Periodisk problem med aut. lyshøydejustering

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en A6, 1999mod med originale Xenon lykter der jeg har fått periodiske problemer med lyshøydejustering på venstre lykt.

Lyktene stiller seg korrekt inn når jeg slår på tenningen, men av og til så justerer venstre lykt seg ned med en gang jeg starter bilen.....stopper jeg bilen og bare vrir på tenninga igjen, så justerer den seg tilbake til korrekt posisjon. Noen ganger må jeg slå av/på motoren flere ganger før den har forstått at den skal være der: gråter :

Dette er også veldig periodisk. Noen ganger kan jeg kjære flere måneder uten feil, mens andre ganger har jeg dette problemet hver dag.

Jeg har forsøkt å sette grunninstillingene i VAG-com, men det endret egentlig ingenting.

Jeg vet at denne lykta ble byttet rett før jeg kjøpte bilen (noen år siden nå). Kan de ha montert den galt eller noe? Jeg har åpnet den flere ganger og sjekket ledninger, men er i ferd med å gi opp.

Håper noen har tips på hva jeg kan feilsøke på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket for ledningsbrudd ved sensoren på understellet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper også det har noe med sensoren å gjøre.. Den er kanskje kaputski.. da begynner de å tulle litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte også på noe slikt, men begynte å bli i tvil siden de alltid regulerer seg korrekt når jeg slår på tenning. Men får feil når bilen starter.

Hvor finner jeg disse sensorene? Kun fremme, eller er de på alle 4 hjul?

Takker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror problemet sitter i lysjusteringsmotoren. Hatt mange like tilfeller og det er problemer med loddepunkter på kretskortet inne i lysjusteringsmotoren. Enkleste er å kjøpe nye, ettersom de ikke koster all verden, men det går faktisk an å gå over de for å bli kvitt problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kim: Der tror jeg du kan være inne på noe ja!

Har ligget litt under bilen nå og sjekket litt. Etter hva jeg finner ut, så er det 2 sensorer der begge er plassert på venstre side av bilen (en framme og en bak). Kobler jeg til VAG-Com, så varierer spenningen helt fint ut fra disse 2 når jeg frikobler de.

Og etter mitt hode så er det ikke seperat styring for hver enkelt lykte, men spenningsforholdet mellom sensor bak og fremme styrer begge lyktene samtidig. Og siden det er kun 1 lykt som feiler hver gang, så har jeg mere tro på det Kim nevner her.

Hvis jeg ikke tar feil da at det er 1 sensor til hver lykt....?

Er det enkelt å få ut dette kortet for å lodde over det? sitter det i bakdekselet til lykta, eller sitter det inne i lykta?

Jeg har god erfaring med lodding, så om jeg kan lokalisere og få ut korrekt kort så gjør jeg et forsøk på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ingve, nei såvidt jeg har skjønt så er det to sensorer, en bak og en foran, for å kunne indikere grad av planhet. Så etter mitt skjønn er det ikke en sensor for hver lykt.

Når det gjelder motorene, så sitter de på baksiden av lyktene og er som oftest produsert av Hella. Det kan være ulike fikseringer, men som oftest vris den ut av lyktehuset og må deretter hektes av fikseringspunktet til innmaten av lykta.

Hovedproblemet med motorene slik jeg så det var forbindelsen mellom stikkerne og anleggspunktene på kretskortet da disse kun er fjærbelagte, så en løsning kan f.eks være å lodde en leder mellom disse punktene.

Skal se om jeg har noen bilder, men det kan nok ta litt tid. Det var det der med rot i systemet, eller var det omvendt...? : flau :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tips Kim!

Jeg tror nå problemet er løst. Gikk kjapt og greit å lodde over denne - iallefall i forhold til når jeg loddet ABS modulen :-)

De tester jeg har tatt etter loddingen, så ser alt til å fungere slik det skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.