Skal strøm til coil variere med turtall?

Anbefalte innlegg

Lurer på om strømmen til coilen skal variere med turtall. På passaten (93mod 16v) ligger den å hopper rundt 12,5-14v på tomgang for å komme opp mot 20v ved turtall.. Varierer litt på kontakten inn å men ikke langt nær så mye. Kan det være den delen som gir strøm til coilen som er gåen? Liten sak med 2 ledninger som sitter ved siden av coilen. Skal sies at bilen stopper og når den har blitt kjørt ei stund å må stå til den er kald for å oppføre seg normalt igjen. Den kan dog gå på tomgang å lenge som helst. er når man gir den turtall den stopper etter ei stund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får 20V så har du vel en litt gåen laderegulator vil jeg tro!

Eller så bruker du ett billig "biltema" instrument når du måler (disse gir litt kårni resultater til tider).

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar at det er motstanden på coilen du tenker på...og ja, den kan være gåen. Det skal stå hidden på den som forteller hvilken motstand den skal ha.

Hvis opplysingene er leselige så kan du jo kontrollmåle den.

 

Forøvrig så er det spenningen du har målt og ikke strømmen... *S*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar at det er motstanden på coilen du tenker på...og ja, den kan være gåen. Det skal stå hidden på den som forteller hvilken motstand den skal ha.

Hvis opplysingene er leselige så kan du jo kontrollmåle den.

 

Forøvrig så er det spenningen du har målt og ikke strømmen... *S*

 

Mulig den saken ved siden av dynamoen er en kondensator, denne vil i såfall ha som misjon å fóre coilen med jevn strømtilførsel. At du får 20V på toppene ut av denne er vel kanskje normalt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig den saken ved siden av dynamoen er en kondensator, denne vil i såfall ha som misjon å fóre coilen med jevn strømtilførsel. At du får 20V på toppene ut av denne er vel kanskje normalt. :)

 

Hvilken sak ved siden av dynamoen?

 

Han har nevnt en dings ved siden av coilen så vidt jeg kan se, og dette er nesten garantert en motstand. Dette ble ofte benyttet "før i tiden" og vil i praksis gi høyere spenning ut til tennpluggene enn det som er tilfellet uten motstand.

Hvordan dette skjer kan jeg imidlertid ikke svare på i farten, men jeg kan sikkert finne det i noen gamle lærebøker hvis jeg leter litt.

 

Når det gjelder den lille firkanten som også ble benyttet mye "før i tiden" så var vel dette en komponent som skulle dempe støy så vidt jeg vet.

Hvorvidt det var en motstand, kondensator eller noe annet husker jeg ikke i farten, men det kan nok stemme at det var en kondensator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry, mente coil og ikke dynamo heh...

Men hvorfor skal coilen ha høyere spenning?

Det er jo som regel en 12V coil og den gir jo høyspent ut.

...så om det skulle stått en motstand der, så hadde vel ikke den hatt noe med coilen og gjøre.

Da skulle den evt stått koplet sammen med kondensatoren for å påvirke den på et hvis...

 

Tror jeg da...som også tror jeg veit litt om elektrisitet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om strømmen til coilen skal variere med turtall. På passaten (93mod 16v) ligger den å hopper rundt 12,5-14v på tomgang for å komme opp mot 20v ved turtall.. Varierer litt på kontakten inn å men ikke langt nær så mye. Kan det være den delen som gir strøm til coilen som er gåen? Liten sak med 2 ledninger som sitter ved siden av coilen. Skal sies at bilen stopper og når den har blitt kjørt ei stund å må stå til den er kald for å oppføre seg normalt igjen. Den kan dog gå på tomgang å lenge som helst. er når man gir den turtall den stopper etter ei stund

 

høres mer ut som om den ikke får bensin nok. for litt rart du skal miste all "tenning/gnist" ved å øke turtall. og hvorfor skulle dette hatt noe med varmen på motoren å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry, mente coil og ikke dynamo heh...

Men hvorfor skal coilen ha høyere spenning?

Det er jo som regel en 12V coil og den gir jo høyspent ut.

...så om det skulle stått en motstand der, så hadde vel ikke den hatt noe med coilen og gjøre.

Da skulle den evt stått koplet sammen med kondensatoren for å påvirke den på et hvis...

 

Tror jeg da...som også tror jeg veit litt om elektrisitet...

 

Jo, motstanden som sitter på coilen har noe med coilen å gjøre, ingen som helst tvil om akkurat det.

 

Jeg har imidlertid kikket litt i lærebøkene mine og frisket opp kunnskapen litt, noe som tydeligvis var nødvendig... :o

Motstanden kobles ut når tenningsnøkkelen vris rundt og kobles inn igjen når nøkkelen slippes. Grunnen til at den kobles ut er at det skal bli bedre gnist i startøyeblikket.

Motstanden reduserer altså spenningen inn til coilen under normal drift og skal forhindre at coilen blir for varm.

 

Med denne kunnskapen i bakhodet ville jeg definitivt sjekket motstanden og coilen. Hvis f.eks. isolasjonen på viklingene er dårlig vil varme kunne føre til kortslutning og dermed ingen gnist.

Høyere turtall gjør jo at pulsene kommer raskere og det kan tenkes at dårlige viklinger også kan påvirkes av dette.

 

Hadde det vært min bil hadde jeg prøvd med en annen coil før jeg gjorde noe annet.

 

Kan i farten ikke huske at jeg har sett noen coiler med kondensator på, men det ville jo ikke vært første gangen jeg husket feil da... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kondensator brukes i hvertafall på biler med stift-tending.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kondensator brukes i hvertafall på biler med stift-tending.

 

Det er korrekt, men den sitter da nede på fordeleren og har til hensikt å redusere gnistdannelsen som oppstår mellom rotoren og fordelerlokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da tenker jeg at jeg rett å slett prøver en annen coil;)

Edit: snakket med skien bil og er impulsgiver jeg mener. Men tror vel heller det er coilen som produserer med strøm framfor impulsgiver så tror jeg bytter denne først. Impulsgiver må spesialbestilles og koster 800kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nå i hvert fall prøvd coilen først.

 

Du trenger ikke kjøpe ny heller...det er jo bare snakk om å få lånt en som er tilsvarende (med eller uten formotstand).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.