Nybegynner-Polering av svart A4 med Meguire

Anbefalte innlegg

Har en svart A4. Tenkte jeg skulle polere før vinteren. Har Meguire poleringsmaskin (enkelpute) som roterer så ikke "maskinmerkene" skal syntes på svart bil. Pluss Meguire 80 poleringsmiddel. Har 95 og wax fra Meguire også. Noen som kan sette opp en "bruksanvisning" på hvordan jeg skal gå fram. Bilen var nynakkert i 07 så strøken i lakken forutenom vaskeriper. Disse jeg GJERNE vil ha bort.

 

Når jeg har prøvd meg fram nå. Legger jeg litt polish på puta og roterer dette inn i hastighet 2, speeder så opp til 4 mot slutt av et område. Deretter bruker jeg en gul autoglym fille til å tørke av den resterende polishen med en gang etter at jeg er ferdig med maskin.

 

Er jeg helt på jordet? Blir jo glatt men ikke ei eneste ripe som forsvinner:(

 

På forhånd takk for hjelp:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Har brukt gul pute og 80 jeg. Men skal jeg legge på polere med maskin og tørke av den overflødige polishen med en gang?

 

Er vaskeriper over hele bilen men disse forsvinner ikke:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter at du har avfettet vasket (og aller helst leiret) bilen din -se deg ut et område som er 45X45 cm. Bruk gjerne tape for å "ramme inn" dette området.

Legg et kryss med #80 over poleringsputa, altså fra ytterkant til ytterkant. (ganske mye produkt.) Spre produktet på området med poleringsputa før du har startet maskinen.

Start så opp maskinen på 1, kjør over området to ganger, slik at produktet ligger spredt og smurt utover området-

kjør maskinen opp på 4-5, og jobb kontinuerlig over hele området til produktet begynner å se ut som babyolje (blankt).

Tørk av med en gang, se om du har fått resultater.

På såpass hard lakk som VAG har, må nok noen runder med det jeg skreiv over påregnes. Du burde forøvrig se at vaskeripene blir svakere etter første runde.

 

regner med vi får bilder i neste post? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Det er mange som sier at du MÅ claye, bruke vaskehanske, wafflewave tørkehåndkle osv... dette er ikke nødvendig for en nybegynner :)

 

Siden du er nybegynner så vær klar over en ting, om du gjør plastikken for varm så vil lakken dra seg... det er ikke kult :)

 

Men forsvinner ingen av vaskeripene? etter å ha gjort hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Det er mange som sier at du MÅ claye

 

Det er en grunn til det... Såpass enkelt som det er å bruke clay, er det en grei investering for å slippe å dra med seg usynlig møkk under paden, og risikere å lage flere swirls enn man startet med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en grunn til det... Såpass enkelt som det er å bruke clay, er det en grei investering for å slippe å dra med seg usynlig møkk under paden, og risikere å lage flere swirls enn man startet med.

 

Ja, jeg vet det. Men faktisk samtlige biler jeg har polert har jeg polert uten å claye, og jeg har aldri hatt noe stort problem med dette overhodet ;)

 

Er bilen dårlig vaksa fra før av... så tar jeg heller noen ekstra runder med vask (du kjenner dritt sitter i lakken, spesielt helt nederst bak forhjula... som gir en grei antydning) Kan nok hende jeg starter med å claye i fremtiden jeg også, men hittil har jeg ikke funnet at investeringa er verdt det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. Men faktisk samtlige biler jeg har polert har jeg polert uten å claye, og jeg har aldri hatt noe stort problem med dette overhodet ;)

 

Er bilen dårlig vaksa fra før av... så tar jeg heller noen ekstra runder med vask (du kjenner dritt sitter i lakken, spesielt helt nederst bak forhjula... som gir en grei antydning) Kan nok hende jeg starter med å claye i fremtiden jeg også, men hittil har jeg ikke funnet at investeringa er verdt det :)

 

Da burde du invistere i clay:)

Jeg sa akkurat det samme for en stund siden, men skulle ta en større jobb på en benz til en kamerat av meg som var bare skjeggete og full i asfaltflekker! Ble anbefalt clay da, brukte det den gang og flere ganger siden og sverger til dette!

