grunninnstille pierburg gasser på golf 1 1.1liter

Anbefalte innlegg

som tittel - noen som vet hva verdiene er (type runder på diverse skruer etc) eller hvor jeg kan finne ut dette?

brukseinzern bruker litt mer suppe enn hva jeg tror den optimalt gjør, og alt av tenningsdeler er stort sett byttet...

takk på forhånd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe kjennskap til Pierburg'en på 1.1, men på Pierburg- og Keihin-forgasserene til Audi så er det kun CO (blande)skruen som er justerbar. Alle dysene er faste og dermed ikke justerbare. Blandeskruen justeres til der motoren når jevnest og høyest turtall på tomgang. Kommer du over ca 1000 omdr så skru ned tomgangsskruen til ca 800 omdr og fortsett justeringen på blandeskruen til best resultat.

Dette vil ikke redusere bensinforbruket, sjekk heller om flottørnivået er for høyt eller om nåleventilen ikke lukker skikkelig. Og tenningen (tidspunktet) er du sikker på at er korrekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil ikke redusere bensinforbruket, sjekk heller om flottørnivået er for høyt eller om nåleventilen ikke lukker skikkelig. Og tenningen (tidspunktet) er du sikker på at er korrekt?

for å ta det siste først - nei. har ikke sjekka tenninga, men at bilen bruker 1.5 liter på mila kan ikke komme alene av feil tenning vil jeg tro : klø :

flottør og nåleventil - der mistet du meg litt :o hvemhvahvor? om jeg tar noen bilder så kunne det sikkert forklares uhorvelig mye enklere, så det skal foretas asap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det endel ting som er galt, som tenning, manglende forvarming og feil justering, er det ikke noe problem å bruke 1,5 liter på mila med en 1,1... den bruker jo rundt 0,7-0,8 normalt. Høyt turtall pga lav utveksling bidrar også til økt forbruk.

På min 1,1 med Solex 34 PICT-5 forgasser er det iallefall kun to skruer som kan justeres, tomgangsturtall og CO. Fremgangsmåten jeg benyttet var å skru opp tomgangsturtallet endel, og deretter skru CO-skruen inn helt til motoren stopper. Deretter skrudde jeg CO-skruen ut 2-2 1/4 runder, og startet bilen igjen, og justerte tomgang til riktig turtall. Fikk ganske grei CO-verdi, men har kjøpt en Gunson Colortune for å få det helt riktig.

Tenningen må være nøyaktig innstilt, og alle vakuumslanger + forvarmeslange må være iorden (mener jeg nevnte det på lokallagsmøtet, at du bør få på plass forvarmerslangen asap). Stiftåpning + riktig elektrodeavstand på plugger er også lurt å sjekke. Finnes et kit for ombygging til elektronisk tenning, som gjør at man slipper unna endel av problemstillingene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å ta det siste først - nei. har ikke sjekka tenninga, men at bilen bruker 1.5 liter på mila kan ikke komme alene av feil tenning vil jeg tro : klø :

flottør og nåleventil - der mistet du meg litt :o hvemhvahvor? om jeg tar noen bilder så kunne det sikkert forklares uhorvelig mye enklere, så det skal foretas asap.

Totalt feil tenning kan nok utmerket medføre et bensinforbruk på 1,5 l/mil.

Nålventilen er den som stenger for bensintilførselen inn i flottørkammeret, dette for å holde nivået konstant. Om dette er for høyt eller for lavt vil ikke motoren få den blandingen den skal ha. Nålventilen er festet direkte på flottøren og går inni setet der bensinen kommer inn. Bildet under viser flottøren og nålventilen på en 2E2 / 2E-E.

2esersC.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som kan gi meg en rask innføring i gasseren her? særlig hva vakuumet mellom gasser og luftfilterboks har for en hensikt?! når jeg blender uttaket faller turtall mens åpen blir turtallet en del over normalt - årsak?

29102009159.jpg

29102009161.jpg

29102009160.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.