#1 Skrevet Oktober 30, 2009 Har kikket litt på en 93mod golf3 1,3 for en bekjennt. Den har et litt merklig problem. Av og til så stopper den, og nekter å starte. Det kan være ute på veien, eller på tomgang, og det kan gå ukesvis mellom hver gang det skjer: Dette har jeg funnet ut så langt: Når den stopper så kan du kinne den på starteren uten at den starter. Den kan dras i gang med slepetau Den kan fungere fint i flere uker etter en slik stopp. Batteriet er fullladet og laderen gir det den skal. Sist gang dette skjedde hadde vi ikke nok vei(parkeringsplass) til å dra den i gang med slepetau,MEN etter å ha bli dratt et stykke mens den står i gir så startet den selv når man dro den på starteren. Har tenkt på ulike årsaker Batteri er det ikke. det er fullladet starter fungerer (selv når bilen ikke starter) cps (crank position sensor), pleier vel å fungere igjen når bilen blir kald, har jeg hørt. bilen kan står flere timer uten at det hjelper. Så tror ikke det er den. Fordelerlokk/rotor osv. Da skulle den vel ikke kunne dras i gang. Plugger, plugglendinger,coil(er), tror ikke det er noe av dette, for da skulle vel problemet være vedvarende og ikke oppstå med ujevne mellomrom. Tror ikke det er noe mekansisk relatert ,men heller sensor / ECU releatert?, siden motoren startet med å vri nøkkelen etter at vi hadde prøvd å slepe den i gang. Bilen det gjelder er en golf 3 1.6 eller 1,8 tror jeg. Vet ikke eksakt årsmodell. Har denne bilen uttak for OBD2 eller er den for gammel. Har tilgang til vagcom og obd2 scanner, men vet ikke om jeg har tilgang til rett plugg/overgang. Alle tips mottas med takk og bringes videre til eier av bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2009 Plugger, plugglendinger,coil(er), tror ikke det er noe av dette, for da skulle vel problemet være vedvarende og ikke oppstå med ujevne mellomrom. Neida. Hadde veldig lignende problem på min Golf 2. Der var det dårlig kontakt på coilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 30, 2009 Kjente problemer som kan "komme og gå" er ; Dårlig kontakt i tenningsluttstykket(el.del bak tennisngslåsen),Dårlig hallgiver i fordeler,Dårlig Coil , dårlig bensinpumperele(gir også spenning til dyser), og på noen motortyper dårlige loddepunkter i spenningsrelet til styrenheten. Tror ikke du skal henge deg opp i det med at den kan taues igang.Tror mest det er tilfeldig at den starter da. Selv har jeg mest tro på at det i dette tilfellet er en hallgiver som er problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 30, 2009 Var borti en VR6 på jobb som oppførte seg sånn. Der var det tenningsbakstykket som innimellom kuttet tenningsstrøm til coilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 30, 2009 Golf 3 kom vel ikke i 1,3L ? Er vel 1,4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2009 Okey,, skal visst være en 1,3l dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...