Tiptrondic + 2,5 TDI + Quattro = Problem??

Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å ser litt rundt etter bil. Ikke direkte planer om kjøp no men innen et års tid tenker eg.

 

Madamen har et STERKT ønske om automat. Og eg vil ha godt med trekkraft.

 

Bilen blir familietralle, dvs stajonsvogn for tur til svigers osv. Ikke barn enda men det er vel en fare for at det kommer etterkvart.

 

A6 blir for stor, så er vel egentlig A4 som er hovedtanken. Og da siden automat blir det da Tiptonic...

Og siden litt pulver og diesel så er det da mest naturlig med 2.5 150/180hk.

 

Men lite positiv lesing om Tiptronic kassene. Er det like upålitelig som en kan få intrykk av?

Og hvor vanlig er det med havari på desse kassene og hvor høy km stand bruker dette å oppstå på?

 

Eksempel

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19193734

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18867355

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12600809

 

Er klar over at de spenner vidt i pris, men felles nevneren er 2.5tdi og quattro.

 

Noen som har noen inspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassene holder vel så lenge bilen ikke har vært chipet..

Er vel være med kammene..har nettopp hadd havari på kammene å toppene og registeret for i samme slengen..105 000kr takk:)

Å det er jo ikke verdens beste kasser heller,så oljeskift pluss div. er høyest nødvendig,men dette er det vel noen som vet bedre enn meg.

 

Hadde gått for 2004mod eller nyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronic kan gå relativt greit om den har vært fulgt opp med olje/filterskift fra bilen var ny med regelmessige intervaller. Ellers er det fort en tikkende og veldig dyr bombe..

 

2.5TDI V6 hadde jeg styrt *laaaangt* unna uansett. De ekstra kronene det koster i drivstoff med en eller annen bensinmotor (automat og quattro finnes ikke med 1.9TDI) er ikke i nærheten av å bli like dyrt som det pleier å være å eie en bil med den 2.5TDI-motoren..

 

Dårlig nytt, men stor grad av sannhet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner ikke noke annet enn 1.8T Multronic FWD eg? På finn.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multitronic får man ikke med quattro, men den er omtrent like dårlig på holdbarhet og driftssikkerhet som 2.5TDI-motoren, altså ikke noe å satse på.

 

Tror jeg hadde sett etter en bil med V6-bensinmotor og automat, om girkassen har fått nødvendig stell og pleie skulle det være relativt kurante saker, da de motorene sjelden byr på noe særlig vanvittig dyrt trøbbel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multitronic får man ikke med quattro, men den er omtrent like dårlig på holdbarhet og driftssikkerhet som 2.5TDI-motoren, altså ikke noe å satse på.

 

Tror jeg hadde sett etter en bil med V6-bensinmotor og automat, om girkassen har fått nødvendig stell og pleie skulle det være relativt kurante saker, da de motorene sjelden byr på noe særlig vanvittig dyrt trøbbel.

 

Dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ser ut som etter det eg finner på Finn.no at det ikke er en eneste V8 bensin A4 til salgs med quattro.

 

Forbruket er det ikke så kjempe farlig med, kommer ikke til å kjøres så enormt mye med den, men liker godt draget i TDI motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om du finner en 1.8Tq automat sånn som den USA-modellen er jo ingenting bedre - de har bra forbruk, greit nok drag og ingen store problemområder jeg vet om.. :) TDI-draget er slett ikke feil, men 1.9TDI får du ikke med automat og quattro, og 2.5TDI styrer man unna. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tull og vas og propaganda.. Jada, det har vært havari både på girkasser og kammer, men dette gjelder ikke bare 2.5TDI og det gjelder ikke bare Audi..

 

Jeg er KJEMPE fornøyd med min 2.5TDi 180HK Tiptronic som har vært chippet de siste 4 årene uten ett feilslag..

Er du usikker er det bare å ta en kjøretur, girer kassa fint har den det trolig bra, og er du usikker på kammene så koster dette ca 3000.- å få sjekket alle 4 hos møller..

