Bytte av bærekule på Audi 100 C4 quattro - Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte bærekulen foran på bilen min da den begynner å bli veldig slitt. På disse bilene så må man bytte hele bærearmen for å få byttet bærekulen. Er det noen som har tips eller DIY tråder di kan linke til? Har aldri gjort dette før, og i og med at jeg er avhengig av bil så vil jeg at dette skal gå fort og smertefritt.

 

Trenger jeg noe spesielt utstyr? Er det noe som er ekstra vanskelig med denne jobben? Noe annet jeg bør vite?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny hylse sammen med bærearmen, da den gamle ofte må herpes under demontering.

Hylsa må trekkes ut av den indre foringen, før du kan dra ut bærearmen.

Ha også ett par små jekkestropper, til å trekke stabstag på plass i bærearmen etterpå.

Enkel og grei jobb, men kan være litt pludret å få stabstaget på plass første gang du gjør det.

 

PS: sist skiftet jeg hele armen på 15 minutt, så det skal ikke være så vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny hylse sammen med bærearmen, da den gamle ofte må herpes under demontering.

Hylsa må trekkes ut av den indre foringen, før du kan dra ut bærearmen.

Ha også ett par små jekkestropper, til å trekke stabstag på plass i bærearmen etterpå.

Enkel og grei jobb, men kan være litt pludret å få stabstaget på plass første gang du gjør det.

 

PS: sist skiftet jeg hele armen på 15 minutt, så det skal ikke være så vanskelig.

 

15 minutter ja, hehe. det hørtes ikke så alt for gæli ut :) takk for gode tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er en selvfølge, men husk å jekke opp bilen slik at begge hjulene er uten belastning. Da blir det utrolig mye lettere å få på plass stabilisatorstaget etterpå. Det visste ikke jeg da jeg bytta på begge sider.... Fant på noen nye banneord da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er en selvfølge, men husk å jekke opp bilen slik at begge hjulene er uten belastning. Da blir det utrolig mye lettere å få på plass stabilisatorstaget etterpå. Det visste ikke jeg da jeg bytta på begge sider.... Fant på noen nye banneord da.

 

Evt sett den ene jekken under stabstaget og jekk opp. Eller så kan du senke ned bilen mens stabstaget lener på noen planker etc. Fant også på noen ord som ikke egner seg i ordboken... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er en selvfølge, men husk å jekke opp bilen slik at begge hjulene er uten belastning. Da blir det utrolig mye lettere å få på plass stabilisatorstaget etterpå. Det visste ikke jeg da jeg bytta på begge sider.... Fant på noen nye banneord da.

 

Evt sett den ene jekken under stabstaget og jekk opp. Eller så kan du senke ned bilen mens stabstaget lener på noen planker etc. Fant også på noen ord som ikke egner seg i ordboken... : rolleyes

 

Det her var ingen selvfølge for meg hvertfall, så takk! Hvordan gjorde derer det med tanke på plassering av bukker og jekk? Skal jeg ha bilen på bukk på ene sida og la stabstaget hvile på jekken på andre sida?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når du skal ha ut bærekulen av fjærbeinet - IKKE slå opp sporet i fjærbeinet så det blir større for å få ut kulen lettere. Den sitter godt, men det er slett ikke umulig.. :) Når du skal bytte bærekule/arm uansett er en sånn "gaffel" til å få den ut helt supert.

 

Jekk opp bilen på begge sider og sett på bukker så hjulene henger i lufta og den står stødig, da er det enklest. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her var ingen selvfølge for meg hvertfall, så takk! Hvordan gjorde derer det med tanke på plassering av bukker og jekk? Skal jeg ha bilen på bukk på ene sida og la stabstaget hvile på jekken på andre sida?

 

Løft opp på den siden du skal bytte på. Bytt bærearmen og jekk stabstaget i riktig posisjon med jekk nr2. Skru ihop.

Hvis du har bare en jekk, kan du bruke bukk under stabstaget og senke ned bilen i stede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når du skal ha ut bærekulen av fjærbeinet - IKKE slå opp sporet i fjærbeinet så det blir større for å få ut kulen lettere. Den sitter godt, men det er slett ikke umulig.. :) Når du skal bytte bærekule/arm uansett er en sånn "gaffel" til å få den ut helt supert.

 

Jekk opp bilen på begge sider og sett på bukker så hjulene henger i lufta og den står stødig, da er det enklest. :)

 

Hvor får jeg tak i sånn gaffel? Hvilke punkter på bilen lønner det seg å sette bukkene på? Og blir det enklere om jeg tar av hjulet på den sida jeg skal bytte bærearm på?

