#1 Skrevet November 1, 2009 Hvorfor er det ufjæret clutch lamell/plate på biler med dobbeltmasse svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2009 Det sier seg vel egentlig sjøl, tenk deg hvorfor det er fjærer i lamell på en bil med enkelmasse svinghjul, mens på en bil med dobbelmassesvinghjul er lamellen uten fjærer... Dobbelmasse svinghjulet fjærer og tar opp vibrasjoner ved igangsetting og giring akkurat som en fjæret lamell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2009 Det sier seg vel egentlig sjøl, tenk deg hvorfor det er fjærer i lamell på en bil med enkelmasse svinghjul, mens på en bil med dobbelmassesvinghjul er lamellen uten fjærer... Dobbelmasse svinghjulet fjærer og tar opp vibrasjoner ved igangsetting og giring akkurat som en fjæret lamell. ok! trodde fjæra gjorde slik at clutchen ikke skulle gripe for hardt inn jeg, og at det ikke skulle bli slik av og på følelse:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 2, 2009 Ufjæret lammell vil vel gi en litt av/på effekt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 3, 2010 Det sier seg vel egentlig sjøl, tenk deg hvorfor det er fjærer i lamell på en bil med enkelmasse svinghjul, mens på en bil med dobbelmassesvinghjul er lamellen uten fjærer... Dobbelmasse svinghjulet fjærer og tar opp vibrasjoner ved igangsetting og giring akkurat som en fjæret lamell. Begge kombinasjonar finst. På min 1.9 AFN (110 hk TDI) er det fjører i den originale clutch-lamellen i kominasjon med dobbelmassesvinghjul (LUK). Til Sachs sitt dobbelmassesvinghjul for same motoren, blir det levert uavfjøra clutch-lamell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2010 myk igangsetting/inngrep er det bølgeblekket mellom de to lamellsidene som står for i stor grad (de demper treffet mellom trykkplate/svinghjul og lamell ved inngrep, en slags støtdemper for inngrepet av lamellen). Fjærene i senter er der stortsett for å ta opp forbrenningspulsene fra motoren. Og siden upgrade lameller ofte ikke har disse bølgefjærene i mellom lamellbelegg sidene så får de sammen med hissigere grep en bråere igangsetting. Og som sagt over her er det orginallameller med og uten fjæret senter på biler med dobbelmasse svinghjul:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2010 Synes det er litt stress å kjøre med bilhenger med bil bakpå når du skal ta igang osv, i litt bakker osv, så kveles den lett, "vanskelig" å slure med clutchen liksom.. er dette også pga dobbeltmasse svinghjulet og den ufjærede lamellen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 4, 2010 bare rette litt på det jeg sa, eller tilføye slik at det ikke blir missforståelser:) Med uavfjæret orginal lamell så mener jeg uavfjæret senter, selve belegget er fortsatt avfjæret med dette bølgeblekket for å hjelpe med myk igangsetting. Når det gjelder bakkestart osv så er dette et PD fenomen, de har bare veldig lett for å kvele seg. Vil ikke knytte noen link til dobbelmassesvinghjulet når det gjelder dette problemet. fenomenet gjelder ofte i større grad på biler som clutchen brukes pent på til vanlig, disse griper noe bråere og kan være litt leie for noen å slure igang med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...