Normal CO-verdi på gammel forgassermotor?

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg hva som er normal CO-verdi på en gammel forgassermotor? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kravet hos BT er 3.5 eller 4.5% avh av årsmodell. En OK motor går greit på mye lavere verdier. Magre ut til den går uvent og så litt tilbake hvis du ikke har tilgang til måler og fabrikksverdi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normal CO på en gammel forgassermotor uten noe elektronikk/lambda er typisk rundt 1.0% CO. Det kan variere ganske mye fra motor til motor, så om man først er 100% sikker på at alt er orden, deretter får tak i innstillingsverdiene kan man som oftest få "låne" avgassmåleren f.eks. på et NAF-senter noen minutter for å få justert det nøyaktig. Ellers funker det som oftest noenlunde greit å skru til den går ujevnt og så litt tilbake, men "litt" er da som oftest veldig lite, akkurat nok til at den går jevnt. Det er bedre at en slik motor går litt for magert enn for fett om man skal justere på "feelingen". :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar gutter ;)

 

Jeg justerte Marino'en på "feelingen" til den gikk best og startet lettest - endte da opp med 2,0% CO på måling, så dette bør vel være innenfor grenseverdien på 4,5% CO på biler av denne årgangen :P Jeg regner med at om jeg bytter olje, tennplugger, stift, fordelerlokk og rotor, samt justerer inn riktig elektrodeavstand på plugger og justerer korrekt stiftåpning, så vil det nok synke enda litt - men alt i alt ikke så verst på en 35 år gammel Golf :D

 

Må bare finne meg en slags "tennpluggkabelbrakett" som kan holde pluggledningene mine adskilt og iorden. Åpnet panseret i mørket her om dagen, og alle tennpluggkablene var stripset fast til motorblokka (av tidligere eier). Det var et skikkelig lysshow nedi der fra punktet hvor de var stripset fast, som jeg overhodet ikke har sett i dagslys. Fjernet stripsen, og lot kablene henge løst - unødvendig å si at bilen gikk bedre!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette spørs helt hvor gammel den er.

 

Jeg har co-innstillingene for Fords gamle Cologne V4/V6-motorer helt fra første dag, og de tidligste skulle ha Co% på 3,5, mens den siste - om vi nå ser bort fra 2,4i/2,9i og 2,9i 24v - skulle ha Co% 1,5 +/- 0,25. Samme motor med K-Jetronic skulle ha Co% 1,25 +/- 0,25.

 

Derfor er det viktig å finne ut akkurat hva din motor skal ha, event bruke en Gunsons Colortune :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om pluggkablene slår over slik er de modne for utskiftning, det skal ikke være slik selv om de er stripset tett inntil noe av metall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette spørs helt hvor gammel den er.

 

Jeg har co-innstillingene for Fords gamle Cologne V4/V6-motorer helt fra første dag, og de tidligste skulle ha Co% på 3,5, mens den siste - om vi nå ser bort fra 2,4i/2,9i og 2,9i 24v - skulle ha Co% 1,5 +/- 0,25. Samme motor med K-Jetronic skulle ha Co% 1,25 +/- 0,25.

 

Derfor er det viktig å finne ut akkurat hva din motor skal ha, event bruke en Gunsons Colortune :)

35 år :)

 

Noen som sitter på korrekte hidden for 1,1-liter 50hk, motorkode FA?

Edit: Trenger man 4 Colortunes, eller holder det med 1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger bare én :)

Har du en forgassermotor med dobbel- eller fireportet forgasser med to Co-skruer, må du nødvendigvis justere på hver side, men bruker bare én...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :)

Skal få kjøpt meg en sånn Colortune.

 

Edit: Kjekt med ebay. Da er en Colortune på vei :D

gunson_colortune.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.