Selvsagt tar man runden med avfetting og vask først, men du oppdager fort gleden av clay når den tar det som avfetting og HT ikke tar.

Sitter du på gjerdet og lurer er det bare og kjøpe, vel anvendte penger!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da burde du invistere i clay:)

Jeg sa akkurat det samme for en stund siden, men skulle ta en større jobb på en benz til en kamerat av meg som var bare skjeggete og full i asfaltflekker! Ble anbefalt clay da, brukte det den gang og flere ganger siden og sverger til dette!

Selvsagt tar man runden med avfetting og vask først, men du oppdager fort gleden av clay når den tar det som avfetting og HT ikke tar.

Sitter du på gjerdet og lurer er det bare og kjøpe, vel anvendte penger!:)

 

Hmm, takk for tips! Men da må jeg jo spørre, hva gjør clay så sykt bra at jeg skal gidde å gnikke hele bilen med en liten clay-bar på 8x4 cm rundt hele bilen? tar jo evigheter, og jeg er sikker på at hvis bilen har relativt mye vaskeriper så har det lite å si.. Eneste tilfellet jeg kan se er om bilen er ganske strøken fra før av, men jeg får ta det til meg og prøve det en gang i fremtiden så får vi se da om jeg synes det er verdt det :)

Men når ville du sagt du har mest igjen for å bruke det?

 

Uansett... til poenget.. dette er ikke et must for en nybegynner ville jeg sagt hvert fall.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er utrolig mye dritt som sitter igjen etter vask/avfetting vist bilen ikke er vasket alt for ofte,prøv clay og du vil bli overrasket over hvor mye dritt som forsatt sitter i lakken vist det er slurvet med vask.

Kan jo ikke være bra og polere oppå dette...

Om det et must for en nybegynner eller ikke skal jeg ikke uttale meg om,men jeg som er nybegynner ser helt klart nytteverdien av clay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, takk for tips! Men da må jeg jo spørre, hva gjør clay så sykt bra at jeg skal gidde å gnikke hele bilen med en liten clay-bar på 8x4 cm rundt hele bilen? tar jo evigheter, og jeg er sikker på at hvis bilen har relativt mye vaskeriper så har det lite å si.. Eneste tilfellet jeg kan se er om bilen er ganske strøken fra før av, men jeg får ta det til meg og prøve det en gang i fremtiden så får vi se da om jeg synes det er verdt det :)

Men når ville du sagt du har mest igjen for å bruke det?

 

Uansett... til poenget.. dette er ikke et must for en nybegynner ville jeg sagt hvert fall.... :)

 

Man trenger ikke å ta hele bilen, jeg bruker Clay på alle biler jeg skal polere. Å bruker ca 5 min på å claye bilen.

 

Men få lånt deg en eller dra til noen som har det så får du sett hva det er!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leire er ikke et "must" men ikke langt fra. Bortsett fra faren med å dra rundt dritt med maskinen, blir jo lakken mer medgjørlig, og voksen sitter bedre. Alt i ett får man ofte et bedre resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner dere sverger til det :) Men jeg spør igjen, i hvilket tilfelle er det best å bruke clay? Og hvor? (siden dere sier at man ikke trenger å ta hele bilen) Greit å vite slik at jeg får mest mulig "bevis" på at det fungerer når jeg evt. tar feks å kjører et halvt panser med clay og andre delen uten.

 

Men som sagt blir spennende å se, men jeg har aldri følt noe behov for å bruke clay da jeg aldri har hatt noe stort problem med dette som sagt. Kanskje kommer til å oppdage no eller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv på nederste panelene på dørene b.l.a der ligger det somregel mye dritt som f.eks. piggdekkstøv.. Jeg clayer alltid hele bilen for være sikker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du vasker bilen så ren som du bruker, kjenner på overflata med en brødpose på hånda så kjenner du at det er mye igjen.

