#1 Skrevet Oktober 26, 2009 (endret) Hei! har et spørsmål som noen her inne sikkert har svar på! Fadern har skifta toppakning på bilen, og har etter skiftet oppdaget at motoren blir varm, uten at vifta starter. Motoren når kokepunktet før vifta har startet. Alle andre "ting" i kjølesystemet er i orden. God åpning på termostat, og god sirkulasjon i systemet. Vet det er en kontakt på radiator som skal styre vifta. Så er det 3 ledninger inn på vifta. Hva er den 3. ledningen til? Og da, enkleste måte å måle/teste vifta på, evt kontakten? mvh Frode. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2009 Og dere er helt sikre på at det ikkje er luft i systemet? Har dere varme i varmeapparatet når den koker? Endel motorer kan være et hel...e å lufte etter å ha tappet ned sytemet...... Har slitt noen ganger med det på min gamle passat 1.8 også..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2009 Standard at den styringa ryker på golfen. Det er en del som monterer bryter til vifta inne i bien for å styre den manuekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2009 Og dere er helt sikre på at det ikkje er luft i systemet? Har dere varme i varmeapparatet når den koker? Endel motorer kan være et hel...e å lufte etter å ha tappet ned sytemet...... Har slitt noen ganger med det på min gamle passat 1.8 også..... Enig med deg der. Sleit som et uvær med min 1,6 2er Golf når jeg skulle lufte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2009 Dersom det er trepolet tempføler (og vifte) kan det være en så enkel grunn som at det laveste trinnet på vifta er gåent. Dermed starter ikke vifta før det høyeste trinnet slår inn og da er det varmt og godt. Prøv å koble strøm direkte til hvert av trinnene på vifta, for å eliminere denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2009 Og dere er helt sikre på at det ikkje er luft i systemet? Har dere varme i varmeapparatet når den koker? Endel motorer kan være et hel...e å lufte etter å ha tappet ned sytemet...... Har slitt noen ganger med det på min gamle passat 1.8 også..... Enig med deg der. Sleit som et uvær med min 1,6 2er Golf når jeg skulle lufte Alt er OK. Der er far min som har holdt på med den, og han vet hva han gjør Systemet er lufta skikkelig, og viser ingen tegn på luft i systemet. Alt fungerer som det skal, med unntak av kjølevifta som ikke starter. Standard at den styringa ryker på golfen. Det er en del som monterer bryter til vifta inne i bien for å styre den manuekt. Dette burde jo såklart vært sjekket på forhånd, men det har nok blitt glemt. Må nok sjekke dette ja! Husker du i farta om det er en sikring i sikringsboksen under rattstammen, eller er det egen sikring i motorrommet for vifta? Dersom det er trepolet tempføler (og vifte) kan det være en så enkel grunn som at det laveste trinnet på vifta er gåent. Dermed starter ikke vifta før det høyeste trinnet slår inn og da er det varmt og godt. Prøv å koble strøm direkte til hvert av trinnene på vifta, for å eliminere denne. Med litt risiko for å ha misforstått mitt opphav, så er det 2 ledninger på kontakten, og 3 på vifta. Har ikke vært nedi å sett på det selv (enda), men det veldig interessant om noen har et koblingsskjema eller forklaring på hvordan alt er kobla opp, ettersom det er 3 ledninger til en likestrømsmotor Takk for tips så langt, men tar gjerne mot mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 2, 2009 Har nå oppdaget at denne fremdeles bruker vann. Mistenker sprukken eller skjev topp. Skal av med den og få den sjekket, og planslipt om den er uten sprekker - MEN, om den er sprukket, er det noen som har noen råd til meg, eller en ny/brukt topp eller delemotor liggende? Motorkode er såvidt jeg husker NZ, og den er vel ikke akkurat mest kurant. varenummer på toppen skal vel være 030103351D, og komplett med kam/ventiler skal være 030103265BX, Er det noen som har noen erfaring med denne motoren? er det vanlig med sprekker i toppen? Kommer uansett med mer info når toppen er av igjen, og vi har fått tatt en visuell kontroll i første omgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...