Lavt frostveskenivå - etterfylling

Anbefalte innlegg

Oppdaget i fjor at frostveskenivået på bilen lå nedenfor de markeringene som angir riktig nivå på tanken. Lå ikke mye nedenfor, kanskje et par-tre millimeter under nederste pil. Ba allikevel Møller ta en titt på dette da det gikk på bruktbilgarantien min, og de kom frem til at det muligens lak litt fra bunnpluggen. Det var ihvertfall det trykktesten demmes indikerte.

 

De fikset dette vederlagsfritt og fylte opp med frostveske så det lå sånn cirka jevnt med spissen på nederste pil, kanskje noe over. Nå, et vel år senere ser jeg at nivået igjen har sunket noe. Dette har skjedd over tid og ikke plutselig. Med kald bil på kalde dager er nivået nå en 1 cm under nederste markering. Med varm motor har det ekspandert til kanskje en halv cm under markeringen. Temperaturmåleren på dashbordet indikerer ikke at noe er galt i form av for varm motor så jeg lurer på om dette er noe jeg burde bekymre meg om?

 

Hvis jeg skal etterfylle, skal den konsentrerte frostvesken da blandes ut med destillert vann eller kan jeg fint bruke vann fra springen?

 

Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, den skal jo ikke bruke kjøleveske, men så lite som du sier på 1 år er ikke noe å bekymre seg over. Bare å fylle på opp til max igjen med rød kjøleveske blannet uty i vann fra springen, destilert vann er ikke nødvendig. Bland 50/ 50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si det er normalt at det forsvinner litt kjølevann over tid, så om det ikke er mer en det du sier så hadde jeg ikke tenkt noe mer over det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caddy'n min har jeg kjørt i halvannet år og den ligger fortsatt på maks :)

 

Det er jo et tett system, så litt rart at detskal forsvinne syns nå jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caddy'n min har jeg kjørt i halvannet år og den ligger fortsatt på maks :)

 

Det er jo et tett system, så litt rart at detskal forsvinne syns nå jeg..

 

på 1,8turbo motor er det turboen vannkjølt og oljekjølt, at det da kan forsvinne minimale mengder den veien kan forekomme, på samme måte som at det kan forsvinne minimale mengder olje uten at det er grunn til bekymring av den grunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor fyllte ikke Møller opp til maks?

 

på 1,8turbo motor er det turboen vannkjølt og oljekjølt, at det da kan forsvinne minimale mengder den veien kan forekomme, på samme måte som at det kan forsvinne minimale mengder olje uten at det er grunn til bekymring av den grunn.

 

Det er nok sant :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om det er lekkasje på selve beholderen.

Det har jeg hatt på min bil. -Der lak det i overgang slange til beholder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill. Kjempebra.

Lurte også litt på hvorfor ikke Møller toppet den opp til maks da de reparerte lekkasjen, men tenkte at det visste de sikkert bedre enn meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle innspill. Kjempebra.

Lurte også litt på hvorfor ikke Møller toppet den opp til maks da de reparerte lekkasjen, men tenkte at det visste de sikkert bedre enn meg.

 

mulig de ikke fikk ut all lufta før du fikk igjen bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har en 2004 A6 1,8TQ som plutselig begynte å forbruke litt kjølevann for et halvt år siden. Fikk Møller til å ta en trykktest, og de mente at det kunne være vannpumpen som hadde en liten lekkasje. De byttet vannpumpe på reklamasjon, og siden de først skulle gjøre det skiftet de reg.reim i tillegg, måtte bare betale for delene på denne.

 

Heldigvis har det sine fordeler å kjøpe bil hos norsk forhandler av og til :)

 

Mitt tips er altså: vannpumpe. Er visst ikke helt uvanlig på denne motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info'en. Skal begynne med å etterfylle væske. Hvis det fortsatt forsvinner litt ut etter dette så tror jeg kanskje jeg tar den tilbake til Møller - mener å ha hørt et eller annet sted at de har 2 eller 3-års garanti på verkstedarbeidet sitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.