#1 Skrevet Oktober 27, 2009 (endret) Som tittelen seier... Har hatt bilen til oppussing, så det meste har vore demontert. bremsesystemet har vore tomt og eg har skifta de meste av bremserør og slangar. Har no (etter å ha bytta bremselastventil) endelig fått væska bak til calipperane og fått ut lufta til eg ser det kjem kunn væske. Men likevel, når eg kjøre så virker ikkje bremsene bak. har kommet så langt at handbrekket virker. men vanlig bremsing gir ingen utslag. begynne å sleppe opp for idèa... Noken tips? Kan nevne at eg har lufa med tenninga på, med motoren i gang, med lastevetil i forskjellige stillingar, alt for å prøve å få de perfekt. Har brukt ein slik slange fra dekket slik at eg trykksetter bremsevæsketanken. HJELP! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 27, 2009 Bremsecalippere er montert riktig venstre og høyre side slik at luftenippel er øverst calipper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 27, 2009 yesda.. De går ikkje ann å bytte om, får då får enn ikkje handbrekk kabelen inn skikkelig... men er det veldig viktig at luftenippel er øverst, for den slangen som kjem inn til calipper er så lang at den står i bøy oppover og er derfor høgare en luftenippelen. kan dette vere problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 27, 2009 beveger stemplene seg da? er jo bare og ta de av og bremse så ser man om de beveger seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 27, 2009 slik var det på min å.. da var det master pumpa som hadde røket. kunn lufte godt på bremsene bak, slik at de virket som de var i orden,men bare etter en dag, så funket de ikke igjen...kun foran... men det merket jeg også på pedalen da... var helt slapp til den kom halv veis inn, så ble den sten hard... men bremsene foran funkent fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2009 hmmm. korleis kan den plutselig ryke då.. Alt virka før eg demonterte bilen for oppussing. "bremsesentralen" har vore lagra i ein kasse i varmt rom heile tide, og virker ikkje no etter eg har montert altså.. Men bremsepedalen min er heilt normal då.. men de kan vel skyldast at eg har full effekt på frambremsene.. Har sett møller på saken, så skal få noken tipse frå dei i morgen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2009 Vært borti tilsvarende på Audi, der måtte jeg til med trykkluft. Laget meg ett lokk til bremsevæsketanken med trykkluftnippel på. Jeg hadde også fin pedal, og ren fin væske ut av calipterene, men fortsatt ingen brems. Etter lufting med trykkluft var den helt fin. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 27, 2009 er me dtrykkluft eg har lufta.. trudde eg skreiv de i første posten! brukte lufta som var i dekket, ca 1.5-2bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 27, 2009 kanskje prøve å lufte motsatt vei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 27, 2009 pumpene kan ryke dersom dem ligger åpnene uten væske. vet ikke hvor mye du har demontert.. men har pumpen vært tatt helt ut, og tømt for væske vil jeg tro pumpen (eller en pakning) har enten svellet eller løsnet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 27, 2009 pumpene kan ryke dersom dem ligger åpnene uten væske. vet ikke hvor mye du har demontert.. men har pumpen vært tatt helt ut, og tømt for væske vil jeg tro pumpen (eller en pakning) har enten svellet eller løsnet Hvis det feil på hovedsylinderen, eller pumpen som noen kaller den, så ville han høyst sannsynlig ikke hatt bremser foran heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 27, 2009 nei, var rat at eg skulle ha bremse framme og ikkje bak. men eg hadde av heile "bremseagreatet" framme.. altså.. eg demonterte ikkje alle komponentane, men tok den av som ein stor komplett unit. Røra var kobla av og den har i loøpet av året den låg i kasse tømt seg sjølv for væske, for de var heilt tomt da eg monterte alt igjen!