Hvor viktig er det å ha kortere dempere ved senking?

Anbefalte innlegg

Regner med at en senking av bilen medfører et mulig behov for kortere dempere... Eller?

 

Og hva er kortere dempere? Noen som vet forskjellen på orginal og korte? Står jo ikke noe om differansen på de forskjellige. Bare "kortere"... I værste fall kunne vel orginale dempere bunne, om man har på lavere fjærer. Samtidig som kortere fjærer slår i andre enden, ved bruk av orginale fjærer?

 

Hva må man tenke på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tommelfingerregel eg har lært meg er at: ved senk opptil 40mm er det ikke behov for kortere dempere. Men over dette blir originaldemperene så sammenpresset at de kan bunne som du sier, og de arbeider litt anerledes.

Letteste løsningen på dette er å kjøpe coilover kit eller kjøpe senkesett som medfølger dempere tilpasset fjærene og bilen.

Kortere dempere er også stivere i fjøringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilstein har vel en B6 serie for original høyde, og en B7 for senket.

Det som gjør det viktig, er at fjæren skal fortsatt være i spenn selv uten vekt på hjulene, og dersom en senkefjær er kortere enn slaglengden til demperen, så vil jo det skje, og det blir sjekket på EU.

En annen ting, er jo at en demper skal jo dempe bilens fart på vei mot bakken når den er på vei ned fra en fartsdump el.l. Og selv om fjæren er stivere, så kan ikke det alltid kompensere for lav "bremsevirkning" i demperen. Og da må en fastere demper på plass.

Og dette gjelder også etter dumpen er passert, og fjæren dytter hjulet unna med full kraft, da må demperen være fast nok til at bilen ikke "hopper" opp og ned igjen etter en dump. Akkurat det kan en se på enkelte blodsenkede biler med stive fjærer, men slappe, gamle dempere. At de "stusser" bortover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tommelfingerregel eg har lært meg er at: ved senk opptil 40mm er det ikke behov for kortere dempere. Men over dette blir originaldemperene så sammenpresset at de kan bunne som du sier, og de arbeider litt anerledes.

Den tommelfingerregelen kan du bare glemme: rolleyes Samme hvor mye man senker, så bør man ha kortere dempere om man ikke skal redusere levetiden til demperene med bortimot ½. Fjæringsveien blir uansett kortere enn originalt, og da sier det seg selv at demperen tar skade av dette. Om ikke mye skade ved 40mm senk, så er det ihvertfall nok til at du må belage deg på å bytte dempere nesten hvert år ved "normal" kjørelengde (12-18 000km er det jeg ser på som normalt).

 

Det er mine egne erfaringer jeg snakker ut ifra over her, så andre må for all del ha lov til å mene noe annet.

 

Mener det bare er tull å kjøpe senkefjører og ikke senkedempere når prisene på dette har blitt så billig som det har blitt, enten det er snakk om gewinde eller vanlig komplett senkesett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tommelfingerregelen kan du bare glemme: rolleyes Samme hvor mye man senker, så bør man ha kortere dempere om man ikke skal redusere levetiden til demperene med bortimot ½. Fjæringsveien blir uansett kortere enn originalt, og da sier det seg selv at demperen tar skade av dette. Om ikke mye skade ved 40mm senk, så er det ihvertfall nok til at du må belage deg på å bytte dempere nesten hvert år ved "normal" kjørelengde (12-18 000km er det jeg ser på som normalt).

 

Det er mine egne erfaringer jeg snakker ut ifra over her, så andre må for all del ha lov til å mene noe annet.

 

Mener det bare er tull å kjøpe senkefjører og ikke senkedempere når prisene på dette har blitt så billig som det har blitt, enten det er snakk om gewinde eller vanlig komplett senkesett.

 

Hmm... Har på min gamle bil, senket ca 35-40mm, kjørt ca 170'000km på originale dempere, og de er fremdeles fullgode.... Bakdemperne har stått på ca 120'000km, uten å miste noe effekt. Det er Monroe dempere.

Alle dempere her er olje da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg satt på coilovers på golfen, så hadde je 35mm fjører... Det gikk nøyaktig 14 dager etter at fjørene blei montert før demperne foran begynte å sippe... Har vel litt med at de ikke havner i sin "normal" posisjon som de har vært i fler år...;) Men superfornøyd med ta-technix settet til Håkon Sandberg vaffal... Kan anbefales..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg satt på coilovers på golfen, så hadde je 35mm fjører... Det gikk nøyaktig 14 dager etter at fjørene blei montert før demperne foran begynte å sippe... Har vel litt med at de ikke havner i sin "normal" posisjon som de har vært i fler år...;) Men superfornøyd med ta-technix settet til Håkon Sandberg vaffal... Kan anbefales..;)

 

Tror ikke de demperne hadde holdt stort lenger uten skifte av fjører heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som er litt vesentlig er at ved senking noe særlig over 40 mm vil ikke fjærene stå i tilstrekkelig spenn mellom fjærskålene når fjærene avlastes.

 

Korta dempere har ikke korta hylse. Det er bare stempelstanga som er kortere, slik at man ikke lenger greier å bunne demperen fysisk samtidig som fjærene står i tilstrekkelig spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.