#26 Skrevet Oktober 19, 2009 Kan ikke si at jeg er mekaniker, har veldig mye peiling på motorer eller har bøttevis med erfaring med 1.8T men jeg hadde noe lignende med min S3 (AMK 210hk)...kanskje det kan hjelpe deg og?! Baggrund: Kunne ha en skikkelig fin dag uten problemer, neste dag var det ikke 100% boost (motoren gikk på 70% power) og i de tilfellene måtte jeg slå av motoren, vente i 1-2 min for så å starte igjen uten problemer?! Ladetrykket varierte ikke så mye som på din men feilen lå rundt dump ventilen. Løsning: Begge slanger inn/ut var ikke spent godt nok og den vesle slangen på toppen hadde en liten flenge. Ordnet dette å bilen gikk bra igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Oktober 19, 2009 Hmmmm, takker for tipset Men høres ikke ut som det samme problemet jeg har. Tror min N75 er den som kuker Skal få prøvd med en manuell ventil og se om det blir bedre da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Oktober 19, 2009 (endret) Tror nok det er N75-ventilen din som kuker litt rundt. Hadde det vært lekasje i trykksiden hadde du merket det med at det suste -mye- mer fra turbo, men tilnærmet inget drag. Nå har jeg ingen ladetrykksmåler, men hos meg hadde det laget seg et så stort flenge i en av trykkslangene at jeg kunne ta fingeren mellom. Bilen gikk jo som horsepoop selfølgelig, men suste som ett jetfly 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Oktober 19, 2009 Skjønner, skjønner Nei, har ingen kvinelyd her utenom sugelyden fra filteret. Tror også det er N75 som roter Hvis jeg feks drar forsiktig oppover til 0,4bar og lar den ligge der i noen sekunder, for å deretter mate på, skyter den fart! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Oktober 21, 2009 Jeg har samme type problem i min bil... Den skal i utgangspunktet lade ca. 1,1bar, men nå i det siste så lader den 1,4-1,5 og kutter ned til 0,3-0,4bar midt i ladinga. Etter en stund lader den som normalt igjen. Jeg får det høye ladetrykket bare av og til, men nå prøver jeg bare å ikke gi flat fjøl uten å følge med på turbotrykksmåleren til jeg finner ut hva det er. Er det original turbo som står i bilen din? Trodde ikke den skulle tåle 1,5bar? Skriv gjerne inn her hva som var galt når du finner ut av det:) Nå ser det faktisk ut til at jeg har AKKURAt samme problemet som deg! I 1,2,3 og 4 gir bygger den opp fullt trykk, men detter nedover til 0,4-0,5 etter noen sekunder. Jeg rensa N75, så det ser ikke ut til at den kødder lengre. Legger jeg bilen i 5. eller 6. gir på 2-3k rpm, bygger den bare trykk til 0,4-7bar, så går det nedover igjen. Tips igjen her? Merkelige greier! Ikke lett å bli klok på. Plugga N75-slangene, og da er det helt likt! Har også plugga dumpventileN! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Oktober 21, 2009 bestilte meg en manuell boostventil nå, så kan man hvertfall eliminere det problemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Oktober 21, 2009 Bestill deg en resirkventil å Hansi:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Oktober 21, 2009 Det er planen ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Oktober 21, 2009 Nå ser det faktisk ut til at jeg har AKKURAt samme problemet som deg! I 1,2,3 og 4 gir bygger den opp fullt trykk, men detter nedover til 0,4-0,5 etter noen sekunder. Jeg rensa N75, så det ser ikke ut til at den kødder lengre. Legger jeg bilen i 5. eller 6. gir på 2-3k rpm, bygger den bare trykk til 0,4-7bar, så går det nedover igjen. Tips igjen her? Merkelige greier! Ikke lett å bli klok på. Plugga N75-slangene, og da er det helt likt! Har også plugga dumpventileN! Merkelige greier! Men det er ikke helt likt problem heller, for dette kan skje uavhengig av hvilket gir jeg er i. Problemet er nok som du sa at når den går over det ladetrykket som chippen er satt til så går den i nødmodus hos meg, og lader kun 0,3-0,4bar konstant. Etter en stund med noen girskift og litt "jukking" på gassen så kommer den som normalt igjen, evt. med for høyt trykk slik at den igjen går i nødmodus, hehe! Men nå hadde jeg meg nettopp en tur ned til kristiansand og da oppførte den seg til dels eksemplarisk. Fikk for høyt ladetrykk ved noen pådrag (ca.1,3bar), men den gikk ikke i nødmodus. Virker som at den må opp på 1,4-1,5bar før nødmodusen slår inn... Så jeg vet i grunnen ikke hva som feiler den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Oktober 21, 2009 (endret) Se igjennom her å se om du blir noe klokere. Kan jo være lekkasje en plass....? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=170180 Er ikke hver gang han må skru av og på tenningen for å "resette". Av og til så kommer den seg igjen under kjøring. Har jo ville tatt en trykktest jeg da. Billig feilsøking. Link til hvordan du kan trykkteste. http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2739135 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Oktober 21, 2009 (endret) Altså, bilen min går ikke i nødmodus.. Den lader som den skal så godt om hele tiden, men trykket detter etter noen sekunder. Virker som om det kan være en lekkasje en plass ja! Og det ser ut til å være konstant.. Det er ikke slik at det plutselig ikke detter liksom, slik du beskriver der. Men skulle fått lånt meg en adapter for trykktesting ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Oktober 21, 2009 Det er konstant på TT'n også. Men det kommer ikke før han lader ca.1bar. Det er ikke sikkert alle motorene går i nødmodus om