 

Løft opp på den siden du skal bytte på. Bytt bærearmen og jekk stabstaget i riktig posisjon med jekk nr2. Skru ihop.

Hvis du har bare en jekk, kan du bruke bukk under stabstaget og senke ned bilen i stede.

 

Har desverre bare en jekk, men er det her en enklere måte enn den Eyvind beskriver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i sånn gaffel? Hvilke punkter på bilen lønner det seg å sette bukkene på? Og blir det enklere om jeg tar av hjulet på den sida jeg skal bytte bærearm på?

 

 

 

Har desverre bare en jekk, men er det her en enklere måte enn den Eyvind beskriver?

 

En slik gaffel får du tak i på biltema. Husk å ta var på kvittering slik at du får byttet den når den ryker. Du ser fort jekkefestet når du titter under, helt forran på kanalen. Du må nok av med hjulet for å komme til ja, er ikke der du sparer tid for å si det slik ;)

 

Jeg har pleid å gjøre det slik som jeg har beskrevet og har gått smertefritt hver gang. Jeg tror ikke Eyvind's metode er noe dårligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik gaffel får du tak i på biltema. Husk å ta var på kvittering slik at du får byttet den når den ryker. Du ser fort jekkefestet når du titter under, helt forran på kanalen. Du må nok av med hjulet for å komme til ja, er ikke der du sparer tid for å si det slik ;)

 

Jeg har pleid å gjøre det slik som jeg har beskrevet og har gått smertefritt hver gang. Jeg tror ikke Eyvind's metode er noe dårligere.

 

Hehe, de er såpass holdbare ja. På jekkepunktene er det jo sånne "klosser" hvor du skal putte originaljekken oppi, blir ikke de ødelagte av å ha bukker som presser på de?

 

Tusen takk for alle tips, alle sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, selve jobben tar ikke så lang tid, men jeg måtte ha bilen på bukker en hel uke med masse rustløser for å løsne bærekulen, fint med en Toyota som alltid går.. :P Jeg har løsnet stabstaget fra hjelperamma den siste gangen, det er i hvertfall en metode som kan anbefales. Husk nye mutre/bolter, særlig mutteren i enden av stabstaget. Mange stygge historier om slike som har løsnet! :P

(Kjøp en slik pute til å legge oppi skåla på jekken, så lager den ikke merke..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*How to* (Kjekt å ha verktøy: Stor hammer)

- Jekk opp bilen og sett den på bukker. Plasser bukkene på egnet sted (Dette ser du når du får opp bilen.)

- Ta av hjulet på siden du skal skifte bærearm på (Dette letter jobben betraktlig da du ser hva du driver med.

- Ta en jekkestropp og jekk det fast rundt stabstaget på begge sider (Dette sørger for at det holder seg der det skal være når du skal ha ting sammen igjen.

- Løsne bolten som holder kula oppi fjærbeinet (Kjøp ny på møller. Den er i 10-9 stål og har seøvlåsende mutter)

- Løsne mutteren i enden av stabstaget (21 eller 22mm. Kjøp ny mutter om den ikke følger med)

- Løsne bolten som går gjennom bærearmen og traversen

- Trekk ut hylsa som sitter gjennom indre foringa

- Bruk biltema bærekule løsne verktøy eller stor hammer for å banke bærekula ut av fjærbeinet

- Trekk bærearm bakover for å komme klar av stabstag

- Trekk bærearm ut av traversen

 

Kan være kjekt å ha en jekk tilgjengelig for å evt jekke opp fjærbeinet når du skal ha bærekula inn på beinet igjen.

Monteres i omvendt rekkefølge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, selve jobben tar ikke så lang tid, men jeg måtte ha bilen på bukker en hel uke med masse rustløser for å løsne bærekulen, fint med en Toyota som alltid går.. :P Jeg har løsnet stabstaget fra hjelperamma den siste gangen, det er i hvertfall en metode som kan anbefales. Husk nye mutre/bolter, særlig mutteren i enden av stabstaget. Mange stygge historier om slike som har løsnet! :P

(Kjøp en slik pute til å legge oppi skåla på jekken, så lager den ikke merke..)

 

*How to* (Kjekt å ha verktøy: Stor hammer)

- Jekk opp bilen og sett den på bukker. Plasser bukkene på egnet sted (Dette ser du når du får opp bilen.)

- Ta av hjulet på siden du skal skifte bærearm på (Dette letter jobben betraktlig da du ser hva du driver med.

- Ta en jekkestropp og jekk det fast rundt stabstaget på begge sider (Dette sørger for at det holder seg der det skal være når du skal ha ting sammen igjen.

