Chipping av Automatkasser.

Anbefalte innlegg

Ser rundt om at det er ein del som chipper/ endrer programvaren til automatkasser, ka erfaringer har dere med dette?

Har sjøl ein Allroad med Tip. Syns ikkje denne girer optimalt, og har heller ikkje kjørt andre audier( med unntak av de nyeste) som girer særlig optimalt. Der er både Bmw og mercedes sine kasser langt bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noken som har greie på dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du søkt litt på forumet ang tiptronic? Har vært skrevet MANGE innlegg om akkurat chipping av tiptronic..

Kort oppsummert: Endring av programvaren til tiptronic vil ikke endre inntrykket du har av girkassa, det vil kun endre hvordan girkassa bytter gir i forhold til begrensningene som ligger rundt moment, dette sammen med motorstyring gjør at momentet endres rundt girings tidspunktet slik at girkassa ikke overskrider toleransekravene.. Nå har du ikke skrevet noe om du har 2.7BiTurbo eller 2.5TDi, men på TDi er iallefall max NM ca 430.. Min 2.5TDi skal ha mellom 210-220HK og 430NM..

Jeg synets det fungerer helt fint, og bilen girer helt fint selv om det gjerne skulle vært byttet olje på kassa, ikke fordi den girer dårlig, men som ett førevar prinsipp..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du søkt litt på forumet ang tiptronic? Har vært skrevet MANGE innlegg om akkurat chipping av tiptronic..

Kort oppsummert: Endring av programvaren til tiptronic vil ikke endre inntrykket du har av girkassa, det vil kun endre hvordan girkassa bytter gir i forhold til begrensningene som ligger rundt moment, dette sammen med motorstyring gjør at momentet endres rundt girings tidspunktet slik at girkassa ikke overskrider toleransekravene.. Nå har du ikke skrevet noe om du har 2.7BiTurbo eller 2.5TDi, men på TDi er iallefall max NM ca 430.. Min 2.5TDi skal ha mellom 210-220HK og 430NM..

Jeg synets det fungerer helt fint, og bilen girer helt fint selv om det gjerne skulle vært byttet olje på kassa, ikke fordi den girer dårlig, men som ett førevar prinsipp..

Er klar over den momentbegrensingen som blir lagt inn, tenker igrunn ikkj på chipping av motor, men meiner å ha hørt om de som ligger inn ny programvare for å optimalisere giringen i disse kassene, noke eg meiner de ikkje er orginalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 180hk (ake?) og tip. Det kan virke som om det er omtrent samme program på 150hk og 180hk utgaven av 2,5tdi. Derfor kunne kassen finne på å gire på tidspunkt der jeg mente det ville vært like greit å holde giret den hadde, pga fint moment og lite trykk på gasspedalen.

Etter chipping oppførte kassa seg mer slik jeg ønsket, den brukte momentet i motoren på en bedre måte. I tillegg giret den raskere/hardere, mindre sluring. Hadde jeg kjøpt en slik bil igjen, ville jeg chippet kassa men beholdt motoren orginal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette eg har vurdert. Bilen går heilt greit den, men girer ikkje alltid som eg vil..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes software for tiptronic som kan gjøre mere enn bare moment begrensing. Oppgraderte med GIAC software på tip for en 2001 2.7T. Fikk da "ny" girkasse med; kortere tid ved giring, turtallsgrensen ble flyttet opp, bedre styring av giring som gjorde at en ble kvitt litt "lag" som ofte oppleves på gamle tip kasser. Ellers ved vanlig kjøring så vil girkassen legge seg tidligere i 5 gir en normalt. Så ved bykjøring så ble det mye bedre pga bedre overgang ved giring. Merker godt at den girer raskere selv uten fult pådrag. Kjører ellers i "manuell tip" mode når en drar på og skifter olje på girkasse hver 40' km. Har holdt fint i 4 år nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem tilbyr chipping/omprogrammering av tiptronic kasser i Oslo området ? Og hva kan slikt koste ? Gjerne med erfaringer om noen har det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robert: har du prøvd å "resette" automatkassen?

(ikke skyt meg om jeg tar feil) men jeg tror at den "lærer" seg og tilpasser seg kjørestil og at det skal være en mulighet å resette denne på et vis. Sjekk Rosstech sidene eller google litt, mulig du finner ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje prøvd dette, men er det noken som veit HOWTo så er eg interessert. Men det eg trur er at den om ei lita stund vil vere ganske lik i oppførsel igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.