ABS/bremse problem Passat 1,8 1995 mod.

Anbefalte innlegg

Hei!

Foreldrene mine har en Passat 1,8 1995 som har problemer med abs bremsene, abs lyset kommer på av og til bare ved å starte motor (trenger ikke å kjøre for å få det til å lyse) og av og til etter å ha kjørt en stund.

Har prøvd å kjøre diagnose med vag-com, men får opp for mange errors til å få kontakt med styre enheten. ser at vag-com prøver å nå tak i ABS-enheten ved at det blinker i ABS-lyset når jeg kjører vag-com.

for meg så er det mulig at styreenheten har tatt kveld eller brudd i lednigsnett.

Så til første spørsmål, hvor ligger styreenheten til ABS bremsene på denne bilen?

noen som har noen gode forslag til feilsøking?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er faktisk ikke umulig at det er ABS sylinderen din som har tatt kvelden. disse er en svakhet på disse bilene. dette resulterer at du ikke får kontakt med vagcom før denne blir byttet.

har byttet denne på en passat tidligere i sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er faktisk ikke umulig at det er ABS sylinderen din som har tatt kvelden. disse er en svakhet på disse bilene. dette resulterer at du ikke får kontakt med vagcom før denne blir byttet.

har byttet denne på en passat tidligere i sommer.

Takk for svar.

ABS sylinder hvor ligger denne? ligger styreenheten i denne?

noen muligheter å sjekke om det er denne som er deffekt?

ligner mye på den som er vedlagt på bilde, bare denne er til en golf.

er det ABS sylinderen som man ser øverst med kontakten på?

Mvh

Lars Ivar

abs sentral.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

løfter denne litt. noen som har vært borti problemer rundt styreenheten på denne typen abs og hvor ligger den?

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!

har nå overtatt denne bilen og håpet å få til ABS ved å skifte styreenhet, men det hjalp desverre ikke.

Har funnet ut at det er ATE ABS system, dvs at det befinner seg en styrenhet under baksetet, denne er nå skiftet uten noe resultat. får fremdeles ikke kontakt med ABS via Vag-Com pga av for mange errors.

etter skifte av styreenhet tok jeg og sjekket motor for feilkoder, og da kom det opp code 00281 vehicle speed sensor (G68) og 00525 oxygen sensor (G69). når jeg slettet disse kom forsvat ABS lyset og ABS virker foreløpig igjen.

rekner med at 00281 ikke har noe med ABS å gjøre? finner ingen ting i el-diagrammet rundt dette.

Rekner med at all styringen sitter i styreenheten under baksetet, slik at om det ikke er lednigsbrudd fra diagnosekontakt og bak til denne så vil jeg nå den med Vag-com?

eller kan feil rundt hydraulik-styreenhet fremme i motorrom være en feilskilde til at jeg ikke får kontakt med vag-com?

noen gode forslag?

Mvh

Lars ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,hei!

Har nå målt og målt og finner ingen ledningsbrudd. strøm har styreenheten der den skal og jordingen er ok.

fra punkt 34 på vedlagt koblingsskjema, måler jeg 12 volt når ABS ikke virker. når ABS virker måler jeg ingen spenning her, får heller ikke målt minus (ohm) når abs virker.

dette er et periodisk problem ABS'en, men stort sett virker den ikke. når heller ikke tak i den med vag com.

Er det muligheter for noen å koble seg på styreenheten og sjekke om denne virker som den skal, finnes det apparater for dette feks Møller?

med pluss på punkt 34 vil ikke første relee starte.

Mvh

Lars Ivar

koblingsskjema abs.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

til info: sak løst.

da var ledningsnett målt og alt var ok. relee er skiftet.. osv....

så bestilte jeg meg en orginal vag-com fra Vidar, denne klartå komunisere med styreenheten uten noe som helst problem, viste seg at venstre hjulsensor fremme var defekt. så no er alt ok.

det vil da si at ABS styreenhet kjører en egen test på sensor kretsene, og er det brudd eller feil motstand virker ikke ABS'en.

Vag-com som jeg hadde tidligere har jeg brukt til å kommunisere med denne ABS styreenhet, men nå måtte jeg over til orginal Ross-tech for å nå tak i den.

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.