#1 Skrevet Oktober 21, 2009 (endret) 2.0 TDI'en min (BRE) jukser av og til mellom 1500 og 2000 rpm med moderat akselerasjon, sånn at bilen rykker, det er godt merkbart, men ikke sånn at man kan se det fra utsiden.... Det er jevne rykk, og det føles som om jeg skulle ha pumpet med gassen, det er akkurat samme frekvens hver gang (ca 2 "juks" i sekundet), og det gir seg hvis jeg gir mer eller mindre gass. Bilen har gått rett over 100.000km, noen gode forslag? Har ikke tatt diagnose.... Edit: dette gjelder fra lunken til varm motor, har ikke merket det på kald... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 21, 2009 fjusker du mener? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 21, 2009 fjusker du mener? Ja, på østlandet heter det vel det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 21, 2009 Min far har en 2006 A3 2.0 TDI (140 hk) som sliter med akkurat det samme. Har ikke fått feilmeldinger tidligere, men i det siste har nykkingen blitt værre, så jeg skal ta en ny diagnose til helgen og se hva jeg finner. Problemet er mest merkbart ved moderat gasspådrag i slakke motbakker, dersom jeg girer ned eller går av gassen slutter bilen å nykke. Dersom jeg drar tungt lastet henger (dvs bilen må jobbe tyngre) forsvinner problemet. Hadde vært flott om noen har en innfallsvinkel på dette problemet, da det er svært plagsomt å kjøre med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 21, 2009 Ganske sikker på at dette er egr ventilen som tuller litt. Har du garanti på bilen så er det bare å dra til møller å få den skiftet, har du ikke garanti så blir den mye bedre ved å rense den. samler seg mye olje og dritt inni den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 21, 2009 Har sett flere som snakker om EGR i andre sammenhenger.... Kan du venligst forklare en som kan skru på forgassere hva det er: klø : Har akkurat samme symptomer som far til Jan Ivar, ja... Har bruktbilgaranti gjennom norsk bilgaranti eller noe slikt, så det er sikkert lettere å rense den selv i utgangspunktet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 21, 2009 Det er en ventil som kjører eksos inn i innsuget igjen, slik at avgassen blir bedre(men innsiden av motor verre) Sikkert noen som har mer utfyllende info:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 21, 2009 Det er en ventil som kjører eksos inn i innsuget igjen, slik at avgassen blir bedre(men innsiden av motor verre)Sikkert noen som har mer utfyllende info:) Ok, ligger på eksosen den da, eller på innsuget? (naturligvis imellom ett sted, men hvor skal jeg lete?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 21, 2009 Let under plast dekslet som er over motoren. Om du har en motor med partikkelfilter, er denne ventilen elektrisk aktuert. Har du ikke DPF er den mest sannsynlig vakum drevet. Har du den elektriske, så er det sikkert at du blir kvitt problemene ved og rense den. Den sitter på innsuget, så kommer det et eksosrør inn på den under, røret er ca 25 mm i diameter. Det er 2 deler, men det er den delen hvor dette røret kommer inn du skal rengjøre. Den andre delen er også elektrisk, men den er bare et spjeld som stenger luften inn til motoren når man stopper motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 21, 2009 Takker. Har ikke DPF, så den er nok mekanisk da, får se imorgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 21, 2009 (endret) Et bilde. Dette er ifra en A3 2.0 tdi da, men saken er den samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 21, 2009 Takker. Er det forresten noen grunn til å beholde den ventilen i drift hvis den kun er der av miljøhensyn, eller kan jeg koble den vekk uten bivirkninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 21, 2009 Du kan ikke kjøre uten den. Da får du motorlampen i trynet. ECU bruker LMM signalt for og se om det resirkulerer eksos når den har positivt utgangs signal til EGR. Åpen EGR betyr at motoren trekker mindre luft igjennom LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 21, 2009 i enland fjerner alle denne egr ventilen omtrent 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 21, 2009 Du kan ikke kjøre uten den. Da får du motorlampen i trynet. ECU bruker LMM signalt for og se om det resirkulerer eksos når den har positivt utgangs signal til EGR. Åpen EGR betyr at motoren trekker mindre luft igjennom LMM. Men vil det ikke funke å sette inn en motstand da, slik at ecu'en går ut fra at egr får en hvis mengde uansett? Sålenge motstanden er tilpasset noe som ecu forstår og kan regulere dieselmegde etter, eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 22, 2009 Vel, om du er ute etter og fjærne krefter ifra bilen din, ville nok dette funket. Mange klager over EGR, at det er dritt osv, fjærn dritten etc. Hvorfor egentlig? Denne bilen er gått 100K før den begynte og tulle. Om du rengjør den, går den mulig 100K til før du trenger og gjøre noe med den. Reg reim koster en formue og skifte, men det er ikke noe problem at den må skiftes på 60-90-120 tkm alt etter modell. Da er det ikke så stress og bruke en time på og rense EGR ventilen sammenlignet. Kjøper man mercedes så slipper