 

Overhaling av girkasse: 20-25k

Nye kammer med alle delene ca 13k + jobb

 

Drit i hva disse surpompene sier om denne bilen\motoren\girkassen, prøvekjør en og ha din egen mening om saken, det ligger en viss risiko i alle biler, noen litt høyere enn andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 02 A6 2.5tdi 180hk quattro tiptronic, gått 230.000km nå, kammer byttet på 168.000. Deretter hyppige oljeskift, så finnes ikke antydning til slitasje på kammene nå. Så bytter man olje med kortere intervall eliminerer man problemet med kammene.

 

Girkassa fungerer utmerket, og har vel mest sannsynligvis aldri blitt byttet olje på heller :) Faremomentet med kassa er chipping på de svakere utgavene, samt oljeskift på kasser som har gått langt. Gamle avleiringer i kassa løsner ved ny olje og tetter igjen ventiler i mange tilfeller. Tar høyde for dette når jeg snart skal bytte olje på min egen, så kan være at den må ut og plukkes i molekyler for så å renses.

 

Fantastiske biler, men man må ta visse forbehold.. Enten ha velfyllt lommebok, eller kunne skru sjøl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastiske biler, men man må ta visse forbehold.. Enten ha velfyllt lommebok, eller kunne skru sjøl.

 

Det der er HELT riktig. Kan også tilføye at man må ha tiden til å ha bilen stående mens den er ute av drift. De som har hatt en sånn uten problemer med motoren eller girkassen kan sammenlignes med de som har overlevd en kollisjon i 150 km/h uten bilbelte eller som har røkt 60 om dagen i 60 år og er sunne - det hører absolutt til sjeldenhetene og bør ikke være noen referanseramme. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skruver sjøl på mye rart (lite motor da) og har kompis som alltids kan ta seg av et kam skifte.

 

Men tolker det dithen at vis kassa har gått 200k uten oljeskift så ikkje bytt olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ben Øye heilt enig med deg, har Allroad og aldri hatt bedre bil. Kammene er oppskrytt at dei er så dårlige. Eg skiftet regreim på bilen min og fant ut at eg samtidig skiftet kammene da eg viste at den dagen eg skulle selge bilen så hadde samtlige spørt om dei var skiftet, og dette kun pga ein heil haug personer som slenger ute mykje rart.

Mine kammer fantes ikkje slitasje på og hadde godt rett over 120000.

 

Eg trur at problemet er på biler som har godt på longlife service. Det har ikkje min.....

 

Eg anbefaler stort 2.5 tdi med quatroo og automat. Bedre bil skal du leite lenger etter i den pris klassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil ble kontrollert av første eier i norge hos møller ved import i 2005, deretter ble bilen tatt bort fra longlife og satt på 15k syklus service, og etter jeg overtok bilen bytter jeg olje pr 7500..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skruver sjøl på mye rart (lite motor da) og har kompis som alltids kan ta seg av et kam skifte.

 

Men tolker det dithen at vis kassa har gått 200k uten oljeskift så ikkje bytt olje?

 

Det går greit å bytte olje, men i verste fall må man rense solenoidventilene i girkassen. De er pulsstyrt og ikke bare av/på på disse kassene, så de er relativt følsomme og om de henger/går tregt må de rengjøres. Forsåvidt ingen kjempejobb, det er snakk om et par timer ekstra på et oljeskift. Det er vel verdt jobben, for de mer kompliserte og ikke minst dyrere delene av girkassen tar vesentlig skade av gammel og utslitt girolje. Ny girolje kan frigjøre en del skitt som har satt seg rundt, så det vil ikke gi noe havari, men det kan som sagt være nødvendig med en rens av solenoidventilene etter en stund. Det hører også til sjeldenhetene, men det er forsåvidt det eneste faremomentet ved oljeskift etter lang kjørelengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hans:

 

Tja, hva skal man si om det da uten å tråkke feil?

