Problem: bilen står plutselig med bremselys på - Audi A4 2005 modell

Anbefalte innlegg

Har opplevd to ganger nå at bilen til min samboer (Adi A4 Avant 2005 modell m/ 2.0 bensin motor) plutselig står med bremselysene på. Begge gangene dette har skjedd, så har jeg oppdaget det når jeg har kommet ut på morraen.

For å få av bremselysene, så hjelper det ikke å slå av/på alarmen på nøkkelen, -jeg må inn og slå på/av tenningen for at de skal slå seg av. Trenger ikke trykke bremsepedalen, -så da kan man vel eliminere at det er bremselysbryteren som har hengt seg opp.

Det har vært bremselysene, samt det tredje bremselyset (i bakvinduet) som har lyst. Ingen andre lys er slått på i disse tilfellene.

Kjipt om dette fortsetter, -da går jo bilen tom for strøm en vakker dag med de problemene det fører med seg.... :-/

Håper noen kan gi meg en pekepinn på hva dette kan være for feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hengerfeste? (vært borti at det kan være irr i kontakten som lager kortsluttning...)

Hvis jeg ikke husker feil så har disse bilene en egen styreenhet for lys, så forsøk og ta en test med vagcom

tipper det kommer opp en feil eller to der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du nevner hengerfeste. Om det sitter en slik overgang montert,så kan denne ha blitt full av fuktighet. Slike skal demonteres for hver gang de brukes.Har sett flere lysproblemer pga. slike!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, adapteret fra 7 til 13 skal egentlig tas av etter hver gang man har kjørt med henger, er veldig lett

for at det blir fuktighet i koblingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.....

Bilen har hengerfeste, ja... Og jeg har ikke giddet å ta ut adapteret heller nei. Da er det nok det som er problemet :-)

Da tror jeg vi har løsningen, -takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har dessverre dette problemet dukket opp igjen flere ganger, og også ført til at bilen har blitt tappet helt for strøm den siste gangen :-(

Tilhenger-kontakt adapteret har selvfølgelig ikke vært montert, og det foreligger ingen feilkoder heller (sjekket med Vag-Com).

Det kan se ut som at problemet kan ha noe med lave temperaturer, -men dette er bare gjetning fra min side.

Noen som har noen tips om hvordan dette kan fikses?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville nok prøvd å skifte br.lys bryter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill, men jeg tror ikke problemet ligger her, iom. at jeg prøvde å trykke inn bremsepedalen når dette problemet var til stede for å se om det hjalp. Fremdeles ikke noen forandring, -eneste løsningen for å bli kvitt problemet var faktisk å starte bilen!

Min testing foregikk noe sånn som dette:

Trykket inn bremsepedalen. Ingen forandring.

Slo på og av tenningen. Ingen forandring.

Startet bilen: Da var problemet borte!

Jeg tror dette problemet kan ligge i modulen som styrer lysene, -men mye mulig jeg tar feil..... Hva tror folket?

Kan jeg bare levere inn bilen og få verkstedet til å finne ut av det på garanti/reklamasjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er løst for en stund tilbake.

Problemet lå i at bremselysbryteren hadde justert seg selv. Bremselysbryteren er av en type som er hurtig-justerbar... Monter inn, og så er det en "raste-funksjon" som gjør at den automatisk justerer seg til "riktig" mål.

Det som hadde skjedd var at denne dessverre hadde justert seg selv slik at den ble for følsom, og ble aktivert da bremsepedalen ikke gikk helt tilbake (kun snakk om millimeter-vandring).

Løsning var bare å demontere bryteren, trekke den helt ut igjen for så å montere den igjen. Har ikke hatt problem med dette de siste mnd. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.