man problemer med EGR. Kjøper man BMW slipper man og skifte reg reim. Det er bare slik det er. Ikke noen vits i og begynne og tulle til hele bilen for en times arbeid hver 100t km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 22, 2009 chip bilen med en sw hvor egr styring er tatt ut av sw:) eller blokkere utgangen fra eksos og lage til en ordning inn på egr ventilens inntak slik at den drar inn friskluft igjennom et lite filter av noe slag:) da lyser ikke lampen forde den får den forventede falskluften igjennom egr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 22, 2009 Det med luft rett inn i EGR var smart Stian. Så han amerikanern som hadde laget et bypass rør rundt LMM og vi en magnetventil og inn på innsuget. Det ble en masse mikk makk unødvendig. Ville vært nok og kappe et EGR rør og legge et lite oljeåndings filter på det. Så blokka eksosen ut fra manifoilen. Da opprettholde man jo reguleringen av spjeldet også. Dette kan til og med gjøres på de med elektrisk ventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 22, 2009 Det med luft rett inn i EGR var smart Stian. Så han amerikanern som hadde laget et bypass rør rundt LMM og vi en magnetventil og inn på innsuget. Det ble en masse mikk makk unødvendig. Ville vært nok og kappe et EGR rør og legge et lite oljeåndings filter på det. Så blokka eksosen ut fra manifoilen. Da opprettholde man jo reguleringen av spjeldet også. Dette kan til og med gjøres på de med elektrisk ventil. Takk syntes løsningen til han amerikaneren var litt i overkant unødvendig komplisert selv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 23, 2009 chip bilen med en sw hvor egr styring er tatt ut av sw:) eller blokkere utgangen fra eksos og lage til en ordning inn på egr ventilens inntak slik at den drar inn friskluft igjennom et lite filter av noe slag:) da lyser ikke lampen forde den får den forventede falskluften igjennom egr. Tja, nå er ikke jeg noen ekspert på hverken motorer eller innsprøytning, men vil ikke dette bli feil? Da vil du jo som du sier få frisk luft gjennom EGR istedet for eksos, men da vil vel ECU levere diesel med tanke på at det er eksos, og dermed gi for mager blanding??? Jeg har enda ikke åpnet, så jeg vet ikke helt hvordan den er oppbygd, men vil du ikke miste ladetrykk gjennom EGR også? Jeg har forresten en elektronisk EGR, vil det si at jeg kan få billigere veiavgift ved å vise biltilsynet at jeg har originalmontert DPF, eller fins det biler uten DPF og med elektronisk EGR? Bilen var ny i Tyskland i 2005 levert som 2006, og importert i sommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 23, 2009 Kikk på eksos røret utifra turboen, om det går noen rør og en sonde inn på den potta som står rett bak turboen, da har du DPF. Da burde du få litt avkortning i årsavgift. Har et poeng med trykk tap ut av EGR altså ja. Det har du helt rett i. Ikke så smart allikavell med andre ord dette påfunnet. Rens EGR du, og kjør nye 100K 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 23, 2009 Kikket i spec'en til bilen (utskrift fra Møller), og der står det at bilen er forberedt på DPF, så det er nok bare EGR som er elektronisk, og ikke filter montert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 23, 2009 (endret) Kikk på eksos røret utifra turboen, om det går noen rør og en sonde inn på den potta som står rett bak turboen, da har du DPF. Da burde du få litt avkortning i årsavgift. Har et poeng med trykk tap ut av EGR altså ja. Det har du helt rett i. Ikke så smart allikavell med andre ord dette påfunnet. Rens EGR du, og kjør nye 100K Egr stenges når ladetrykket kommer av ecu:) så dette er ikke noe problem. funksjonen og styringen av egr er jo akkurat som før bortsett fra at det er luft som kommer inn istede for eksos. egr står aldri åpen om den er ok ved pådrag. Denne fixen er ikke brukbar i kombinasjon med DPF, da egr da reguleres under regenerering for å øke eksos temperaturen. Får man trykktap ut av egr så får man tennings fusk på denne motoren, feilfunksjon som gjør at den blir hengende åpen når ladetrykk kommer er en kjennt feil på 8v 2.0tdi blandt annet og fører til kraftig fusk. alltså ikke noe tema om den virker ok:) I praksis så funker dette akkurat likt bare enklere å gjøre enn det han amerikaneren har gjort på sin, og han har kjørt flere mnd nå uten feilkoder, lamper eller fusk:) Dette skal utifra hvordan systemet er bygget opp fungere. Men ja på de elektrisk styrte så er det stort sett bare å rense de godt så er de fine igjen:) er nok det enkleste:) men om man ønsker å kutte den ut så er dette løsningen som omfatter minst arbeide:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 23, 2009 Hvordan er det best å overhale den? Bare gjøre den ren, eller smøre opp med noe i tillegg, isåfall hva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 24, 2009 Hvordan er det best å overhale den? Bare gjøre den ren, eller smøre opp med noe i tillegg, isåfall hva? Jeg vasket min i diesel:) det løsnet sotet bra:) holder i massevis det. det harde sotet er bare å pirke av med en liten skrutrekker eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...