#1 Skrevet Oktober 28, 2009 Hei Lurer på om noen her kan gi en kort forklaring på hvordan man utfører oljeskift/etterfylling på en klimakompressor. Årsaken er at noe olje blåste ut ved en lekasje jeg hadde. Hvor kjøper jeg olje? Bilen er en S4 -92 (R12) Mvh Leif 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 28, 2009 olje eller gass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 28, 2009 Olje, gass regner jeg å få noen andre til å ta. Har motoren ute nå så tenkte at det var lurt å gjøre før jeg setter den inn. Jeg fikk en lekasje i en av o-ringene på kompressoren og da blåste det ut noe grønt sammen med gassen, noe jeg regner med er litt av olja. Blei en liten dam av det. Mvh Leif 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 28, 2009 vanligvis så fyller dei olje når dei fyller gass, den grønne fargen er sporstoff, men vist oljen/ gassen er blåstut ville eg ha tatt ein flussj av systemet ditt, da du ikkje veit kor masse olje som er vekk, og forlite olje kan føre til att kompressoren havarere, flusjing av annlegget tar ca 3 til 3,5 timer + gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2009 300+/-20cm3 på R12 og 250+/-20 på R134 etter hva jeg fant ut her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2009 grammene forsvinner fort når det lekker gass, vakumering tar ca 30-40min også er det bare å slippe på med ny gass 5 min. Forresten så har man vel ikke så mye annet enn gass i klimasystemet. Mulig det er olje i lukket system for smøring av selve kompressoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2009 R12 gassen er ikke lov å bruke lengre. R134A som brukes nå... (vet ikke hva som er forskjell på R134 og R134A) Svein: etter tapping av anlegg skal man se hvor mye olje som er kommet ut, og etterfylle deretter. man bør alltid fylle litt olje ved fylling av gass. lønner seg og å fylle sporstoff når man først har gassen ute... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2009 (endret) R12 gassen er ikke lov å bruke lengre. R134A som brukes nå... (vet ikke hva som er forskjell på R134 og R134A) Svein: etter tapping av anlegg skal man se hvor mye olje som er kommet ut, og etterfylle deretter. man bør alltid fylle litt olje ved fylling av gass. lønner seg og å fylle sporstoff når man først har gassen ute... Okay Réne, hvis du har satt opp over 100 varmepumper og er godkjent som varmepumpemontør så kan du ta kontakt med meg og forklare hvordan man fyller på gass. Den gassen (R134A)jeg har fyllt på annlegg med lekkasje inneholder stoffer som er smørende! Fortell meg gjerne i samme slengen hvordan du ser hvor mye olje som kommer ut! R 134A er en gass og ikke en olje!! Flushing av system gjør man for å bli kvitt vann og smuss i rørene. Ved lekkasje kan det ligge olje rundt lekkasjepunktet, lekker det mye har røret fått is på seg/hvit rim. oljen er gjennomsiktig, men noen tilsetter sporstoff i forskjellige farger gul/grønn/Rosa.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2009 har da ikke skrevet at R134 er en olje heller.. når vi tapper Ac anleggene på bilene på jobben fyller ett beger seg opp med olje.. sånn ser jeg hvor mye olje jeg tapper på en bil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 28, 2009 (endret) har da ikke skrevet at R134 er en olje heller.. når vi tapper Ac anleggene på bilene på jobben fyller ett beger seg opp med olje.. sånn ser jeg hvor mye olje jeg tapper på en bil... Tapper du gassen ut i friluft da eller siden du får oljen i et beger? vet det er olje på selve komressoren, men er vel ikke her du bytter gass. på min bil ble det byttet på egne rør for dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 28, 2009 Olje på Climakompressoren fyller du rett i kompressoren, før du setter på climarørene. Ta kontakt med merkeforhandler og finn ut hvor mye olje som skal på, evt. så kan du fylle den full, og helle ut halvparten igjen;) Lønner seg også og vakumere litt lenger enn 40min når du har tømt anlegget helt for gass.. Pass på at riktig mengde gass blir fylt på for din bil, hvis ikke får du fort overtrykk og havarerer skovlene på løpehjulet= Havarert climakompressor.. Sikker dyr ny;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 28, 2009 Svein: nope.. har sånnt ac apparat vi kobler til..ikke no mere hokus pokus enn det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 28, 2009 (endret) Hei Lurer på om noen her kan gi en kort forklaring på hvordan man utfører oljeskift/etterfylling på en klimakompressor. Årsaken er at noe olje blåste ut ved en lekasje jeg hadde. Hvor kjøper jeg olje? Bilen er en S4 -92 (R12) Mvh Leif Tror den skal ha rundt 1200g med gass. så da må du nok på ett verksted å få ny gass. De har en gassvekt og får kontrollert hvor mye gass som tappes og fylles på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 29, 2009 Kontakt et firma som fyller kjøledisker... da får du det som regel en del billigere... av erfaring så har jeg alltid gjort det. Betalt halvparten, og fått gjort en mye bedre jobb mtp feilsøking av lekkasje og fylling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...