#1 Skrevet Oktober 19, 2009 Ryker hvitt, uforbrent diesel, bruker ikke vann. Dette skjer etter oppstart på kald motor og varer opp til 5minutter. Dyser er byttet, timing er sjekket. Dessuten funker den helt normalt når den blir varm... Noen som har en god teori eller samme erfaring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 19, 2009 Slitne dysespisser og for sen tenning er det første jeg tenkte på. Sikker på at sjekk av timing er gjort med riktig verdi og riktig prosedyre? Feks at det inkluderer sjekk av remmenes strammhet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 19, 2009 (endret) Var det første vi tenkte på og, så dysene er skiftet. Timingen er sjekket, men han som driver på med denne skulle sjekke en gang til. Han er bilmekaniker med diesel-dilla, så burde være gjort riktig. Har remmenes stramhet så mye å si at man kan få en sånn feil? Skal vel ganske mye til for at den får så mye diesel at den ikke forbrenner det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 19, 2009 Har mer tro på feil timing enn feil ved dysene. Alternativt noe feil ved selve pumpa, men jeg kjenner ikke til hvordan 2,4 pumpa virker så aner ikke hvor sannsynlig det er. Ja remmenes stramhet kan være vesentlig, men ikke sikkert. Eller er det noen som med sikkerhet vet hvordan egensvingningene i slakke remmer og den dynamiske motstanden i pumpe og kam vil påvirke at pumpa til slutt vil løpe i fremkant, i midten eller bakerst av hva som er mulig med stillestående slakke remmer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 22, 2009 Fant dere noe svar? Har en med samme problem. Byttet div dyser, overhalt dieselpumpe, etc. påkostet 30.000 hos verksted og problemet er der ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 22, 2009 På T4 2,4D er det egen reim på dieselpumpen i bakkant av kammen. Den skal justeres inn med eget måleur som skrues inn i midten på pumpen, mellom alle dyserørene. Hvis pumpe og alle reimhjul bare merkes ved reg.reimskifte, og ikke låses/måles som det skal, kan det resultere i hvit/svart røyk, startproblemer og hard gange. Det er hårfine forskjeller det er snakk om, så jeg tror jeg ville timet reimen en gang til, med riktig prosedyre. My opinion: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 22, 2009 På T4 2,4D er det egen reim på dieselpumpen i bakkant av kammen. Den skal justeres inn med eget måleur som skrues inn i midten på pumpen, mellom alle dyserørene.Hvis pumpe og alle reimhjul bare merkes ved reg.reimskifte, og ikke låses/måles som det skal, kan det resultere i hvit/svart røyk, startproblemer og hard gange. Det er hårfine forskjeller det er snakk om, så jeg tror jeg ville timet reimen en gang til, med riktig prosedyre. My opinion: klø : Støttes 100%. Har man gjort "alt" for å utelukke problemet ville jeg kvadruppelsjekket timingen. På 2,4 diesel er det ennå viktigere med korrekt timing enn på 2,5 tdi som trossalt har elektronisk kompensasjon som følge av verdier som gis via veivsensoren og nåleløftsensoren. Til tross for dette så er det behov for stor grundighet på 2,5 så da antar jeg det er ennå mer kristisk på 2,4 selv om jeg ikke har peiling på akkurat den motoren. Det hjelper ikke at: Han er bilmekaniker med diesel-dilla, så burde være gjort riktig. eller påkostet 30.000 hos verksted og problemet er der ennå. for alle uansett hvor "proffe" de fremstår kan vedkommende: - ha mangel på kunnskap om viktigheten av dette og derfor ta lett på det - gjøre ting på helt feil måte (feks merke hjulene og "sette de i samme posisjon") - ha en dårlig dag - ha måleutstyr som fusker - være klønete med finrene selv om de fremstår som proffe i munnen, i reklamen på annet vis - ha brukt ukjente remmer som strekker seg på annen måte enn de han er vant til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 22, 2009 Den jeg snakker om er en +/- 95mod passat 90hk diesel mener jeg å huske. Men det som er så rart er jo at det går over etter ca 5minutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 22, 2009 Men det som er så rart er jo at det går over etter ca 5minutter. Etter litt tid har den høyere motortemperatur, og det endrer på tenningstidspunktet på en rekke dieselbiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 23, 2009 hm, ja det virker jo logisk når du sier det slik! (Alt virker logisk til det er prøvd og feilet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 29, 2009 Han hadde funnet ut selv dette med måleur, så han skulle få det justert på verksted med riktig utstyr:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2009 ...og resultatet ble? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 9, 2009 Kanskje det ikke ble noe resultat: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 9, 2009 har ikke sett denne. har ikke spurt hvordan det gikk da dette var snakk om bilen til faren til en kollega. Men regner med det var det som skulle til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 10, 2009 har ikke spurt hvordan det gikk . Da har du to oppgaver: Spørre og komme med resultatet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 10, 2009 hehe. Spurt han i dag:) Etter justering på verksted var alt i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...