#1 Skrevet Oktober 9, 2009 Hei. Hvorfor må jeg ruse motoren opp til ca 2500rpm for at dynamoen begynner å lade? Tor-Steve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 9, 2009 Måler du med voltmeter eller ser du det på ladelampen? Har vært borti at ladelampen lyser lenge (til man får turtal) og da var det batteriet som var dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2009 har samme problem med coupe quattron vår. der ser jeg det på volt måleren og lysene i bilen.. lurer på hva jeg må bytte ut denne gangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2009 Det kan være så enkelt som en løs/dårlig kontakt på D+ et sted. Alternativt kan man prøve seg med en litt kraftigere ladelampe, da slukker den tidligere. Trikset med ladelampen er imidlertid bare å fikse symptomet, og ikke selve problemet som normalt sett ligger i dynamoen. Årsaken er ofte slitte sleperinger/børster. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2009 ganske vanlig på litt eldre biler etter mine erfaringer i hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 9, 2009 Du har satt inn aan i en typ85 ja..? Satt inn aan i min tidligere 90q typ89. Der var det også slik at jeg måtte dra den rett over 2200 O/min etter start og da kunne man se lyset (instrument og kjørelys) ble sterkere/lyste mer og den begynte vel da å lade. Hvis jeg bare startet den uten å gjøre dette så stoppet den etter en stund..ergo ingen lading. Fikk et tips om at det skulle være en liten ledning (blå/vit tror jeg..) i ledningsnettet til aan-motoren som måtte tilkobles. Kom aldri så langt at jeg fikk sett etter den ledningen før bilen ble solgt i sommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2009 Når man ruser motoren til 2000-2500 rpm - litt avhengig av remhjulenes utveksling mot dynamoen - vil en vippe i dynamoen slå over, og den vil lade uansett. Det normale er at ladelampen er koblet til dynamoen, og signaliserer at det ikke lader. Dynamoen setter da i gang og lade. Er derimot ladelampen koblet fra dynamoen - som f.eks i Jon-Christer Skogsruds tilfelle, vil man måtte ruse opp motoren til 2000-2500 rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2009 Når man ruser motoren til 2000-2500 rpm - litt avhengig av remhjulenes utveksling mot dynamoen - vil en vippe i dynamoen slå over, og den vil lade uansett. Det normale er at ladelampen er koblet til dynamoen, og signaliserer at det ikke lader. Dynamoen setter da i gang og lade. Er derimot ladelampen koblet fra dynamoen - som f.eks i Jon-Christer Skogsruds tilfelle, vil man måtte ruse opp motoren til 2000-2500 rpm. Enkel dynamolære... Ladelampen får spenning når tenningen skrus på og jordes via feltet i dynamoen, noe som gjør at lampen tenner når motoren/dynamoen står stille. Når motoren startes og dynamoen begynner å gå rundt genereres det spenning i dynamoen. Når denne spenningen er høyere enn spenningen på B+ lader dynamoen og ladelampen slukker. Ladelampen er helt essensielt for at dynamoen skal kunne lade...uten denne så vil den ikke lade. ...så er det jo slik at ingen regel uten unntak...og med tanke på ladelampen så kan man f.eks. gjøre dette ved å koble spenning til D+ via en bryter f.eks. Da slår man over bryteren, starter motoren...og deretter slår man av bryteren igjen. Hvis man ikke slår av bryteren så risikerer man å brenne dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 7, 2009 PRoblemet ble borte når jeg kobla til ladelyset i instrumentet ( Den lille blåe ledninga ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 7, 2009 Bra det ordnet seg da! Samme symptom kan du og få når børstene er dårlige, så om noen andre trenger tips, er det verdt å sjekke det også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 30, 2010 PRoblemet ble borte når jeg kobla til ladelyset i instrumentet ( Den lille blåe ledninga ) Den blå ledningen er den på en av pluggene som er inn på speedometer? Hvis det er det, hva farge er det på den pluggen inn på speedometeret? Finner ingen skjema over det nå. Trenger også å vite hva farge det er på pluss, minus og speedometer kobling. Er bare det som skal brukes av orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...