimalt sett skal en ha 0 vakuum i innsuget på høyt turtall og høy effekt og fult opent spjeld. Da yter motoren det den max kan. derfor en porter innsug og setter på større spjeld. Sjekka at store spjeldet ikke slarker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2009 Har ikke sjekket om det er slakk i spjeldet. Men er det mulig at den ventilen som styrer tenningstidspunktet i fordeleren kan være litt på blåbærtur og når vakumet forsvinner gi samme tenningspunkt som når bare det lille spjeldet er åpent ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2009 Har du tennings lampe? Vert et forsøk kansje? Hvordan er alderen på bensinfilter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2009 Har ikke tenningslampe. Men tenningen er blitt justert etter at problemet oppsto ved verksted som la fortenningen på 9 grader. Bensin filteret er 1 år gammel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...