#1 Skrevet Oktober 22, 2009 Har sett en del om turboproblemer her på forumet. Opplevde selv i juni at turboen "sprakk" da jeg lå på motorveien i ca 100 km/h. Fikk kjørt til siden og stoppet, fikk startet motoren etterpå når NAF kom. Raslet litt fra eksosanlegget og ellers dårlig effekt. To dager etterpå ringer Møller meg og sier at motoren har rast pga løse deler fra turboen, men at det skulle dekkes av garantien, bilen hadde gått 101000 km. Vel og bra, ny motor, turbo og eksosanlegg (pga oljesøl) hørtes jo lovende ut. Fikk så hentet bilen etter ca 2 uker, dro fornøyd avgårde, hørte ikke noe turbohvin som tidligere. Passerer samme sted på motorveien der turboen røyk, da skjer det, bilen går i nødprogram Ringer Møller om dette og blir bedt om å komme inn igjen med bilen. De finner ingen feil der og da, så vi prøver igjen. Den påfølgende uken skjer det flere ganger og resultatet er at de bytter turboen pånytt. Men hjalp det? Nei, inn igjen, bytte slanger til turboen, bytte trykkføler, og tilslutt, NOK en turbo., Får så bilen friskmeldt til vi skal dra på bilferie med 5 unger og tilhenger, skulle kjøre fra Østlandet helt opp til Skjervøy i ett strekk (ca 180 mil). I løpet av det døgnet det tok å kjøre, gikk bilen i nød 5 ganger, på vei sørover skjedde det igjen og dagen etterpå vi kom hjem, holdt hele greia på å skjære seg, bilen hadde da gått 500 mil siden forrige verkstedbesøk. NOK en ny turbo, lageret var i ferd med å ryke. Dette var i midten av august. Nå står bilen igjen på verksted, bilen går fortsatt i nød innimellom, og de venter på deler, lurer på hva de skal bytte nå Dette har heldigvis ikke kostet meg ett rødt øre, Møller har stilt diverse leiebiler til min disp uten kostnad, så servicen kan jeg ikke klage på. MEN, det er frustrerende å ha en bil som nå plutselig ikke helt vet hva den vil. Hva tror dere andre det kan være?? Mvh Tor Walen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 22, 2009 lurer på hva de skal bytte nå Turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 22, 2009 Olje tilførsels-rør eller retur rør til turboen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 22, 2009 Sjekket oljetrykket? er flere 2.0tdi som har hatt problemer med utslitt aksling til oljepumpa blandt annet. Var ganske mye motorhavarier pga dette før. Eventuelt spurt om å få en ny mekaniker som fyller turbo med olje før montering og drar den på starter litt uten oppstart slik at den får bra smøring ved første start.. veit om flere som har driti seg ut på det og bare putta inn ny turbo og fyra den opp og gitt litt gass med en gang. Det er som å be om at den skal dø innen kort tid. Bare en tanke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 22, 2009 Sjekket oljetrykket? er flere 2.0tdi som har hatt problemer med utslitt aksling til oljepumpa blandt annet. Var ganske mye motorhavarier pga dette før. Eventuelt spurt om å få en ny mekaniker som fyller turbo med olje før montering og drar den på starter litt uten oppstart slik at den får bra smøring ved første start.. veit om flere som har driti seg ut på det og bare putta inn ny turbo og fyra den opp og gitt litt gass med en gang. Det er som å be om at den skal dø innen kort tid. Bare en tanke. what he said! Vet du forresten om de har skifta trykk og retur rør til turbo noen gang?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 22, 2009 what he said!Vet du forresten om de har skifta trykk og retur rør til turbo noen gang?? Jeg bytta tilsvarende turbo på en A3 2.0TDI for en tid tilbake, og da ble også trykkrøret skifta grunnet avleiringer inni..Denne turboen var og knekt rett av på spindelen,god blåfarge tyder på dårlig kjøling/oljetilførsel..Det med oljepumpa var interessant,kanskje man skulle fått sjekka opp det og.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 23, 2009 Alt av slanger til og fra turbo ble byttet da de trodde det var lekkasje i disse. Det var ved turbo nr 2, hentet bilen idag og de har byttet hele reléboksen som styrer bl.a. turboen, med alt innhold. Så da gjenstår det å se om bilen går i nødprogram fremvoer. Jeg krysser fingrene !! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...