Hva er galt (ladeproblem)?

Anbefalte innlegg

Hei dynamoen min begynte for en tid tilbake og bli kødden.

Gikk da til innkjøp av en ny spenningsregulator.

Før jeg byttet reg. flimret alt av lys heftig bra.

 

Fikk så byttet denne i dag og flimringen ble borte, men fant da ut etter en liten kjøretur at batteri symbolet i dashen lyste som tegn på null lading. Og bilen ble tom for strøm under kjøring.

 

 

Noen som har en formening om hva dette er?

 

Gjelder en 2000mod 1.8t a4 med APU motor og valeo dynamo:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, svaret på spørsmålet ditt er forsåvidt enkelt nok i og med at ladelampen lyser...da lader ikke dynamoen... *S*

 

Så er jo da spørsmålet hvorfor den ikke lader, og det er jo noe helt annet. Hvis du kun har byttet regualtor og ikke gjort noe som helst annet så ville jeg aller først forsikret meg om at de kablene du evt. tok av er kommet på plass igjen der de hører hjemme.

Hvis ovennevnte er i orden så ville jeg forsikret meg om at laderagulatoren er av korrekt type og til slutt så ville jeg tatt ut regualtoren for å sjekke om børste fortsatt sitter der de skal.

 

Har sett et par ganger at man har vært uheldig å fått ødelagt børstene ved montering...

 

Hvordan så børstene ut på den regulatoren du tok ut?

Det kan tenkes at feilen ligger på ankeret og ikke regualtoren...da bør børstene på den gamle regulatoren se nogelunde friske og fine ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke at jeg har noe peiling på dette men børstenebørstend så relativt slitte ut. Stakk ut 6 mm ca inni plasthylsa og med en god bananform på tuppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børste skal ha en konkav overflate der de "treffer" ankeret i dynamoen og det kan vel minne litt om en banan ja...så det er ikke sikkert det er så galt...

 

I og med at problemet er kommet etter bytte av regualtor så ville jeg ha sjekket alle kabler først og fremst (at de er kommet tilbake der de hører hjemme og at de har god kontakt).

Deretter ville jeg antagelig plukket ut dynamoen for å kunne titte litt nærmere på ankeret...jeg regner ikke med at du klarer det uten å ta den ut.

 

Hvis ankeret er dårlig så er det ny dynamo som gjelder (man kan dreie ankeret, men det koster for mye å få andre til å gjøre det...hvis du derimot har dreibenk selv så er det ikke noen heksekunst).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var og så litt på faenskapet i dag men hadde dog ikke med noe verktøy.

Men skal den tappen jorda er festet i kunne strammes fast i dynamoen?

Eller er det bare en tapp med gjenger ytterst?

For hele tappen er nemlig en anelse løs

 

29102009330.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan være problemet ditt, men det er ikke sikkert...

 

Hvis du har en enkelisolert dynamo så er det ikke noen krise, men det bør fikses. Hvis det derimot er en dobbelisolert dynamo, og det tror jeg det er, så er det høyst sannsynlig årsaken til ladeproblemet.

 

Denne bolten er som regel festet med en mutter i chassiet. Deretter er kabelen satt innpå med en ny mutter på utsiden av denne igjen. Sjekk om det er en mutter på baksiden av kabelen som kan strammes...selv om det ikke ser slik ut.

Hvis det ikke er en mutter "bak" kabelen så skal bolten sitte i et spor i chassiet som gjør at den ikke roterer når du strammer den ytterste mutteren...sporet kan være gåent, men det ser du når du skrur til mutteren som fester kabelen.

 

Litt tungvint skrevet, men jeg håper det hjelper litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig mye peiling på dette, men du mente den som er ringet rundt her?

29102009330-1.jpg

 

 

Og hva gjør jeg vis gjengene på den har ryki? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den jeg tenker på ja. Hvis gjengene er defekte så må du nok bytte bolten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ikke verre nei så for meg et verre scenario enn det hehe

Men tusen takk for hjelpen Lars inge! skal se om dette ikke løser seg nå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ikke verre nei så for meg et verre scenario enn det hehe

Men tusen takk for hjelpen Lars inge! skal se om dette ikke løser seg nå:)

 

Bare hyggelig...får håpe det hjelper litt da...hvis ikke får du bare ta kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, gjengene til bolten har sannsynligvis ryki, får strammet den inntil men den strammer ikke på samme plass hver gang.

 

Klarte i alt rotet og knekke en børste og, så satt i den gamle igjen.

 

Ved fyring var nå både ladeproblemet og flimringen borte.

 

Men er det noe vits og kjøpe nye regulator? børstene på den gamle er 6mm lange kansje.

Og vil det holde at jeg drar til den bolten for hånd til det strammer? Den satt som faen siste gangen men ble litt skeptisk når den stramma på 2 forskjellige steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel...hvis det virker nå så ville jeg ikke rørt det igjen...før det evt. slutter å virke igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel...hvis det virker nå så ville jeg ikke rørt det igjen...før det evt. slutter å virke igjen...

 

Så sant så sant:)

 

Da satser jeg på at det holder seg:) Takk nok en gang:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.