- Løsne bolten som holder kula oppi fjærbeinet (Kjøp ny på møller. Den er i 10-9 stål og har seøvlåsende mutter)

- Løsne mutteren i enden av stabstaget (21 eller 22mm. Kjøp ny mutter om den ikke følger med)

- Løsne bolten som går gjennom bærearmen og traversen

- Trekk ut hylsa som sitter gjennom indre foringa

- Bruk biltema bærekule løsne verktøy eller stor hammer for å banke bærekula ut av fjærbeinet

- Trekk bærearm bakover for å komme klar av stabstag

- Trekk bærearm ut av traversen

 

Kan være kjekt å ha en jekk tilgjengelig for å evt jekke opp fjærbeinet når du skal ha bærekula inn på beinet igjen.

Monteres i omvendt rekkefølge.

 

Takk!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*How to* (Kjekt å ha verktøy: Stor hammer)

- Jekk opp bilen og sett den på bukker. Plasser bukkene på egnet sted (Dette ser du når du får opp bilen.)

- Ta av hjulet på siden du skal skifte bærearm på (Dette letter jobben betraktlig da du ser hva du driver med.

- Ta en jekkestropp og jekk det fast rundt stabstaget på begge sider (Dette sørger for at det holder seg der det skal være når du skal ha ting sammen igjen.

- Løsne bolten som holder kula oppi fjærbeinet (Kjøp ny på møller. Den er i 10-9 stål og har seøvlåsende mutter)

- Løsne mutteren i enden av stabstaget (21 eller 22mm. Kjøp ny mutter om den ikke følger med)

- Løsne bolten som går gjennom bærearmen og traversen

- Trekk ut hylsa som sitter gjennom indre foringa

- Bruk biltema bærekule løsne verktøy eller stor hammer for å banke bærekula ut av fjærbeinet

- Trekk bærearm bakover for å komme klar av stabstag

- Trekk bærearm ut av traversen

 

Kan være kjekt å ha en jekk tilgjengelig for å evt jekke opp fjærbeinet når du skal ha bærekula inn på beinet igjen.

Monteres i omvendt rekkefølge.

 

Er det bare å stramme til passe hardt? eller bør man bruke momentnøkkel. Strammer vel alt før den slippes ned igjen på hjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke momentnøkkel så jeg har bare stramma det sånn at det sitter. Dette kan gjøres før du slipper den ned, men etter at ting er på plass i sine respektive fester slik at det ikke står i spenn når du slipper den ned igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare å stramme til passe hardt? eller bør man bruke momentnøkkel. Strammer vel alt før den slippes ned igjen på hjulene?

 

Den gjennomgående bolten nede skal strammes med korrekt moment. Har det ikke tilgjengelig her men det er egentlig overraskende løst, 45 Nm eller noe i nærheten såvidt jeg husker, men sjekk det opp. Strammer du for hardt så risikerer du at hele øret faller av, strammer du for løst så vil bolten løsne over tid. Bruk helst en ny orginalbolt.

 

De øvrige har også et moment men det er ikke så kritisk med korrekt som den nedre/ytre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver med det samme selv, men der har noen skrudd mutteren på bolten til bærearma så hardt at den har gått over gjengene. Sitter 2 muttrer der nå:( Noen forslag til hvordan man skal få løsnet den mutteren som har rasserte gjenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mothold på en side, og slå på kanten på mutteren med meisel? Evt så må du knekke av mutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mothold på en side, og slå på kanten på mutteren med meisel? Evt så må du knekke av mutteren.
Den sitter ikke fast, den går bare rundt og rundt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Putt et flattjern bak og sett press på mens du skrur. Kan også bruke en mutterklyver, koster ikke mange kronene på biltema. I verste fall så kan du kappe bolten. Bør uansett byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde man bare kommet til med flattjern for å legge press på den så..må bli en mutterklyver isåfall. 9mm bolt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 eller 10. 9 mm eksisterer nok ikkje på den bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet bærearmen, var ganske enkelt og rett frem. Alle bolter satt ganske løst, løsere enn momentet det skulle ha. Jekkestroppen er et must. Jekket kun opp bilen på den siden jeg skiftet på.

 

Litt jobb å få ut den hylsa innerst på armen, men missform den med flat skrutrekker og hammer. Så bruk brekkjern til å dra ut armen fra traversen mens du bøyer den nedover.

 

Når du setter inn nye armen i travers, så sett den inn og bank hylsa gjennom alt. Hylsa er rund i ene enden, den skal inn først. Kjøp alle bolter nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.