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 27, 2009 tenkte eg sulle prøve å koble med utanfor lasteventilen berre for å garatere at det ikkje er den,(sjølv om eg har byttet den) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 27, 2009 Nå vet ikke jeg hvordan du har prøvd å lufte, men jeg kan komme med et lite tips som har hjulpet meg et par ganger i hvert i lignende situasjoner. Koble til trykkluften igjen å begynn fra starten av i denne rekkefølgen: 1: Høyre bakhjul 2. Venstre bakhjul 3. Høyre forhjul 4: Venstre forhjul Når du åpner den enkelte lufteskruen så åpner du bare litt...akkurat så mye at det siver ut littegrann væske. Åpner du får mye så kan du luften bli stående igjen. Har du luftet ved fordelingsventilen? Hvis ikke setter du trykk på systemet og løsner på nipplene inn til ventilen først og deretter på ventilene ut og i samme rekkefølge som over. ...og tro det eller ei, men rekkefølgen har faktisk betydning for resultatet ved lufting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 27, 2009 om han har feil på den delen i pumpen som går til bakbremsene vil fortsat pedalen trykke på den delen til frambremsene.. er to stempler i en bremsepumpe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 27, 2009 skal feilsøke litt meir i morgen! men har nok fått tak i ein ny bremsesentral så får sjå når den kjem... Men har kommet eit steg vidare, for før virka ikkje handbrekken heller, men no virka no i de misnte den.. HMM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 27, 2009 ja er to stempler eller to krets ja... var defor jeg hadde fortsatt brems foran, når den ene av de steplene hadde gått i stykker, eller utslitt....byttet hele hoved syl, og en runde med lufting så var det helt fint igjen på min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 27, 2009 (endret) Men dersom bremserørene er koblet etter fabrikkspec på HBS skal man fremdeles ha brems på ett forhjul og ett bakhjul diagonalt. Det har kommet mye gode tips på forrige side. Jeg vil råde deg til å spenne opp armen på lasteventilen, slik at denne står åpen hele tida. Hvis ikke kan det samle seg luft i denne og du kan lufte så lenge du orker uten bedring. I tillegg kan det være lurt å skru av kaliperne bak og holde de i hånda mens du lufter, slik at nippelen står på høyeste punkt (og lufter i den rekkefølgen Lars-Inge lister opp på forrige side). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg måtte opp i 5-6 bar i lufttrykk på audien. Vet flere som har gjort på denne måten med hell. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 28, 2009 om han har feil på den delen i pumpen som går til bakbremsene vil fortsat pedalen trykke på den delen til frambremsene.. er to stempler i en bremsepumpe Det er korrekt at det er 2 stempler i hovedsylinderen, men det er ikke korrekt at det ene er til forhjulene og den andre til bakhjulene. Det ene stemplet gir kraft til minimum 1 forhjul og 1 bakhjul (på hver sin side). Det er litt ulike måter å gjøre dette på, men hvis man mister en krets så vil man i værste fall miste et forhjul og et bakhjul (på hver sin side). I beste fall så er bremsekretsene koblet slik at man kun mister det en bakhjulet ved ufall av en krets. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg måtte opp i 5-6 bar i lufttrykk på audien. Vet flere som har gjort på denne måten med hell. Jan Brede Egne erfaringer med trykklufting: - Slangen til clutchpumpen hoppet av og 2kg trykk sørget at tanken tømte seg i ekspresshastighet utover hele motorrommet - Bremsevæskebeholderen revna på langs og fikk samme utfall som over Dette med 2kg trykk. Så vær forsiktig med trykkluften 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg har sikkert lufta 10stk vw/audi på denne måten, ikke alle for at det var nødvendig, men fordi det er raskt og enkelt. aldri ødelagt noe. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 28, 2009 Har du prøvd å "moe" opp calipperene, samt styrepinnene. Styrepinnene skal feites godt opp, om ikke pakningen er tett og de er tørre, setter de seg godt fast med skit og salt og calipperen vil da ikke fungere. Dette gjelder også stempelet i calipperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 28, 2009 Alt er nytt og glir godt. men dette er eit "tewes" bremsesytem.. atlså det er ikkje diagnoalt prinsippet som gjelder. Er berre it rør som går til bakbrensene og dei blir splitta i eit t-stykke rett før lasteventilen. sitte ein trykkventil på denne linja(heilt framme ved bremseagregatet) den skal åpne på 8bar står det i papirene mine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 28, 2009 No har eg kobla frå rørert inn til lasteventilen og då eg setter trykk på bremsevæsketanken kjem det ein del væske der. Når eg trykker på pedalen inni bilen kjem det ikkje ein dråpe. Altså problemet må vere framme i bremsesentralen ein plass. litt rart at væska kjem når eg trykksette tanken, men de må gå i eit ann løp en då eg trykker på pedalen:s: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...