Problemer med Audi TT, trykkfall og feilkode 17705. *Muligens løst*

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har hatt store problemer med sin Audi TT 1.8tq 180hk etter chipping.

 

Startet på hjemturen etter chipping, etter ca. 30min kjøring da vi merket at draget fallt mer og mer. Turboen ladet nesten ikke i det hele tatt og bilen gikk dårligere enn orginalt.

 

Vi stoppet bilen, skrudde av tenningen og på igjen. Bilen gikk som veldig bra og turboen ladet for fullt.

 

Etter 30min kjøring igjen så oppstod samme problemet.

 

Snakket litt med Christian v/Chipsenter Ålesund, som chippet bilen, om hva det kunne være.

Har hele tiden fått veldig god hjelp av han! Flink type! :)

 

Fikk lest av feilkoder hjemme og fikk frem: 17705: Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!).

 

Sjekket N75, som forresten var helt ny. Snudde den, men ikke noe forskjell.

Både jeg og Christian var nesten overbevist at det var lekkasje en eller annen plass.

 

Eieren satte bilen inn på Møller Molde, noe vi ikke visste om. De leste av feilkoder, sendte de til Oslo, klødde seg i hodet og skjønte ingenting. De tok en råsjans og byttet LMM. Verdiene på LMM stemte ikke helt før byttet. Mekanikeren var ihvertfall overbevist at det var det som var feilen.

 

De testkjørte og bilen gikk som ett skudd.

 

Eieren betalte regningen og var fornøyd. Helt til ca. 20min kjøring. Samme problemet.

 

Jeg snakket igjen med Christian og vi ble enig om å trykkteste systemet. Noe Møller ikke hadde gjort!!??

 

Leste meg litt frem på nett for fremgangsmåte.

 

Dette gjorde vi:

 

-Tok av slangen etter LMM

- Laget ett adapter/gummibit som passet slangen. ca 65mm i diameter.

- Borret opp adapter7gummibit for å komme til med trykkluft.

- Sørget for at dette var tett og festet adapteret i slangen.

- Kjørte på med 0,7bar ca. Alt over 1bar er ikke å anbefalle.

 

Så var det å høre etter lekkasjer. Og lekkasje fant vi!

 

Det var på en "luftstråleventil" (delenr. 058 133 753B) , som han på delelageret på Møller kalte det.

Denne befinner seg under manifold og var litt tricky å komme til på.

211020091620.jpg

 

Vi fikk tatt den av og venter nå på ny del. Delen er en erstatningsdel så det har sikkert vært problemer med den før. Selvfølgelig ikke lagervare i Norge. :P Så om noen har en slik liggende så er det bare å si ifra!!

 

Setter igjen spørsmål ved kompetansen Møller (Molde) har hos sine ansatte da 2tullinger + en sunnmøring klarer å finne en så stor feil!?

 

Vi håper nå at problemene forsvinner, og vil komme tilbake med info!

 

Takker igjen Christian v/Chipsenter Ålesund for kjempeservice og vilje til å hjelpe til. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok ha løsningen på problemet ditt der. Den vinkelslangen blir også veldig ofte morken og trekker falskluft. Det er veldig mye problemer på vakuumforbindelsene og veivhusventilasjonen på denne motorfamilien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var faktisk ikke selve slangen. Det var selve ventilen, som er av plast, som lakk. Er ikke hundre prosent sikker, men på selve slangen var det ikke ihvertfall. Mulig det var i overgangen.

 

Sjekket slangen, og den såg hel og pen ut. Skal trykkteste den imorgen så får vi se imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.