Lakkforsegling, verdt penga?

Anbefalte innlegg

Skal snart hente bilen i fra lakkereren og har tenkt tanken på en lakkforsegling. Leste i en annen tråd at man må vente i 90 dager etter lakkering før dette utføres, samt at disse teflon forseglingene kan bli for tette slik at ikke lakken får puste.

 

Spørsmålet mitt blir da om lakkforsegling er verdt penga eller er det bedre å kjøpe seg en skikkelig lakkforsegling selv (som puster) og gjøre det på egen hånd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke verdt pengene, kjøp heller en god voks og legg på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Har du lyst på et oppdrag eller Bernhard!? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjerne det;) Send pm du:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde forrige bilen min på lakkforsegling da den var helt ny, men syns det var bortkastet! Bedre å gjøre det selv med en god voks som er nevnt her, har gjort dette på den "nye" bilen min nå, bruker også Jetseal +++ ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lakkforsegling, tenker dere da på Tefcar og tilsvarende?

Jetseal er jo en forsegling, en sealer.

 

For biler som går i vanlig trafikk hele vinteren er det greit å legg en sealer først, for så å avslutte med voks. Dette pga sealeren har lengre holdbarhet. Jeg har selv kjøpt Duragloss 111 som jeg var tenkt å bruke på biler nå før vintern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sikkert ser i den første posten til Ole-Håkon så nevner han må vente 90 dager før han kan legge på forsegling, noe som stemmer da foresegling "tetter" porene på lakken og lakken får da ikke sluppet ut gassene etter en lakkering. Derfor anbefales det å bruke en voks i denne perioden for å unngå å ødelegge den nye lakken på bilen. Bruk da en voks som har naturlige ingredienser som gjør at lakken får puste, da beskytter den og den slipper gassene ut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men jeg reagerte på at du skrev;

"Det er ikke verdt pengene"

 

Det kan sikkert kalles flisespikkeri, men jeg forstod det slik at du mente at voks ville være mer økonomisk enn lakkforsegling. :) Og du ser Kristian har også forstått det slik, selv om han tenker på Tefcar (osv) når han tenker lakkforsegling.

 

Ville derfor bare påpeke at lakkforsegling er så mangt, og at det kan ha sine fordeler. Når det gjelder fersk lakk har selvfølgelig Bernhard helt rett, men det betyr ikke at du ikke kan legge en forsegling i bunn når lakken din er helt ferdig med herdingsprosessen. Jeg tror faktisk det ville være mer formålstjenelig, dersom du ikke er en av de som liker å vokse bilen sin hver eller annenhver mnd. :) (Og ikke at det er noe galt i det!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med lakkforsegling, tenker dere da på Tefcar og tilsvarende?

Jetseal er jo en forsegling, en sealer.

 

For biler som går i vanlig trafikk hele vinteren er det greit å legg en sealer først, for så å avslutte med voks. Dette pga sealeren har lengre holdbarhet. Jeg har selv kjøpt Duragloss 111 som jeg var tenkt å bruke på biler nå før vintern.

 

Blir den bilen du ikke eier fin og blank ? Hehe

 

Eller skal du handle bil før vintern?

 

Sorry OT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt på meg endel andre biler i området. :)

Skybert-bilen min er alltid blank og fin, uansett vær. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart hente bilen i fra lakkereren og har tenkt tanken på en lakkforsegling. Leste i en annen tråd at man må vente i 90 dager etter lakkering før dette utføres, samt at disse teflon forseglingene kan bli for tette slik at ikke lakken får puste.

 

Spørsmålet mitt blir da om lakkforsegling er verdt penga eller er det bedre å kjøpe seg en skikkelig lakkforsegling selv (som puster) og gjøre det på egen hånd?

 

Ole-Håkon, gjør deg selv en tjeneste. Få noen til å polere bilen din om noen måneder hvis du ikke vil gjøre det selv. Også koster du på bilen en voks med naturlige ingredienser og godt innhold med carnuba. Dette puster sånn at lakken får luftet ut gassene fra herding og fargepigmenter som setter seg. :) Teflon hører hjemme i stekepannen. Samme som Zalo er et utrolig dårlig vaskemiddel til bil.

 

Jeg hadde forrige bilen min på lakkforsegling da den var helt ny, men syns det var bortkastet! Bedre å gjøre det selv med en god voks som er nevnt her, har gjort dette på den "nye" bilen min nå, bruker også Jetseal +++ ;)

 

Det er bortkastet. Hvis man interesserer seg såpass til å sette bort bilen på en DiTEC/Teflon behandling så kan man heller lese forum i noen timer, og selv få til et bra resultat etter noen timer med innkjøpte produkter. Fornuftig vendig du tok Kristian. :)

 

Med lakkforsegling, tenker dere da på Tefcar og tilsvarende?

Jetseal er jo en forsegling, en sealer.

 

For biler som går i vanlig trafikk hele vinteren er det greit å legg en sealer først, for så å avslutte med voks. Dette pga sealeren har lengre holdbarhet. Jeg har selv kjøpt Duragloss 111 som jeg var tenkt å bruke på biler nå før vintern.

 

Han skriver tydelig i første post at han vurderer teflon behandling. Jetseal er lakkforsegling det også? Bare mest sannsyneligvis både bedre for lakken og bedre utseende.

 

Det er riktig det du sier, at bilen til Ola Normann burde ha enn lakkforsegling med tanke på holdbarhet. Selv bruker jeg kun voks, flere ganger i løpet av vinteren, fordi jeg ser på fashion before function når det kommer til LSP (last step product). Jeg bruker Swissvax Shield på vinteren da den er en utholdene voks, men jeg kan ikke anbefale den til trådstarter fordi den er for tett for nylakkerte flater.