 

Først og fremst så har jeg hørt at møller IKKE anbefaler oljebytte på tiptronic når de har passert 150.000km, da det heller er best å la være og håpe at bilen blir handikappet først av en annen årsak.

 

 

ZF som er produsent av kassa har konstruert den med tanke på ett oljeskiftintervall på 60.000km. Audi på sin side har sagt at det ikke er nødvendig med oljebytte på disse kassene da den er forventet å kunne utføre sin funksjon lenger enn forventet levetid på bilen. Godt at produsenten har så høye forhåpninger om sitt eget produkt.

 

Hvor lenge en automatgirolje beholder smøreegenskapene sine er det vel mange meninger om, men de gamle ZF kassene som satt i MB gikk gjerne en halv million eller mer uten å klage, og det uten en dråpe mer olje på kassa enn hva som ble fyllt på den dagen den ble dytta av samlebåndet. Selv om det så ut som en myr nedi kassene når man åpnet de fungerte de fortsatt like knirkefritt. Og med tanke på at tiptronickassene bygger på samme grunnprinsippet som disse gamle kassene er det jo ikke utenkelig at de faktisk kan gå temmelig langt på orginalolja. Grunnen til at ZF har oppgitt ett intervall på 60.000km vil jeg tro er at det ikke skal kunne bygge seg opp mer avleiringer enn hva som kan passere gjennom ventiler og ende sine dager i filteret ved oljeskift. Da har man en evighetsmaskin av en girkasse vil jeg tro.

 

Men hvor lenge kan man anta at olja holder i disse dager? Om olja i dag er bedre eller dårligere vet jeg sannelig ikke, men effekten i motorene er høyere, brukerne er mer uvørne med bilene, og produsentenes nye kostnadsteologi går jo ut på å lage en konstruksjon som holder "bittelitt" lenger enn konkurentenes produkt, så det spares på materialvalg i begge ender av en skrue.

 

Personlig utifra kvalifisert synsing og ord på gata vil jeg tro at ett eller annet sted mellom 200-300.000km så er det natta for kassa på orginalolje ved normal bruk.

 

Selv har jeg som sagt tenkt til å bytte olje i nærmeste fremtid, og jeg har laget min egen lille plan for hvordan skal gjennomføres. Først vil jeg ta en prøve av olja, er den på øyemål fortsatt transparent brun vil jeg gamble på å bytte den. Er den svart som svart vil jeg prøve å bytte ut 2 liter gammel olje med 2 liter ny olje i håp om at den forholdsvis lave forbedringen i renseegenskapene til olja da vil løse opp noe, men ikke alle avleiringene i kassa. Selvsagt bytte filter og skrape ut det man kan av avleiringer i samme slengen. Så kjøre bilen en 5000km om man ikke skulle begynne å oppfatte endringer i girkassa sitt adferdsmønster før dette, for så å gjente prosessen med 2liter oljebytte og filterbytte, samt inspisere filteret for hvor mye avleiringer som har løsnet i kassa. Da får man en viss ide om når man kan føle seg trygg på ett fullverdig oljebytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er HELT riktig. Kan også tilføye at man må ha tiden til å ha bilen stående mens den er ute av drift. De som har hatt en sånn uten problemer med motoren eller girkassen kan sammenlignes med de som har overlevd en kollisjon i 150 km/h uten bilbelte eller som har røkt 60 om dagen i 60 år og er sunne - det hører absolutt til sjeldenhetene og bør ikke være noen referanseramme. ;)

 

Har hatt a6 2,5tdi quattro med tiptronic, ingen problemer :D

Dog har det vært byttet ett sett med kammer ved 170tkm, hadde gått 242tkm når jeg solgte.

Tror ikke man bør styre unna denne versjonen fordi den har ett dårlig rykte. Utnytt det ved bilkjøp og prut i vei, så ender du opp med en billig sjefsbil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for grundige tilbakemeldiger!

 

Bruke som prutings grunn er en god plan. Er overraskende mange 2,5 tdi Tiptronic ute å går på Finn.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.