Anbefalte innlegg

Var nett oppe å spiste lunsj. Tok en kjøretur på ca 20min før lunsj, til butikken og litt diverse. Bilen startet helt fint på omtrent første tørn. Brukte radio med sub og alt mulig, alt var helt greit.

 

Parkerte bilen og stakk inn og spiste litt lunsj, kom ut igjen 30min senere og da ville ikke dritten starte.

Vindusviskeren beveget seg såvidt, instrumentene hoppet opp og ned, dashboardindikatorene var helt dimmet. Starteren gikk ikke heller..

 

Jeg har et Odyssey PC1700 batteri (skal kunne stå på med langlysene over natten med dette), ikke tappet det noe særlig i forkant, Har byttet jording på batteri til 2x50mm2 kabler, ny pluss fra dynamo til batteri på 50mm2, har funket fett i tre måneder.. Ingen korrosjon på noen poler iallefall, visuelt ser dynamoen 100% ut.

Ser for meg tre forskjellige scenarioer:

Kortslutning i kretsen ett eller annet sted

Batteri defekt

Dynamo defekt

 

Men jeg har ikke vært med på at en bil som virker 100% i forkant ikke har noe guffe igjen etter en halvtime?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eiring på jordingskabel?

Målt batteriet, slik at du ser det ikke er kortsluttet?

Høres mistenkelig ut som svidd batteri

 

Har du automat eller mauell forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Null eir på jordingskabel!

Skal opp dit med en kollega og jumpe den og se om jeg får målt litt da..

Har manuell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte batteriet , det var på 12.02v. Vet ikke om det har så mye å si egentlig, for jeg vet at batteriet mitt holder 12v veldig lenge, selv om det er lite strøm igjen på det.

Fikk jumpet den i gang uten særlig problem.

Lader på 14.4v.

Slo motoren av etter 1min, var null guffe på batteriet når jeg prøvde å slå på igjen. Altså, enten heftig kortslutning eller batterifeil.

Bilen pep tre ganger når jeg startet den.

 

Lar den stå på tomgang nå, tester videre når jeg får kommet meg hjem tror jeg. Hvor mye bruker en bil i timen på tomgang egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriklemmene er selvfølgelig skikkelig fast?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte i 25min nå. lyset flimret når jeg fikk veldig lavt turtall, null og niks batteri når jeg stoppet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen lader ikke,defekt børster eller selve dynamoen er død.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt(e) dioder i likeretteren på dynamoen kanskje?

 

Da vil dynamoen tappe batteriet for strøm når motoren står stille og også lade dårlig når motoren går.

 

Spenningen kan nok være 14,4 volt men den blir tappet til jord i steden for å lade batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mål batteri ved start. faller spenningen = dårlig batteri.

forsatt 12 volt = lite spenning på batteri.

 

når bilen er i gang. mål spenning på batteri og dynamo. den skal være ca 13-14v.

 

når eg hadde dette problemet med min golf v. monterte nytt batteri i februar og i april var det dødt pga ei gåen celle.

 

du kan måle 12v ved ubelasta batteri, det samme gjorde eg og. kunne og jumpe den og kjøre men når eg stoppa bilen så var det dødt igjen, så eg vil tippe at ein celle i batteriet er def

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet og målt litt!

 

Spenning over batteri: 0,0v!

Ladestrøm på batteriet ved bruk av konvensjonell batterilader: 0A

Strømtrekk i bilen (testet med nytt batt): 0,2a på 12,2v

Spenning over polene på batteriet når dynamo er igang: 14,4v

 

Byttet til et annet batteri, da startet den helt fint.. får la den stå litt og se hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.