Xenonlys lager tull med speedometer og turteller på S6

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Har en kompis med en S6 96 modell som plages etter å ha montert Xenon i nær/lang og tåkelys. Problemet er at når han tenner langlysene så faller turteller og speedometer ned på null i et lite tidels sekund for så å sprette opp på det turtallet/farta han hadde igjen. Dette skjer bare akkurat når pærene skal tennes og ikke hver gang, men ofte. Det skjer også på nærlysene og tåkelysene, men da faller kun turteller ned.

Vi har prøvd: å ha ekstra jording på kablene inni lykten, hindret alle ballastene fra å ligge mot karosseriet, kun en lykt tilkoblet og 1 stk. sett tilkoblet. Ingenting ser ut til å hjelpe : bh :

Noen som har vært borti dette før? Eller har noen teorier om hvorfor turteller og speedometer skal ha noen sammenheng med lysene:confused: Kan det ha noe med at ballastene trekker så mye strøm under oppstart?

 

 

Settene er: 2stk 35w slim (h1 og h3)

1stk 55w (h1)

 

kjøpt hos Bilkabel.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke si noe 100% sikkert nå. Men det er ganske så normalt at det skjer i tennøyeblikket.

Jeg hadde en pære med dårlig kontakt... DA skulle du sett på discolys da. Det flimret som bare det foran bilen, og Instrumentpanelet gikk bananas.

 

Regner med at det har med utladningen å gjøre. Ballasten banker til med mange tusen volt i tennøyeblikket. Og når pæra lyser stabilt, synker spenningen ut fra ballast til ca 75volt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan og være forstyrrelser i fra ballasten som gjør dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en telefon til Dybvik Trading å hør om han har erfaringer om dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan og være forstyrrelser i fra ballasten som gjør dette. :)

 

Er mulig det, men ballastene er digitale med canbus. Så disse skal jo ikke lage noe forstyrrelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjør det også på min S6, men bare 1 sekund så jeg greier og vente i 1 sekund før jeg får se hvor fort jeg kjører, og som regel når jeg skrur på lysene står jeg stille så trenger ikke se på speedometeret.

 

Så spiller vel ingen rolle ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig det, men ballastene er digitale med canbus. Så disse skal jo ikke lage noe forstyrrelser.

 

Litt forstyrrelser gir alle ballaster ser det ut til,også digitale.Men de gir mye mindre forstyrrelser enn de vanlige. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men kan dette skade instrumentene over tid? er jo mye finelektronikk bak instrumentene. Kan vel ikke være bra at nålene ligger å hopper opp og ned?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjør det også på min S6, men bare 1 sekund så jeg greier og vente i 1 sekund før jeg får se hvor fort jeg kjører, og som regel når jeg skrur på lysene står jeg stille så trenger ikke se på speedometeret.

 

Så spiller vel ingen rolle ?

 

Hva slags lys har du montert xenon i?

Er det kun speedometer som faller ut hos deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

montern, i nær og fjern.. kun speedometer jeg har lagt merke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å pakk inn ballasten i alu-folie.......se om det kan hjelpe. Jobba på et lastebilverksted før å der var det en spesiell modell av MAN lastebiler som hjerna ble slått ut av håndholdt mobiler. Der ble utført en aksjon hvor hjerna ble pakka inn i alu-folie så var problemet løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren av denne S6n har en "ASR" bryter i knappepanelet. Når han trykker på denne kobler speedometeret helt av..

Noe mystisk. Noen som har vært borti noe slikt? Hadde ikke ASR knapp på min S6.. Men knappen ser orginal ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har faktisk samme problemet på min! Turtelleren går med til "0" og opp igjen et sekund etter.. Har ikke irritert meg nok enda til å gjøre noe med det. Trodde igrunn det var p.g.a. stort strømforbruk i det lysene tennes jeg.. men ikke godt å si..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren av denne S6n har en "ASR" bryter i knappepanelet. Når han trykker på denne kobler speedometeret helt av..

Noe mystisk. Noen som har vært borti noe slikt? Hadde ikke ASR knapp på min S6.. Men knappen ser orginal ut.

 

Motorlampe tennes også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelp!

Har en kompis med en S6 96 modell som plages etter å ha montert Xenon i nær/lang og tåkelys. Problemet er at når han tenner langlysene så faller turteller og speedometer ned på null i et lite tidels sekund for så å sprette opp på det turtallet/farta han hadde igjen. Dette skjer bare akkurat når pærene skal tennes og ikke hver gang, men ofte. Det skjer også på nærlysene og tåkelysene, men da faller kun turteller ned.

