#1 Skrevet Oktober 31, 2009 Hei. Jeg er ny her, og ny i audi-verdenen. Har nettopp kjøpt en -88 audi 90 quattro til vinterbil, en gammel sliter som har sine 337000 km på nakken. Motormessig er den helt tipp topp, det er en 2,2 (KV) som går som en klokke, bruker ikke en dråpe olje, og går på 0,9 på blandet kjøring. Men det står litt dårligere til med drivverket. Har brukt en stund på å lokalisere en merkelig sauebjelle-lyd under bilen når jeg rygger, kjører i unnabakke, og ved bykjøring. Stille i motbakke, eller ved pådrag/belastning. Det er litt klinking og klonking eller også, men det er dette som har erger meg mest. Trodde lenge det var eksosanlegget, da det sitter et 2,5" ferrita på, og det er på millimeteren at det er klaring der det går over bakakselen. Men den gang ei, det var litt verre. Det viser seg at det er stor slakke i mellomakselen i forhold til gearkassen. Kan holde i ro utgående aksel, og rakle på mellomakselen,eller omvendt. Da oppstår en kraftig klang-klang lyd, samme lyden som hvis men slår på akselen med en liten hammer. Det er ganske mye slakke, bortimot en cm. Løste problemet ved å løsne mellomakselopphenget, da det er avlange hull, og det var montert så langt fram som mulig. Dro hele akselen en liten cm bakover, og satte fast opphenget slik at det nå står ca midt i hullet. Slakken ble betraktelig mindre, og det ble helt stille under kjøring. Men det varte ikke særlig lenge, nå er det tilbake. Har ikke plukket ned akselen enda, venter til jeg får noen nye deler. Men hva trenger jeg? Regner med at det er splines under den lille gummibelgen foran der? Hvis det er splines´ene som er slitt, er vel både mellomaksel og utgående aksel kaputt? Isåfall er vel kanske ikke dette helt enkelt å fikse, eller er det en annen patent? Hadde rygget bilen opp på bukker bak, så det var ikke så godt å se, var ikke all verden bakkeklaring fremmi der. Var ikke noe slakke inn mot klokka bak, og heller ikke krysset. Lar dette seg løse på overkommelig vis? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 10, 2009 Ingen som har vært borti noe som ligner på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 10, 2009 Høres egentlig ut som det er cv-leddet/drivknuten foran på mellomakselen som er slitt hvis lyden forsvant når du dro den bakover.Drivknuten er samme som innerleddet foran hvis du har 100 mm knuter. Men mansjetten er annerledes,og den tror jeg ikke går an å kjøpe på Møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 10, 2009 Er ikke flensen bakerst på kassa skrudd i? Hvis den skal være løs, så er det cv-leddet som har gått sine 337000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2009 Aha, da begynner det å gå opp for meg, jeg var ikke klar over at det er et cv-ledd der, det var ikke så godt å se i farten. Rart at jeg ikke så det, men det rimer jo det, for den delen som jeg holdt i ro mens jeg vrikket på akselen var vel en 8-10 cm i diameter,vesentlig tykkere enn bakerste del av gearkassen. Jeg synes jo det virket litt pussig at det var slakke i splines´ene, har værtfall ikke vært borti det før. Tror jeg får ta en ny titt under der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2009 Får høre ka du finn ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2009 Problemet er vel løst nå, eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...