#1 Skrevet Januar 12, 2005 Hva mener folket at man skal velge av størrelse på sommerfelgene?? Er det tøffest med STORE felger eller er det penere med felger som ser passe ut på bilen?? Alt er jo relativt men altid morsomt med synspunkter fra andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 12, 2005 Synes TTen kler store felger jeg. Arne w sin har jo 19" og det ser ikke for stort ut synes jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 12, 2005 TT er vel ikke den værste bilen å plassere 19" på! Personligt så hadde jeg nok falt for noen heftige 18" (10x18 f.eks).. Kan jo også velge 10x17 men det krever enna mer senking..... Der har du mitt syns pkt Lykke til med felg valget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 12, 2005 Takk for noen gode svar, noen flere?? Jeg har Tenkt 8,5x og 10x: klø : men synspunkter og BILDER er jo alltid innteresant da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 12, 2005 Velg 20".... bare må ha.. bare må ha... hehe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 12, 2005 hadde jeg fått valget så hadde det falt på 20" som erling sier så kjører arne med 19", synes de ser litt små ut, kunne godt ha hatt noe som dyller ut mer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 12, 2005 Den mye omtalte TT ser slik ut med 8x19", angrer litt på at jeg ikke tok 8,5X18" i stedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 12, 2005 TT er vel ikke den værste bilen å plassere 19" på! Personligt så hadde jeg nok falt for noen heftige 18" (10x18 f.eks).. Kan jo også velge 10x17 men det krever enna mer senking..... Der har du mitt syns pkt Lykke til med felg valget 10" felg kan du ikke ha foran på Audi TT foran uten å bygge om forskjermen... 10x17 med f.eks 245/35 17 vil se ut som Golf 3 med 8x14, dvs rimelig "donald" ut... Jeg ville valgt 19 eller 20 tom på Audi TT. Hvis jeg skal tippe på hva det er plass til så er det: VA: 9x19/20 ET40 felg med 225/235 dekk HA 10x19/20 ET 35 felg med 255 dekk Falken FK451 er smale enn "andre dekk" og her kan sikkert ha 245 foran og 275 bak selv med skikkelig lav bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2005 Sier du det Arne? Jeg kunne tenkt meg 19-20" men som den karen jeg er så vil jeg ha bilen lav å stiv pluss bra kjøreegenskaper og det resultatet får jeg ikke med 19-20" slett om det er drit frekkt. Kan jo sikkert montere Air ride for å få den lav nok med 19-20, med man kjøper ikke 225 quattro for og ødelegge kjøreegenskapene med luft? Ikke noe stykt til folk med LUFT men sånn er min mening, så sånn vil jeg ha det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 12, 2005 Sier du det Arne? Jeg kunne tenkt meg 19-20" men som den karen jeg er så vil jeg ha bilen lav å stiv pluss bra kjøreegenskaper og det resultatet får jeg ikke med 19-20" slett om det er dritt frekkt. Kan jo sikkert montere Air ride for å få den lav nok med 19-20, med man kjøper ikke 225 quattro for og ødelegge kjøreegenskapene med luft? (jo det leveres LUFT til TT Quattro nå)Ikke noe stykt til folk med LUFT men sånn er min mening, så sånn vil jeg ha det. Du får bedre kjøreegenskaper og stivhet med 20 eller 19 tom enn 18 tom... Poenget er å velge et hjulsett som ikke subber, slik at fjær og støtdemper kan arbeide som tenkt i kombinasjon med lavprofildekket. Så du ikke på Autofil da Rustad kjørte på Våler/Arctic (hukser ikke hvem) med samme bil men med ulike hjul..? Rundetiden gikk mye ned med 16 tom kontra 15 tom, og litt mer ned med 17 tom. Om dette fortsetter med 18, 19 og 20 tom ble ikke testa, men hvorfor skulle det snu? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 12, 2005 Ja du er inne på noen der Runar. dette dekk/felg greiene går meg til hodet. Jeg er selv fan av den Tyskestilen med fete felger å smalere dekk dim. Men Valget ser ut til å bli 18" La oss ta Passaten som utgangspunkt det er jo en MYE større bil en TT`n så der synes jeg 20 passer helt PERFEKT! men jeg er jaggu litt usikker på å ha det samme på TT`n?? når Arne også sier at, etter å ha sikkert kjørt en stund på 19" at han heller ville ha godt for 18" nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 12, 2005 Ja du er inne på noen der Runar. dette dekk/felg greiene går meg til hodet.Jeg er selv fan av den Tyskestilen med fete felger å smalere dekk dim. Men Valget ser ut til å bli 18" La oss ta Passaten som utgangspunkt det er jo en MYE større bil en TT`n så der synes jeg 20 passer helt PERFEKT! men jeg er jaggu litt usikker på å ha det samme på TT`n?? når Arne også sier at, etter å ha sikkert kjørt en stund på 19" at han heller ville ha godt for 18" nå. Neida, det er hjulbuen og orig.dimmen som bestemmer hvor store felger du kan sette på, både Passat og TT har 225/45 17 som dim og da passer 225/30 20 like godt på begge biler...Sett det på og se selv Arne prater bare tull ( ) det er senkinga som bestemmer mest av komforten. Har prøvd både 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på passaten og kjenner nesten ikke forskjell... Men den store forskjellen på 18 og 20 tom er hvor forsiktig du må være med å ikke skade felgen, fordi den med 225/30 dekk ligger nesten helt nedpå bakken... