Sjekke slitasje på foringer/understell

Anbefalte innlegg

Hører en lyd fra en eller annen foring under bilen. Hvordan kan man sjekke og få lokalisert akkurat hva det er som klunker?

 

Noen som har satt det bort til f.eks Møller? Hvor mye tar de for komplett sjekk av understell?

 

(...håper de da er saklige, og ikke skal bytte ALT som går ann å byttes i understellet. De ville bytte hele eksosanlegget når jeg hadde hull i midtre lyddemper på A4'n jeg hadde : klø :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor i bilen høres lyden? når oppstår den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel fra forstillingen vil jeg tro.

Hører den hvis jeg kjører opp kanter/overganger i sentrum f.eks, og i enkelte humper..

 

Utelukker hjullager og drivknuter, de kjenner jeg igjen lyden på.

 

(..men har uansett lyst til å sjekke tilstanden på alt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dra på møller eller annet verksted, ellers er det jo å legge seg selv under bilen og sjekke da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel tippe en lenk arm til stabstag foran om det er forfra lyden kommer og det er en klunkelyd:) Men kan jo være så mangt på disse vag bilene:) er i allefall ikke noe som er kjennt som vanlig feil på den type a3 foran som gir klakke lyd:) Full sjekk er nok det lureste ja. Hadde personlig valgt et merke verksted som er kjennt med biltypen og veit hvordan man får frem eventuell slakk i de forskjellige komponentene:) Ikke alltid like lett å få frem alle type slakk og lyder på en biltype man ikke kjenner så godt. Lykke til i jakten:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dra på møller eller annet verksted, ellers er det jo å legge seg selv under bilen og sjekke da:)

 

Jepp, blir vel til at jeg drar på Møller en tur, kan vel ikke bruke all verdens tid på å sjekke understellet.

Hvordan får jeg evt. sjekket det skikkelig selv?

 

Ville vel tippe en lenk arm til stabstag foran om det er forfra lyden kommer og det er en klunkelyd:) Men kan jo være så mangt på disse vag bilene:) er i allefall ikke noe som er kjennt som vanlig feil på den type a3 foran som gir klakke lyd:) Full sjekk er nok det lureste ja. Hadde personlig valgt et merke verksted som er kjennt med biltypen og veit hvordan man får frem eventuell slakk i de forskjellige komponentene:) Ikke alltid like lett å få frem alle type slakk og lyder på en biltype man ikke kjenner så godt. Lykke til i jakten:)

 

Møller kjenner vel A3en godt nok til at de finner det ut : smil : Spørs bare hvor lang tid det tar/hvor dyrt det blir. Men er vel ikke all verdens jobb. Lenkearmene ser ut som tannpirkere, så forundrer meg ikke om det er de!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, blir vel til at jeg drar på Møller en tur, kan vel ikke bruke all verdens tid på å sjekke understellet.

Hvordan får jeg evt. sjekket det skikkelig selv?

 

 

 

Møller kjenner vel A3en godt nok til at de finner det ut : smil : Spørs bare hvor lang tid det tar/hvor dyrt det blir. Men er vel ikke all verdens jobb. Lenkearmene ser ut som tannpirkere, så forundrer meg ikke om det er de!

 

tar ikke lange tiden, vi snakker om noen få min:) burde ikke være dyrt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time hos Møllerbil Jessheim, og fikk det allerede førstkommende onsdag 1500 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spark til dekket fra forran så finner du fort ut om bakre bærearmsforingen er gått i hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har lyder fra min :P knirker fælt på høyresiden foran, helst når jeg har litt last der (tjukke passasjerer feks) og svinger. Tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger inn svaret her, for de som har fulgt med.

 

Da er bilen hentet på møller!

Måtte en tur til gynekologen, var noe tull i underlivet : klø :

 

Dette fikk jeg høre:

"Hvis det er noe som lager lyd, så er det de fremre foringene på bærearmen din.

Koster 5000,- ferdig bytta.

 

Om jeg har skjønt riktig, så var det "1K0 407 182" de mente, altså to sånne:

 

6SB4.png

 

untitled.JPG

 

Noen som veit om det er vansklig å skifte selv? Tenkte på om jeg trenger presse etc. for å få den på..

Er ikke så interessert i å ha den til fullpris på Møller om jeg kan gjøre det selv, eller om noen melder seg til å gjøre det på kveldstid for meg til en hyggelig pris : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha presse ja, klarer det ikke for hånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men vil man trenge forstillingskontroll etter en sånn type jobb?

Har ikke ETKA på pcen her, så veit ikke helt åssen alt henger sammen i dette understellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange tar ikke kontroll etter en sånn jobb. dette pga du ikke løsner på noe justeringer + at du heller ikke har annen justering enn spissing på bilen din... men man skal og burde egentlig hatt mulig uansett hva man bytter i understell... jobbet 5år på møller og byttet mange bærearms sett på disse multilink bilene og vi hadde aldri 4hjulskontroll... på porschene jeg jobber med nå har vi kontroll uansett hvilken foring vi bytter.. litt mere kravstore kunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! :)

 

Regner med at om man ikke løsner noe man ikke skal skrues løst, at det ordner seg.

Har mulighet til å få kontrollert spissingen privat etterpå, selv om det ikke er splitter nytt utstyr og like pinlig nøyaktig som hvis man skulle tatt det på et topp moderne verksted.

 

Kalles det multilink på denne type forstilling også? Trodde det bare var på A3 8L, A4 B5, A6 4B og den generasjonen jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange tar ikke kontroll etter en sånn jobb. dette pga du ikke løsner på noe justeringer + at du heller ikke har annen justering enn spissing på bilen din... men man skal og burde egentlig hatt mulig uansett hva man bytter i understell... jobbet 5år på møller og byttet mange bærearms sett på disse multilink bilene og vi hadde aldri 4hjulskontroll... på porschene jeg jobber med nå har vi kontroll uansett hvilken foring vi bytter.. litt mere kravstore kunder.

 

Hei. må bare rette litt på deg her.. sorry:) 1: bilen har ikke multilink, som eldre passat, a4, a6 osv. 2: castern, cambern og spissingen forandres da man kan flytte hjulet frem og tilbake og litt ut og inn ved å flytte på bakre foringsbrakett, om man ikke merker opp hvor braketten til bakre foringen til bærearmen foran sitter mot karosseriet. selv om dette ikke er noe justeringspunkt så endres vinklene.

ELSA sier at 4 hjulskontroll bør tas etter demontering av bærearmene foran. fikk selv byttet disse på min bil på garanti og de tok ikke 4 hjulskontroll som de skulle.. jeg hadde selv justert bilen 14 dager før rep hos vw og rattet var helt skjevt etter at de hadde hatt armene av.. men om man merker eller bruker orginalverktøyet for å låse de bakre foringsbrakettenes posisjon der de satt så går det som oftest greit.

riktig er det at multilink bilene ikke trenger kontrollen etter bærearm ut/inn.. men dette er som sagt ikke en lik forstilling på noen måte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse er veldig følsomme for å få rattet rett, men dekkslitasje får du nok ikke om du får den sånn ca:) vanlig at disse foringene eller de bakre lager knirkelyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar :)

 

Er det noe mer av foringer etc. jeg bør bytte i samme slengen? Stab.stag foringer? De små lekearmene?

En annen ting, er om dette kan vente til våren eller om jeg bør ta det ganske med en gang? Har tenkt til å bytte til justerbart understell til våren.. Ulydene er ikke så ikke eller, det er først på grusveg man hører det ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.