Vi har prøvd: å ha ekstra jording på kablene inni lykten, hindret alle ballastene fra å ligge mot karosseriet, kun en lykt tilkoblet og 1 stk. sett tilkoblet. Ingenting ser ut til å hjelpe : bh :

Noen som har vært borti dette før? Eller har noen teorier om hvorfor turteller og speedometer skal ha noen sammenheng med lysene:confused: Kan det ha noe med at ballastene trekker så mye strøm under oppstart?

 

 

Settene er: 2stk 35w slim (h1 og h3)

1stk 55w (h1)

 

kjøpt hos Bilkabel.com

 

Har akkurat montert 70W : rock : i mine langlys.

instrumentene mine gjør akkurat det samme. Jeg har en liten formening at det kan være at hovedstrømmen til lys på Audi 80,90,coupe,100 og A6/S4/S6 går innom bryteren på RATTET da disse ikke har reléer til lys.

Så jeg skal nå montere ett reléesett på mine langlys, så slipper jeg at bryteren på rattet brenner opp som den gjorde på min coupe da jeg monterte 100W i langlys.

Tror også "spenningsduppen" forsvinner i instrumenetene når jeg har strøm til lysa direkte fra batteriet!

TROR feilen ligger her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du glemte og nevne audi 200 :P men ja det du sier tror jeg stemmer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat montert 70W : rock : i mine langlys.

instrumentene mine gjør akkurat det samme. Jeg har en liten formening at det kan være at hovedstrømmen til lys på Audi 80,90,coupe,100 og A6/S4/S6 går innom bryteren på RATTET da disse ikke har reléer til lys.

Så jeg skal nå montere ett reléesett på mine langlys, så slipper jeg at bryteren på rattet brenner opp som den gjorde på min coupe da jeg monterte 100W i langlys.

Tror også "spenningsduppen" forsvinner i instrumenetene når jeg har strøm til lysa direkte fra batteriet!

TROR feilen ligger her!

 

Ja men da må man jo legge opp relé til alle lysene? For her er det ikke bare langlysene som får instrumentene til å "hoppe".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men da må man jo legge opp relé til alle lysene? For her er det ikke bare langlysene som får instrumentene til å "hoppe".

 

2 stk, et til langlys og et til nærlys, men tipper man får problemer med automatikken som vil varsle at pæra er gåen da rele'et ikke trekker så mye strøm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 stk, et til langlys og et til nærlys, men tipper man får problemer med automatikken som vil varsle at pæra er gåen da rele'et ikke trekker så mye strøm

 

Men dette med instrumentene skjer jo når vi slår på tåkelysene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det testet med relé på lang og nærlys, 1stk per xenon kit. Men ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det testet med relé på lang og nærlys, 1stk per xenon kit. Men ingen forskjell.

 

Fra +polen til rele til balllast?

hmm.... da får VI kose oss med kengurunåler!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eieren av denne S6n har en "ASR" bryter i knappepanelet. Når han trykker på denne kobler speedometeret helt av..

Noe mystisk. Noen som har vært borti noe slikt? Hadde ikke ASR knapp på min S6.. Men knappen ser orginal ut.

 

vanlig at noen luringer monterer orginal knapp med funksjon og skru av speedometer, slepper jo og betale mye forsikring + bilen får lavere km stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen, da jeg VIL ha xenonlys på bilen : bråk : Er jeg som er eier av bilen i tråden. Dette med ASR er ikke noe problem lengre da jeg har fjernet det, men det ble ikke noe forskjell av den grunn.

 

Nå sist jeg prøvde meg på å få xenon lys (kun i langslys), pakka jeg ballasten godt inn i et stykke skum/madrass for å være sikker på å ikke komme i kontakt med karosseri. Kobla bare en lykt til. Startet motoren og slo på langlysa, da fyker speedometernåla opp på 120 så faller den ned til 0. Dette var uten rele og jordinga var utenfor lykta.

 

Det eneste jeg ikke har prøvd er å jorde direkte på batteriet, men det skal vel ikke ha noe å si eller?

 

Noen som har flere tips på hva som kan prøves? Og er det flere av dere med S4/S6 C4 som plages med dette? Like før jeg monterer nytt ledningsnett i hele bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.