Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat 3c 2006 modell 2.0l 4motion.

Hadde ettermonterte xenon lys på denne men har måtte ta de av nå.

Når jeg kjørte langs veien og jeg satt på langlys som er vanlig halogen begynte nærlysene (xenon) og blinke.

 

Har også merket at når bilen sviver på tomgang å coupelyset står på å jeg svinger på rattet blir coupelyset svakere.

Er dette tegn på at batteriet er dålig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men det kan være det.

 

Lad opp batteriet med en lader av god kvalitet, gjerne en elektronisk lader, og la det deretter stå i 2-3 timer uten belastning.

Mål deretter spenningen og se hva den er. Dette vil fortelle deg noe om batteriets tilstand. Hvilespenningen bør ligge på rundt 13.5 VDC

 

Du kan jo også begynne med å måle ladespenningen mens motoren går aller først...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men det kan være det.

 

Lad opp batteriet med en lader av god kvalitet, gjerne en elektronisk lader, og la det deretter stå i 2-3 timer uten belastning.

Mål deretter spenningen og se hva den er. Dette vil fortelle deg noe om batteriets tilstand. Hvilespenningen bør ligge på rundt 13.5 VDC

 

Du kan jo også begynne med å måle ladespenningen mens motoren går aller først...

 

13.5 V er vel noe mye som hvilespenning, er du ikke enig? Med syrevekt på 1.29, altså fulladet batteri, vil hvilespenningen være 12,78 V.

Et utladet batteri med syrevekt 1.16 har 12.00 V hvilespenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

13.5 V er vel noe mye som hvilespenning, er du ikke enig? Med syrevekt på 1.29, altså fulladet batteri, vil hvilespenningen være 12,78 V.

Et utladet batteri med syrevekt 1.16 har 12.00 V hvilespenning.

 

Ja...litt i overkant kanskje. Men det viser seg faktisk at en del batterier av en eller annen årsak klarer dette fint.

 

Men ja...du har helt rett, det er høyt i forhold til teorien. Er det ikke 1.28 som er fulladet og da med en cellespenning på 2.13 VDC?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ja...du har helt rett, det er høyt i forhold til teorien. Er det ikke 1.28 som er fulladet og da med en cellespenning på 2.13 VDC?

Syrevekt på 1.28 gir en cellespenning på 2.12V. I alle fall teoretisk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.