du får ett trykkfall. Det er bare å trykkteste. Kan vel finne mange overraskelser på disse motorene. Som sagt så var det veldig enkelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Oktober 21, 2009 Da bør jeg nok gjøre det ja:) Trenger bare en kompressor, hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Oktober 23, 2009 Fått trykktesta igår! Satt på luft inn på slangen som går ned på cooleren på venstre side, og da kom det ut luft både her og der. Fant en slange som går inn under på innsuget som var et stooort hull i, og det kom også luft ut rundt dumpventilen. Etter dette gikk bilen bedre enn den har gjort på lenge, men så begynte den plutselig å tulle seg igjen. Så får vel bare trykkteste enda mer i dag, og se hva man finner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Oktober 23, 2009 Om bilen lader 0.3-0.4 går den i nødmodus. da er det vel mest sansynlig def. n75 Min GTI 98MOD ladet plutserlig bare o,3-0,4 og da var d hallgiver(kammføler som var gåen) byttet denne og vips alt som før. Den gikk i limp mode da denne føleren ikke fungerte, Men bilen gikk reint ok fusket ikke noe, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Oktober 23, 2009 Hmmmm, men min er som sagt ikke i nødmodus! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Oktober 25, 2009 Var da "godt" å høre at du fant lekkasjer på bilen.. Får krysse fingerene når du har byttet slangene og skal teste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Oktober 27, 2009 har seg slik at jeg endte opp med å slakke wastegate-staget litt etter å ha stramma det, og etter det har jeg ikke hatt problemet med trykkfall! fikk også skiftet slangen med hullet i! Men sliter fremdeles med at jeg må jokke på gassen av og til for at trykket skal komme, så jeg fikk en manuell boostcontroller i posten idag! noen som har en kjapp pekepinn på hvordan den skal stå? Jeg plugger der som N75 normalt står inn på innsuget, slangen fra wastegate inn på det "justerbare" hullet, og slangen fra turbo på den andre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Oktober 27, 2009 (endret) Har du en boostcontroller med 2 eller 3 innganger? 2 på siden og en under? Her er kanskje litt hjelp: Erstatte boostcontroller med N75: Koble den paralell med N75: Tatt ut herfra: http://www.volksport.org/forums/lofiversion/index.php?t15368.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Oktober 28, 2009 jeg har en slik ventil: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250362476464&viewitem= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Oktober 28, 2009 Var jo veldig lik den på siste bildet. Da er det vel bare å plugge i der N75 står. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg monterte denne i går. Erstattet den med N75, og plugget hullet på innsuget. Satt wastegaten på bleeden, og turbotrykket foran. Begynte med å skru den halvveis inn, og da gikk den til ca 1bar og begynte sakte men sikkert å falle nedover... Skrudde den til enda litt mer slik at den var en mm fra bunnen ca. Ladet litt mer, men trykket falt fremdeles til rundt 0,7 - 0,8 etter en stund. Jeg kjørte noen km, og PLUTSELIG begynte den å gå som ei kule! Ladet 1,4, og det stabilt. Kjørte litt til, også begynte den å kødde igjen! Lader ikke fullt, og trykket daler nedover etterhvert når jeg drar på. Begynner å bli gal av det her! Skal sjekke feilkoder idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Oktober 28, 2009 Hvorfor er det ingen som har nevnt den berømte N249 ventilen? Om jeg ikke tar helt feil har s3`en også denne, samme som a3,tt osv... Var samme problemet på min en stund, men da jeg byttet denne og et par meter med morkne vacuumslanger så var alt ok. Det hullet som du fant i den slangen på innsugsmanifolden er en vanlig lekkasjesynder, men så har du noen flere slanger under der igjen som ofte morkner helt opp. Vil anbefale deg å skru av alt av deksler og gå gjennom slangene, det skal bare et liiite hull til før ladetrykket begynner å kødde. Dersom du er usikker på om det faktisk lekker en plass du har funnet eller ei, kan du la bilen stå på tomgang og spraye på litt startgass der du tror det lekker. Begynner bilen å hoste så har du muligens funnet en reell lekkasje. Det første som slo meg da jeg leste problemene du forklarte er at dårlige vacuumslanger suger seg ofte sammen når de blir morkne, noe som kan være et faktum i dette tilfellet. Da vil du oppleve fullt trykk på et gir, og plutselig halvparten på neste gir avhengi av hvordan trykk du har når du går av og på gassen igjen. Om du leser en tråd jeg har for en til tilbake ligger det noen bilder der mener jeg. Håper det kan være til hjelp:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Oktober 28, 2009 Dette var ny info for meg! Hvor ligger denne N249-ventilen? Har skiftet masse vacumslanger! EDIT: Tror faktisk jeg kjenner igjen den ventilen når jeg googla navnet.. Den ligger foran innsugsmanifolden, under et metalldeksel og et lar vakumslager går inn der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Oktober 28, 2009 I dag fikk jeg til vag-com'en min igjen, og det gjorde meg mye klokere Ser ut til at det som gjør at bilen plutselig kødder er at den får en feilkode, som er overlading! Så nå har jeg justert ned trykket litt på ventilen igjen, og da ser det ut til at det har holdt seg etter det Skal teste mer i morgen, så får vi se Men virker hvertfall OK nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...