 

Joda, men jeg reagerte på at du skrev;

"Det er ikke verdt pengene"

 

Det kan sikkert kalles flisespikkeri, men jeg forstod det slik at du mente at voks ville være mer økonomisk enn lakkforsegling. :) Og du ser Kristian har også forstått det slik, selv om han tenker på Tefcar (osv) når han tenker lakkforsegling.

 

Ville derfor bare påpeke at lakkforsegling er så mangt, og at det kan ha sine fordeler. Når det gjelder fersk lakk har selvfølgelig Bernhard helt rett, men det betyr ikke at du ikke kan legge en forsegling i bunn når lakken din er helt ferdig med herdingsprosessen. Jeg tror faktisk det ville være mer formålstjenelig, dersom du ikke er en av de som liker å vokse bilen sin hver eller annenhver mnd. :) (Og ikke at det er noe galt i det!)

 

Det jeg tror Bernhard mener er at en DiTEC eller teflonbehandling er ikke verdt pengene. Det er ikke flisespikkeri, det er å lese mellom fingrene. ;) Eneste fordelenen med å legge forsegling i bunn er jo holdbarhet. Utseende blir dårligere med forsegler i bunn, eller kun forsegler på lakken. Men det er en sterkere binding, så den tåler jo mer. Og hvis du har en voks som kun hold i et par måneder bør du enten kjøpe en bedre voks, eller revurdere en mildere vask. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt du skjønte hva jeg mente ihvertfall Kenneth..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvis du har en voks som kun hold i et par måneder bør du enten kjøpe en bedre voks, eller revurdere en mildere vask. ;)

 

De fleste vokser jeg har lest om oppgir 2-3mnd holdbarhet, men det kan jo være at de ikke akkurat tar i for ikke å love for mye? Jeg er ikke en erfaren voksbruker selv, så jeg aaaner ikke hvilken holdbarhet man kan forvente iløpet av vintrene vi har. Pga dette har jeg lyst å bruke Duragloss 111 i bunn, med voks over. I tillegg har jeg dårlig med vaskemuligheter på vinterstid, så det muliggjør ikke voksing jevnlig.

 

Jeg og skjønte forøvrig hva Bernhard ville frem til, MEN.. det er ikke sikkert alle gjør det, og da kan man like greit forklare litt mer utdypende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har hatt Toughguard på a4n min, samt ein Outlander.

Og eg kan dessverre ikkje anbefale denne, Bra rett etter behandling,

men denne varer ikkje i 18mnd som lovd. Og da er det umulig å forsvare prisen på ca 4000kr,

2000kr for rebehandling. Bilen blei jo veldig bra rett etter bruk,

men eg syns det er for lite valuta for penga.

 

Eg skal nå prøve 2x jetseal 109, sams Swisswax Onyx. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har hatt Toughguard på a4n min, samt ein Outlander.

Og eg kan dessverre ikkje anbefale denne, Bra rett etter behandling,

men denne varer ikkje i 18mnd som lovd. Og da er det umulig å forsvare prisen på ca 4000kr,

2000kr for rebehandling. Bilen blei jo veldig bra rett etter bruk,

men eg syns det er for lite valuta for penga.

 

Eg skal nå prøve 2x jetseal 109, sams Swisswax Onyx. :)

 

Kult, Onyx er en god voks til en rimelig penge: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt om som legges på lakken og garantert holder i 18 mnd, er mer lakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skrev lakkforsegling så mente jeg slik som bilpleie-butikkene legger på, feks Tefcar. Men frykt ikke, jeg skal holde den nylakkerte bilen unna dette ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste vokser jeg har lest om oppgir 2-3mnd holdbarhet, men det kan jo være at de ikke akkurat tar i for ikke å love for mye? Jeg er ikke en erfaren voksbruker selv, så jeg aaaner ikke hvilken holdbarhet man kan forvente iløpet av vintrene vi har. Pga dette har jeg lyst å bruke Duragloss 111 i bunn, med voks over. I tillegg har jeg dårlig med vaskemuligheter på vinterstid, så det muliggjør ikke voksing jevnlig.

 

Gammel tråd, men erfaringene mine siden 2009 er at en god voks kan holde vinteren gjennom. Når jeg nå snakker med folk anbefaler jeg voksing to ganger i året, og det holder bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i den Knutis :) Jeg drepte Shielden min her om dagen som nå hadde liggi på siden september eller oktober, og siden da er bilen vasket med Prickbort, sterk miks både av avfetting og i skumkanonen samt mye såpe i bøtta.. Akseptabelt mener ihvertfall jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan "merker" du at shield´en fortsatt er på lakken før du tar knekken av den Bernhard? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser du, vannet blir ikke liggende helt dødt og flatt på panelene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ditec lakkforsegling på bilen min.. er godt fornøyd, god holdbarhet og møkka slipper lett. enig med at prisen på ditec/tefcar behandlinger er overkill og at man gjerne kan få et like bra/bedre resultat selv for en billigere penge, men jeg synes det er veldig ok og sette bilen bort annenhver sommer, ta en rebehandling på ditecen og slippe å tenke på polering, voksing og alt det der annt enn å vaske, tørke og kose seg bak rattet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser du, vannet blir ikke liggende helt dødt og flatt på panelene..

 

Oki! Så om vannet pærler fint på feks panseret, så vil det si at det er tilstrekkelig voks igjen?

Bruksbilen min får et tynt lag med vann på hele bilen, så der er det lite voks for tiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki! Så om vannet pærler fint på feks panseret, så vil det si at det er tilstrekkelig voks igjen?

Bruksbilen min får et tynt lag med vann på hele bilen, så der er det lite voks for tiden :)

 

Korrekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt både ditec og tefcar teflon.. Ditecen var mykje bedre. Var ein drøm og holde rein etterpå og det varte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.