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 12, 2005 Jasså Arne mann tuller seg!! HEHE: haha : Jeg får gå i tenke boksen igjen jeg da. TUSEN TAKK for all hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 12, 2005 Neida, det er hjulbuen og orig.dimmen som bestemmer hvor store felger du kan sette på, både Passat og TT har 225/45 17 som dim og da passer 225/30 20 like godt på begge biler...Sett det på og se selv Arne prater bare tull ( ) det er senkinga som bestemmer mest av komforten. Har prøvd både 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på passaten og kjenner nesten ikke forskjell... Men den store forskjellen på 18 og 20 tom er hvor forsiktig du må være med å ikke skade felgen, fordi den med 225/30 dekk ligger nesten helt nedpå bakken... TULL?? Du aner ikke hva du snakker om!!! Du vet sikkert like mye om å kjøre 40 mm senket TT med 35 profil i 19", som jeg vet hvordan det er å kjøre senket (xx mmPassat med 30 profil i 20" (eller hva nå enn du har). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 12, 2005 Hva skjer?? Er det noen noe jeg ikke skjønner her?? Vi holder sammen:grouphug:alle her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 12, 2005 Tenkte mer på 10x bak å 9x framme , men ser at han har quattro nå og da kan en få litt problemer med rulleomkretsen... Som du nevner så er det ikke vits å kjøpe 20" på en TT225... Vil tro at du kan få litt problemer ved "aktiv kjøring" Er jo ikke så veldig mye gummi ved 30profil! Men at det hadde tatt seg bra ut er det jo ingen tvil om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 12, 2005 TULL?? Du aner ikke hva du snakker om!!! Du vet sikkert like mye om å kjøre 40 mm senket TT med 35 profil i 19", som jeg vet hvordan det er å kjøre senket (xx mmPassat med 30 profil i 20" (eller hva nå enn du har). Ja du snakker tull hvis du mener det er 225/40 18 eller 235/35 19 som avgjør om en bil med 40 eller 70mm senkesett er behagelig eller ikke å kjøre med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 12, 2005 Min A6 ,med KW som var justert slik at hjulene lå kant i kant med hjulbua og 235/35-19, var ikke noe ubehagelig å kjøre. De var justert på det bløteste. Men man måtte ta mere hensyn til asfalten man kjørte på. Jeg syntes det var behagelig å gli avgårde på store felger og lite gummi:D Men siden veiene var så dårlige i Drammen og siden samboeren brukte bilen ("hull i asfalten"!, "hæ, hvor" DUNK...) så bestemte jeg meg for å kjøpe 18" med litt mer gummi. Alle 4 er fortsatt like runde;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 12, 2005 Smaken er som baken..er det ikke det man sier da? For min sin del så har jeg kjøpt felger som passer til meg og bilens kjøring. Kjører man kun i byen og har bedre veistandard enn hos oss i utkanten så kan man vel tillate seg litt større og fetere felger med lite gummi. Om man ser en hensikt der..ja..hvor er den? Har kun kjørt med 17" og 18" på mine siste biler,og valget til sommeren blir 17" på Avanten,pga jeg liker å kjøre normalt og ikke ta hensyn til ditt og datt. Selvfølgelig unngå hull i veien etc. Men ved større felger så må man passe på litt mer..varsomhet er vel ordet! Må bare si at Arne sin med 19" var FETT!!! Lykke til med valget ditt!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 15, 2005 ("hull i asfalten"!, "hæ, hvor" DUNK...) Ja, eller..... "Ikke kjør i det hullet" Neida! DUNK..