Enig, leire er ikke "et must" for en som bare vil ha polert bilen sin. Men om man er ute etter et bra resultat som varer, har det sine fordeler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å bruke clay før polering har jeg ihvertfall funnet ut at jeg aldri mer skal polere en bil uten å bruke det først. Utrolig mye skitt som går av med clay som ikke løsner med avfetting og lignende.. Og jeg er alt for gnien til å kjøpe alt for mye "stæsj" og har så gammel bil at det er umulig å få lakken strøken uansett, da det er for mye småsår som ikke lar seg polere vekk.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om man er ute etter et bra resultat som varer, har det sine fordeler...
Du mener vel at om du clayer hver gang så vil resultatet vare lenger og ikke at resultatet varer lenger om du clayer når du polerer opp bilen den ene gangen? Må bare spørre siden den der er åpen for misforståelse :D

 

Etter at jeg begynte å bruke clay før polering har jeg ihvertfall funnet ut at jeg aldri mer skal polere en bil uten å bruke det først. Utrolig mye skitt som går av med clay som ikke løsner med avfetting og lignende.. Og jeg er alt for gnien til å kjøpe alt for mye "stæsj" og har så gammel bil at det er umulig å få lakken strøken uansett, da det er for mye småsår som ikke lar seg polere vekk.. ;)

 

Nå er det ikke all den driten clayen tar opp som vil ripe bilen uansett da, men ser poenget :)

Haha, ja, da er vi jaggu to :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener vel at om du clayer hver gang så vil resultatet vare lenger og ikke at resultatet varer lenger om du clayer når du polerer opp bilen den ene gangen? Må bare spørre siden den der er åpen for misforståelse :D

 

Kanskje litt kjapt skrevet..

Min erfaring er at forberedelse (avfetting, vask, leire o.l) er det viktigeste med hele jobben.

Bruker noen ganger 3-5 timer før jeg begynner å maskere, for å sørge for at alt er så rent som mulig.

Jo renere lakk du har, desto lenger fungerer voksen som den skal.

 

Har du allerede leiret og vokset bilen nøye før vinteren, er det skjelden særlig behov for leire på våren. Kanskje litt på problemområdene nevnt over, under listene bak for og bakhjul samt bakluke/lokk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer bra det Jørgen sier her.. Forberedelsene har alt å si, og personlig mener jeg at det er ett must å claye før polering, for å bli kvitt alt av piggdekkstøv osv fra lakken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve lakk rens før polering? har drevet med bilpleie siden 1999 så vaske riper får du ikke vekk før du har kjørt en lakk rens. Jeg kan anbefale 3M sin lakk rens med sort kork. kan garantere deg at du blir fornøyd med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er mye diskusjon om clay her så jeg legger inn et spørsmål.. :

Hvilken type Clay bruker/foretrekker folket ?

 

Synes selv at det er litt skummelt med clay pga er redd for å lage mye ekstra riper : eek :

Men ser jo helt klart fordelen med tanke på å bli kvitt "knupper" i lakken før polering..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ojoj - nå er du inne på et ømtålig tema for mange bilpleie entusiaster, her vil du få mange svar tipper jeg......

 

 

Teknikken er egentlig det viktigste og at du bruker rikelig med lubrication før du drar leireklumpen over. Ta en tom sprayflaske du finner på kjøkkenet, vask og trøk den godt og fyll opp med bittelitt bilshampo og resten vann. Dette gjør at leira glir lettere over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ojoj - nå er du inne på et ømtålig tema for mange bilpleie entusiaster, her vil du få mange svar tipper jeg......

 

 

Teknikken er egentlig det viktigste og at du bruker rikelig med lubrication før du drar leireklumpen over. Ta en tom sprayflaske du finner på kjøkkenet, vask og trøk den godt og fyll opp med bittelitt bilshampo og resten vann. Dette gjør at leira glir lettere over.

 

Oki - så man trenger ikke mye shampo - har bare sett for meg at det blir litt "trått" med for lite såpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.