hvor hardt skal jeg tørre å stramme?(hjullager)

Anbefalte innlegg

har nå skifta hjullager bak på begge sider på golfen til frøkna,er en 2'er 85 modell,det er ingen ulyder eller slakke i hjula når dekket er i lufta,men når jeg setter den ned på baken og rikker i hjulet kjenner jeg at det rakkler litt,slik er det på begge sider,hvor mye skal jeg tørre å stramme??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal stramme akkurat så mye at du akkurat greier å flytte på skiva under mutteren når du forsiktig bryter på denne med en skrutrekker. Jeg pleier å stramme det hardt til, slakke opp og så stramme til som beskrevet i forrige setning. Det hele er utførlig beskrevet i Haynesboka (som det later til at stadig færre av "dagens unge" handler seg i vår digitaliserte tid);).

Det er overveiende sannsynlig at du kommer til å måtte etterstramme etter ei tid, så det er kjekt å ha ei pakke låsesplinter fra Tema for hånda:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har da handla meg haynes til alle bila på tunet nå,men blir brukt alt for skjeldent,får bare prøve og stramme enda litt til i morgen da det ikke kan være mye om og gjøre da jeg ikke får fram slakke når bilen er jekka opp samme hvor mye jeg rikker i dekket;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal stramme akkurat så mye at du akkurat greier å flytte på skiva under mutteren når du forsiktig bryter på denne med en skrutrekker. Jeg pleier å stramme det hardt til, slakke opp og så stramme til som beskrevet i forrige setning. Det hele er utførlig beskrevet i Haynesboka (som det later til at stadig færre av "dagens unge" handler seg i vår digitaliserte tid);).

Det er overveiende sannsynlig at du kommer til å måtte etterstramme etter ei tid, så det er kjekt å ha ei pakke låsesplinter fra Tema for hånda:).

jeg har pleid å stramme til så jeg kjenner en bitte liten slakk på lageret. også har jeg festa den der.

har da satt på hjulet uten centerkoppen i. også har jeg justert derfra. snurret hjulet litt rundt og dunket litt på det. også har jeg kjent om det har vært slakk. gjort noen runder med deg og det har fungert helt fint på mine biler.

kan hende jeg tar feil. men slakken blir vel borte når man får litt varme i det og det utvider seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg demontert alt sammen igjen og putta i skikkelig med gris,satt sammen igjen og skrudd på mutteren forsiktig,montert på en stålfelg med navkoppen av og justert derifra,fått bort så og si all slakka mens hjula er i lufta,måtte skru hardere enn jeg trodde for å få den bort,men en får ikke fram slakken uten at en bryter skikkelig hardt,vil si + - 1mm,men med hjula på bakken kjenner jeg det bedre,men hører ingen ulyder ved kjøring,kan det være foringer av noe slag som gjør at bakakselen flytter litt på seg som gjør at det kjennes ut som det er slakke i hjula??eller kan det være spindlene som begynner å bli slitte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.