Fungerer motorvarmer - hvordan finne dette ut?

Anbefalte innlegg

Har fått installert Defa motorvarmer + kupevarmer i A4'en min i forbindelse med Møllers høstkampanje.

 

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan vite om motorvarmeren fungerer som den skal. Kupevarmeren hører jeg jo at starter/stopper når jeg kobler til/fra strøm men selve motorvarmeren har ingen form for indikasjoner på at den er i drift. Grunnen til at jeg undres litt er at når jeg starter bilen om morgenen så står temperaturmåleren i dashbordet fortsatt på lav temperatur selv om motorvarmeren er satt til å være aktiv en times tid før dette. Bilen står i garasje med cirka 0 grader i omgivelsetemperatur.

 

Så det jeg lurer på er om noen vet om temperaturmåleren i bilen vil indikere hvis motorvarmer har vært brukt og hva vil da være typisk temperatur som denne skal stå på når jeg starter opp motoren?

Evt. andre måter å sjekke at motorvarmeren fungerer som den skal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slangevarmer eller blokkvarmer??

 

Har du slangevarmer så er det bare å kjenne på slangen til kjølevesken/radiatoren så burde den være varm.

 

Blokkvarmer kjenner du bare på blokka at den er varm.

 

Blokkvarme er det som er best, slangevarmer syns jeg ikke fungerer i det heletatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måle om den trekker strøm, trekker den strøm fungerer den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raske svar.

 

I hht Møller er det blokkvarmer. Skal prøve å kjenne på blokka i morgen tidlig - hvis fortsatt tvil så blir det strømmåling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En time er nok litt lite,har selv slangevarmer og etter 2 timer står den forsatt på laveste,men er på 90 etter 5km.

Den gir vel rundt 500w og det tar mye lenger enn 1 time å varme opp en motor med den effekten,er mye vann/stål som skal varmes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm da må jeg revurdere tiden litt antar jeg. Men jeg har ikke lyst å la kupevarmeren gå i timesvis da dette nok er litt unødvendig. Må finne meg en egen kontroller til sistnevnte ser det ut som (begge styres av samme Clas Ohlsson strømstyrer i fra vegguttaket).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle akkurat til å nevne det samme. Jeg ville også økt tiden litt. 2 timer fungerte supert hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm da må jeg revurdere tiden litt antar jeg. Men jeg har ikke lyst å la kupevarmeren gå i timesvis da dette nok er litt unødvendig. Må finne meg en egen kontroller til sistnevnte ser det ut som (begge styres av samme Clas Ohlsson strømstyrer i fra vegguttaket).

 

Kupevifta er temp.styrt. Kommer ikke over 20 grader tror jeg det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mao så vil den slå seg av automatisk så snart temperaturen går over f.eks 20-grader?

 

Hadde jo vært litt fint om Møller nevnte slike små vesentligheter når de leverer bilen tilbake etter installasjon. Ihvertfall ha gitt med Defas brukermanual.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye kostet det på møller å få det installert forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å være mulig å høre en liten "suselyd" når motorvarmeren (blokkvarmer) er på. Hvertfall akkurat i det den starter/ledningen settes inn, og spesielt i skikkelig kulde. Da høres det nesten ut som det "knaser/knuse-knekkebrød-lyd" :P Har hørt dette tydelig på mine gamle biler. Men på nyere biler er det ofte nesten lydløst.

Har heller ikke sett at tempmåler spretter rett opp på en viss temp/varme etter at motorvarmer har stått på når man starter bilen. Men tiden det tar før nåla går opp på drifts-temp er mye raskere..(som regel).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mao så vil den slå seg av automatisk så snart temperaturen går over f.eks 20-grader?

 

Hadde jo vært litt fint om Møller nevnte slike små vesentligheter når de leverer bilen tilbake etter installasjon. Ihvertfall ha gitt med Defas brukermanual.

 

Mener vifta går hele tiden. Det er varmeelementet som skrur seg av og på etter behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men viftemotoren trekker nok ikke mange watt så da burde det være greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, det kan stemme ja.. For jeg lot min gå litt, og den var god og varm etter kort tid, den var noelunde samme temp en halvtime senere også :)

Er forresten veldig fornøyd med Defa, det er veldig god kvalitet på alt av utstyr og monteringssett. Men kablene deres er properiære og rådyre!

 

Så på møller sine priser, det var egentlig ikke så gale! 4000 for det kjipeste settet med motor+kupévarmer ferdig montert. Jeg betalte vel litt i underkant av 2 og gjorde jobben selv men.. veil. pris ligger vel tett oppimot 3000!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte å montere selv men mangler såpass mye verktøy og utstyr (og ikke minst kompetanse) at vinningen hadde nok gått opp i spinningen. Jeg har det kjipeste settet da det ble litt for dyrt med 4000 til for batterilader og den ekstra fjernkontrollen synes jeg.

 

Men det jeg er litt spent på nå er om mine 10A-sikringer ut til garasjen er nok for motor- og kupe-varmer. Har ikke sjekket effekten på kupevarmer men hvis motorvarmer drar 500w som nevnt her så kan det kanskje bli litt 'spennende'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det jeg er litt spent på nå er om mine 10A-sikringer ut til garasjen er nok for motor- og kupe-varmer. Har ikke sjekket effekten på kupevarmer men hvis motorvarmer drar 500w som nevnt her så kan det kanskje bli litt 'spennende'.

 

Jeg vet heller ikke hvor mange watt kupévarmeren din er på,

men hvis motorvarmeren er på 500 watt, så har du jo 17-1800 watt

"til overs" før sikringen begynner "å slite" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert Termini™ 1350 du har fått,så da skal 10A holde fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...har du jo 17-1800 watt

"til overs" før sikringen begynner "å slite" :)

 

Ja det stemmer det, så da er det bare å håpe at det er den på ca 1300W de har installert og ikke 2000Watt'eren...: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du merker lett om den fungerer. uten å kjenne. Min står på halvannen time om morran. Og motorrommet er varmt når jeg kommer ut. Samt at bilen gløder like lenge/kort som en vanlig dag.. Jeg kjører noen få km så er det driftstemp. Er varmluft fra varmeapparatet med en gang.

Du hører gangen på motoren blir mye mykere også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute og juster nå. I morgen slår den inn kl. 0500 og skal stå og kose seg til 0730. Det burde holde med en utetemp på 0 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.