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 15, 2005 TULL?? Du aner ikke hva du snakker om!!! Du vet sikkert like mye om å kjøre 40 mm senket TT med 35 profil i 19", som jeg vet hvordan det er å kjøre senket (xx mmPassat med 30 profil i 20" (eller hva nå enn du har). Ojjj, en gammel tråd med spennende team som jeg hadde helt gått glipp av Men Arne har ett veldig godt poeng, kjøreegenskapene går VELDIG ofte nedover når en går over på "ekstreme" dimensjoner. Er mange som kan bekrefte det at bilen har fått til dels betydelig dårlige kjøreegenskaper når en har gått fra f.eks. 225/40-18 til 225/35-19 selv om bredde på felg, innpress og slikt er det samme. Så det er absolutt ikke uten grunn at bl.a. Porsche går ut å anbefaler på det sterkeste at en IKKE skal bruke større enn 17" hjul på eldre Porsche. Kjøreegenskapene blir ofte dårligere itillegg blir det mer slitasje på understell når profilen blir mindre. Så når en skal velge hjul må en nesten på forhånd besemme hva som teller mest.. utseende eller kjøreegenskapene for det er svært skjelden valget blir det samme utifra de kriteriene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 15, 2005 Har du valgt felgdesign? Dette har jo sykt mye å si, da noen 17" faktisk kan forveksles med 19" pga. et design som gir deg flelsen av at det er stort. Har man felger med fete kanter, gir de ofte uttrykk av at de er mindre. Så en volvo her i fjorsommer med 19".. Kjørte nærmere for å se, og da var det en 18"felg. kunne veddet mye på at det var 19". De felgene hadde mange lange armer som gikk ut til rimmen, og en meget beskjeden kant. Så svært ut på avstand. Men gå for noe bling, TT er en Bling-bil. Kjøp svært med masse tommer og lite dekk! mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 16, 2005 Ojjj, en gammel tråd med spennende team som jeg hadde helt gått glipp av Men Arne har ett veldig godt poeng, kjøreegenskapene går VELDIG ofte nedover når en går over på "ekstreme" dimensjoner. Er mange som kan bekrefte det at bilen har fått til dels betydelig dårlige kjøreegenskaper når en har gått fra f.eks. 225/40-18 til 225/35-19 selv om bredde på felg, innpress og slikt er det samme. Så det er absolutt ikke uten grunn at bl.a. Porsche går ut å anbefaler på det sterkeste at en IKKE skal bruke større enn 17" hjul på eldre Porsche. Kjøreegenskapene blir ofte dårligere itillegg blir det mer slitasje på understell når profilen blir mindre. Så når en skal velge hjul må en nesten på forhånd besemme hva som teller mest.. utseende eller kjøreegenskapene for det er svært skjelden valget blir det samme utifra de kriteriene Blander du ikke kjøreegenskaper og komfort nå?? At kjøreegenskapene skal bli dårligere med lavere dekk gjelder i hvertfall ikke på tørr asfalt, det "beviste" jo også Tommy Rustad da han kjørte rundetider på Artic circle (?) med 16, 17 og 18 toms hjul... Jeg har prøvd 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på Passat 3B og 3BG og min konklusjon er at senkesettet har klart mest å si for komforten, dekkene har marginal innvirkning sålenge vi snakker om 40 til 30 profil. Komfort som er verdt å nevne kommer først ved 225/45 17 eller 205/55 16... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 16, 2005 Nå er hjul å dekk bestilt for min del! jihaaaa gleder meg til dem kommer. Det ble 18" med 8,5 foran og 10 bak. dekkene blir 225-35-18 og 255-30-18. Skal bli morsomt å få prøvd dem på. Thomas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 16, 2005 Blander du ikke kjøreegenskaper og komfort nå?? At kjøreegenskapene skal bli dårligere med lavere dekk gjelder i hvertfall ikke på tørr asfalt, det "beviste" jo også Tommy Rustad da han kjørte rundetider på Artic circle (?) med 16, 17 og 18 toms hjul... Jeg har prøvd 225/40 18, 235/35 19 og 225/30 20 på Passat 3B og 3BG og min konklusjon er at senkesettet har klart mest å si for komforten, dekkene har marginal innvirkning sålenge vi snakker om 40 til 30 profil. Komfort som er verdt å nevne kommer først ved 225/45 17 eller 205/55 16... Hehe, nei jeg tenkte ikke på komfort i det hele tatt i det overfor For meg selv har jeg merket det på tidligere Golf III der jeg vil påstå at både 195/50 og 205/45 gir bedre kjøreegenskaper enn 205/40-17. Fridtjov vet jeg mente kjøreegenskapene på RS2en når han fikk på 19" var mye dårligere sammenlignet med org hjula som var 17". Har hørt det samme fra en hel del andre folk også, itillegg som nevnt at Porsche går ut å anbefaler at folk ikke å bruke større enn 17" på eldre 911 og/eller endre innpress, dette kun pga kjøreegenskaper blir dårligere og at opphenget får mye mer slitasje. Men for all del, dette hindrer ikke meg i å kjøpe store hjul Thomas: Hva felger er det du skal ha på TTen? Har du bevist kjøpt "feil" dekkdim eller er dette bare tilfeldigheter? TT skal jo egentlig ha 40 profil ved 225 dekk i 18".. men at 35 er mye penere er det jo ingen tvil om så dersom utseendet er grunnen er det bare å bøye seg i støvet for valget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...