Anbefalte innlegg

Hei.

For en stund siden fikk jeg melding på kjøre computeren at det var lavt olje nivå på audien. Greit nok, peila olja fylte på olje til det var til til maximum merket på peilepinnen. Starta den, lot den gå ei stund, peila olja og så at den var rett.

 

Men i dag kom oljelyset på nytt, kjørt ca 600km siden jeg helte på mere olje. Peila olja og så at oljenivået er nett under max på peilepinnen.

Kan det vere noe galt med føleren min eller noe siden jeg fikk olje lampe?

 

Takker for svar.

Sindre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at du har dårlig oljetrykk.

Oljepumpa er vel ett vanlig problem på visse modeller av Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at du har dårlig oljetrykk.

Oljepumpa er vel ett vanlig problem på visse modeller av Audi.

 

Korreksjon.

Tett oljesil på oljepumpa er et veldig vanlig problem på 1,8T motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett sil i bunnpannen er det ofte. Standard problem på 1.8T motorene. Finnes sikkert en masse tråder om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korreksjon.

Tett oljesil på oljepumpa er et veldig vanlig problem på 1,8T motorene.

 

"Bare" å pelle av bunnpanna og rengjøre da vel?

 

Hvorfor er det egentlig ett så stort problem på disse motorene?

Er det noen grunn til at de kokser mer enn andre motorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Bare" å pelle av bunnpanna og rengjøre da vel?

 

Hvorfor er det egentlig ett så stort problem på disse motorene?

Er det noen grunn til at de kokser mer enn andre motorer?

 

Ville begynnt med å måle oljetrykket før en går igang med den operasjonen:)

Trykkføleren sitter på oljefilterhuset og er lett å komme til om man løfter vekk ekspansjonstanken.

 

Hvorfor dette skjer spesielt ofte på disse motorene er jeg ikke sikker på.

 

PS: Er oljesilen tett så er det kún skifte av sil som er godt nok, er tilnærmet umulig å få ut all koksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da har jeg blitt litt klokere idag, og trådstarter har kansje fått svar på problemet sitt :)

 

Forresten; gjelder dette problemet alle 1.8t fra VW/Audi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal det ikke komme ei anna lampe enn å skjekke olje nivået dersom jeg har lavt oljetrykk?

 

Hvordan og med hva kan jeg måle oljetrykket? Og hva skal det være på?

 

Hadde tenkt å bytte olje på hele motoren om ei stund, kansje jeg skal skru ned bunnpanna og skjekke sila. Er det noe annet jeg må skru ned før jeg skrur ned bunnpanna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal det ikke komme ei anna lampe enn å skjekke olje nivået dersom jeg har lavt oljetrykk?

 

Hvordan og med hva kan jeg måle oljetrykket? Og hva skal det være på?

 

Hadde tenkt å bytte olje på hele motoren om ei stund, kansje jeg skal skru ned bunnpanna og skjekke sila. Er det noe annet jeg må skru ned før jeg skrur ned bunnpanna?

 

Er det rød eller gul lampe du får opp?

Sitter en føler i bunnpanna på de bilene som har nivåføler, kan jo seff bare være at denne har tatt kvelden

 

Oljetrykk måler du med en oljetrykkmåler. hvor du får tak i er en annen sak.

4-5bar på 2000omdr skulle være greit om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe måler, så ikke kjøp fra biltema!, di er rett og slett elendig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul lampe.

Har ikke den manualen for bilen forran meg nå, men er ganske sikker på at jeg leste at jeg får annen lampe enn enn den jeg får nå.

Om jeg skal skjekke olje trykket så kommer jeg nok til å snakke med bilverkstedet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul lampe.

Har ikke den manualen for bilen forran meg nå, men er ganske sikker på at jeg leste at jeg får annen lampe enn enn den jeg får nå.

Om jeg skal skjekke olje trykket så kommer jeg nok til å snakke med bilverkstedet her.

 

Gul betyr "som regel" at det er en feil som ikke krever at du må parkere bilen, men kan kjøre til nærmeste verksted.

 

Nå vet ikke jeg om du har lav bil eller om du har vært nedi asfalten med bunnpanna i det siste?

men kan være lurt å sjekke at ledningene til føleren i bunnpanna er intakte. bare for å starte med det enkleste først:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør minst mulig før du finner ut hva som er feil iallefall. Har skrudd litt på bilen til broren min som hadde dårlig oljetrykk. På et vis røyk kila på kamhjulet ved at toppen antageligvis ble treg som førte til 2 bøyde ventiler og overhaling av topp. Ene lagerbukken klarte vi akkurat å redde etter at den gikk tørr for olje + at kjedestrammeren måtte byttes da den var helt nedslitt på de plastikkbuene.

 

Ble kjøpt deler fra autohaus. (pumpe, strammer osv osv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe lav bil, lavere skal den bli :D Men har aldrig vert nedi med bunnpanna, men nå er jo hele bilen under dekt av plast.

Skal ta å kjøre bilen oppå bukkene en dag å skjekke litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er gul lampe, er det nok ikke trykket, men nivået. Når du mister trykket som skjer ved for lite olje, eller tett sil, så skal det lyse rødt. Har du display i instrumenter skal det komme opp en oljekanne eller noe der, og en pipe lyd. Det betyr stopp motoren. Ville sjekket nivå sensoren i bunnpannen om du har en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.