Transporter 2.4D, 2.5TDI eller 1.9TDI ? Fordeler-ulemper, typiske feil???

Anbefalte innlegg

Har kjøpt gammelt hus, så blir vel "byggemann" i endel år framover...:o

Tenkte i den forbindelse å bytte ut gamle passelaten i en transporter... Litt enklere med byggevarer og verktøy da:)

Ser litt på div, og har en -97 2.4 D på hånd.. Men den har passert 300`km.. Privatkjørt dog, så det er nok en fordel...

Men noen som kjenner typiske svakheter på disse bilene\motorene som jeg bør være obs på ved så høy km-stand?

Prisen er relativt grei sett opp mot km-stand og generell tilstand ellers...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

solgt der du bodde før? der jeg var og fikk se nye kjøkkenet.. Sorry OT :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt svake ting på T4: Bærekuler i forstilling, slakk i endeledd/styrestag, rust i karosseriskjøter, tenningsbakstykke, sprukne loddepunkter/dårlig kontakt i instrumentet ( gjelder eldre biler med grønn instr. belysning ), knekte fjører bak, foringer i bærearmer foran, tannreim og vannpumpe bør kontrolleres relativt ofte, klakkelyd fra vakumpumpe ved tomgang, def./lekasje fra el-sirkulasjonspumpe kjølesystem, topplokk som sprekker, ledningsnett i dør ryker i b-stolpen ( merkes på biler med sentrallås el-speil og vinduer ).

 

På en annen side kjenner jeg en sjåfør hos VG, som med godt vedlikehold tynet 724 000 km utav 2.4 D motoren før han solgte den. såvidt jeg veit lever den enda. Dog mye langkjøring på den da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

solgt der du bodde før? der jeg var og fikk se nye kjøkkenet.. Sorry OT :P

 

He ikkje selt nei... Skal ikkje ta over huset før 1 april neste år... Men satsa på å bu der vi bur mens vi pussa opp\bygge litt på...:) Vist vi he råd til det da: klø ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt svake ting på T4: Bærekuler i forstilling, slakk i endeledd/styrestag, rust i karosseriskjøter, tenningsbakstykke, sprukne loddepunkter/dårlig kontakt i instrumentet ( gjelder eldre biler med grønn instr. belysning ), knekte fjører bak, foringer i bærearmer foran, tannreim og vannpumpe bør kontrolleres relativt ofte, klakkelyd fra vakumpumpe ved tomgang, def./lekasje fra el-sirkulasjonspumpe kjølesystem, topplokk som sprekker, ledningsnett i dør ryker i b-stolpen ( merkes på biler med sentrallås el-speil og vinduer ).

 

På en annen side kjenner jeg en sjåfør hos VG, som med godt vedlikehold tynet 724 000 km utav 2.4 D motoren før han solgte den. såvidt jeg veit lever den enda. Dog mye langkjøring på den da...

 

Oioi...:) Her var det mykje ja...:) Bilen ble EU-godkjent for nokre veker sidan, så må vel være relativt ok i foringer etc håper jeg... Men spørs om jeg bør se meg om etter en 2.5 da kanskje... Er de noe bedre motormessig skal tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er forresten disse bilene på vinterføre? Skulle vel være greit iom forhjulstrekk, men er det en fordel å vurdere syncro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God på vintern med skikkelige dekk,syncro blir bare tyngre å slappere. Men ville nok vurdert en 2.5 tdi ja ;) 2.4 sugediesel er meget slapp !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en 2,4d greier faktisk nesten 70 opp eidet jørn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er forresten disse bilene på vinterføre? Skulle vel være greit iom forhjulstrekk, men er det en fordel å vurdere syncro?

 

En kompis av meg hadde en slik i fjor vinter. Satt på med han en del ganger og jeg ble overrasket flere ganger over hvor bra den tok seg frem på glatta. Han hadde fremhjulsdrift. Og 2.5tdi, den overrasket meg også, gikk veldig bra:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en slik i fjor vinter. Satt på med han en del ganger og jeg ble overrasket flere ganger over hvor bra den tok seg frem på glatta. Han hadde fremhjulsdrift. Og 2.5tdi, den overrasket meg også, gikk veldig bra:)

 

Kan vel bare si meg 100% enig i denne. Fint arbeidsjern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en tdi, du finner billige av de også... 2,4 er og blir dødt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en tdi, du finner billige av de også... 2,4 er og blir dødt.

 

Ja, jeg vil helst ha en TDI, men alt avhenger av pris og tilstand.. Skal uansett bare bruke den i en periode mens vi bygger på\pusser opp hus...

Men er det veldig stor forskjell på 2.5 TDI og 1.9 TDI i desse? Ser noen få med 1.9, men ikkje mange..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg vil helst ha en TDI, men alt avhenger av pris og tilstand.. Skal uansett bare bruke den i en periode mens vi bygger på\pusser opp hus...

Men er det veldig stor forskjell på 2.5 TDI og 1.9 TDI i desse? Ser noen få med 1.9, men ikkje mange..

 

Selv om du bare skal ha den en kort periode, så vil jo en bil med ordentlig motor være vesentlig enklere å selge igjen når du er ferdig med den, enn en med slapp. Jeg har akkurat solgt en 2,5TDI selv - og den solgte seg omtrent selv og nærmest alle som ringte på den var veldig obs på hvilken motor det var. Husk også at det finnes tre forskjellige 2,5TDI-motorer på denne. 88-hesteren har riktignok bare 14hk mindre enn 102-hesteren, men såpass som 55nm mindre (195nm kontra 250nm). ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du leiter litt finner du en tdi til 30-50 og da er det ikke store prisforskjellen i forhold til 2,4.

Da får du en lettsolgt bil, som e grei å bli kvitt når huset er ferdig, samt går godt.

Har nettop brukt opp siste 2,4`en så neste blir 2,5 her i gården.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei en 2001 (reg 2000) 2.5 TDI ja:) Veldig fornøyd til nå iallefall:) Litt småtteri er det, men det må man rekne med på en bil som er kjørt 239000km........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei en 2001 (reg 2000) 2.5 TDI ja:) Veldig fornøyd til nå iallefall:) Litt småtteri er det, men det må man rekne med på en bil som er kjørt 239000km........

 

Klokt valg!!

Har selv kjørt Transporter 2,5 tdi, 102hk som firmabil i snart 5 år, og er veldig godt fornøyd med det.

Når du senere skal selge denne skal jeg garantere deg at den er lettsolgt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.