A4 1.8T - Skrangling fra motor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som topic.

 

Det kommer en skranglelyd fra motor ved rundt 2-3500 omdr. For meg er det helt utelukket at det er noe annet enn et deksel rundt motor e.l. såvidt øret mitt forstår. Noen som vet hvilket deksel eller hva det kan være? Tenkte bare på om dette var noe som er vanlig, så er det sikkert noen som kan svare meg på hva det er, så sparer jeg litt tid på feilsøking ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør vel kanskje sjekke motorfesta om du ikke er 100% sikker på om det er deksel da.

Om det er skranglelyd kan det jo vere et varmeskjold under bilen og. Lettest å lete etter slike tingunder bilen i allefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte meg varmeskjold eller deksel ja. Skal se om jeg får hivt den opp på bukken i dag og fikset det. Er skikkelig flaut hvertfall. Utrolig fin og strøken A4, som skrangler forbi folk er ikke gøy :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også lager sånn lyd, men bare når den står på tomgang.. Høres ut som et deksel/varmeskjold som ligger inntil noe og rister.:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Skal få fikset det på torsdag. Ny lov sier at man kun kan være på verkstedet etter arbeidstid en dag i uka :(

 

Men la merke til en annen ting. Når jeg drar skikkelig på, så klakker det litt under bilen. Det virker ikke som om klakkingen kommer i forbindelse med motor/drivverk etter det jeg klarer å høre. Kan jo såklart ta feil, men virker som at når jeg drar på, så forskyver ett eller annet seg kanskje litt slik at det da vil klakke litt inntill girkassen eller andre deksler under bilen. Klakkingen høres ikke hard og stram ut, men heller litt løs ut. Derav min mening om at jeg ikke tror det kommer fra vitale deler. MEN jeg kan jo ta feil. Noen som har vært borti noe slik?

 

Det skjer spesielt mye hvis jeg drar på og svinger litt til venstre (tror jeg det var). Noen meninger om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke helt lett og forstå dette, men detta kan jo vere mange ting. Sjekk foringer, sjekk motorfester og sjekk at det ikke er eksosen din som ligger å klakker. Det med eksosen er jo et kjent problem, men det kan like godt vere et motorfeste.. vanskelig å si når en ikke har hørt det selv. Men sjekk det som er nevnt. Om alt dette er så det skal så har jeg ikke peiling, kan kanskje vere et hjullager? Multilinken på disse bilene har er orginalt svake, så der er jo og en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar. Kjent problem at eksosen klakker borti ting ja? Får sjekke litt overalt til torsdag da.

 

Men multilink, hva er det for noe? kan skru, men har ikke hørt det ordet før :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multilink, multiknirk:-) osv er det samme som forstillingen. Kan også være drivledd som kakler ved sving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

 

Så når det snakkes om multilink er det ikke snakk om en spesiell del, men forstillingen generelt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om forstillingen ja, måten den er satt sammen på.

 

audi_suspension_diagram.jpg

 

100198.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skummelt?

 

Delene får man i tak i rimelig (eBay eller folk på forumet som selger), også er det en del skruing.

Men om du skrur selv er det ikke noe problem, bare å gjøre klar vinkelsliper, hammer og et skrallesett : rock :

 

Men nå er det jo ikke sikkert det er det som lager lyd da, sannsynligvis ikke om det kommer fra motoren :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei som Espen sier, så er det vel heller tvilsomt at det kommer fra forstillingen. Men om det klakker i humper og den slags, så er det jo tegn på foringer... Gjør det det? Eller er det bare ved pådrag? Om det bare er ved pådrag og eventuelt hard bremsing, har jeg troa på at det er motorfester, et eller flere. Greit å da di i orden for å si det slik:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helst ved pådrag og sving til venstre om jeg husker rett. Men syntes å ha hørt de samme klakkelydene fra midt under bilen. Og det er midt under bilen dem kommer under kraftig pådrag. Høres hvertfall ut som det.

 

Det er ikke klonkelyder. Slik som kommer fra foringer og bærekuler. Bilen er meget fast i understellet og lager ikke klonke og klakkelyder når jeg kjører på humpler og ujevn vei, annet enn kjempeforsiktig klakking som kommer midt under bilen som jeg beskrev. Denne klakkelyden forsterker seg mye ved skikkelig pådrag og sving til venstre eller høyre. husker ikke helt. Tror lyden er sterkere ved pådrag i første enn andre gir. Kan dette være noe så enkelt som at eksosanlegget slenger litt? Skal nevnes at potta står litt skjevt. altså det er to utblås på den, og de ligger ikke vannrett men heller litt skrått. Så kanskje noe dårlig montering eller lignende på eksos?

 

Har fått sjekket lite, da jeg ikke har fått sjansen til å ha bilen på bukk enda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorfester, eksos eller varmeskjold er nok de tinga jeg ville lagt penga på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, mest sannsynlig eksos da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en annen ting jeg la merke til idag. Har jo bare kjørt bilen i to dager så, men begynner å bli vant til den. Når jeg slipper gassen helt, og begynner å gasse forsiktig merker jeg at den forsiktig akselerer litt, men så gir jeg bittelitt til og så kommer det liksom en hugg i bilen akkurat som når man slipper gassen helt og gir full gass med en gang. sånn hugg lissom. Lurte på dette med motorfester. Kan det hende at når jeg slipper gassen så trekkes motoren opp fra det ene motorfestet etter hvilken vei motoren prøver å snurre pga motorbremsen, og så sitter litt fast og deretter ved et gitt trykk på gasspedalen detter ned på festet igjen? Bare en teori.

 

Eller kan dette være noe annet?

 

Skal sies at z-røret rett under innsuget lekker ut 0.7 bar ladetrykk til friluft ved full gasspådrag, og dette skal fikses i nærmeste fremtid. Dette vil jo gjøre at sensorer og litt forskjellig begynner å tulle da. Noen formeninger om DETTE da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.